Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: unable to mount  (gelezen 1164 keer)

raoulg

  • Gast
unable to mount
« Gepost op: 2007/08/26, 21:10:39 »
Hallo Allemaal ,
ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik ben aan het proberen een dual boot te maken op een laptop.
Met partitionmagic de 40 gb schijf opgedeeld in 25 gb ntfs, 15 gb ext3 en 1 gb swap.
Dat was in ieder geval de bedoeling.
Eerst kreeg ik een foutmelding van partition magic. na chkdsk /f vanuit windows was die foutmelding weg.
Alles leek goed te gaan, tot halverwege.
Andere foutmelding ( Error 1552: The requested FRS entry is unused (free. Nu start windows niet meer op. Vanaf de live-xubuntu cd ziet hij wel een harde schijf, maar als ik die wil openen zegt hij: unable to mount.

Ik ben helaas zo dom geweest om geen backup te maken van de Mijn Documenten map.... (beetje overmoedig geworden nadat het op mijn desktop vlekkeloos verliep...)

Iemand een idee?
Alvast bedankt,
Raoul

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
unable to mount
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/26, 21:20:18 »
Allereerst: Partition Magic is een rotprogramma: valse "foutmeldingen", die hij voorstelt om te "repareren". Als je accoord gaat, is vaak je Linuxpartitie verpest. Daarom kun je beter de Gparted LiveCD gebruiken voor partitioneren. Die is gratis (uiteraard...), en je haalt hem hier:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Met de Xubuntu LiveCD (lichtgewicht zuinig broertje van Ubuntu), is het makkelijker om schijven te benaderen, zoals de beschadigde XP-partitie. Want de Xubuntu LiveCD koppelt alle partities op een harde schijf, automatisch aan. De Xubuntu LiveCD haal je hier:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-desktop-i386.iso

Veel succes!

Groet, Pjotr.

raoulg

  • Gast
unable to mount
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/26, 21:57:39 »
Hoi Pjotr123,
bedankt voor je snelle reactie.
Ik zal Gparted gaan downloaden, ik ben het helemaal met je eens dat PM een rotprogramma is.....(hoewel ik natuurlijk beter had moeten weten en gewoon een backup van mn documenten had moeten maken...)

Ik heb de xubuntu al, die wil ik juist als dual boot installeren. Die start prima op vanaf de live-cd.

Het probleem wat ik nu heb, is , dat als ik de live cd erin stop, en op mn harde schijf klik, die harde schijf " unable to mount"  is.
Ik weet niet wat het precies betekent, maar ik kan in ieder geval niet meer bij mn documenten.
(windows start al helemaal niet meer op....)
Ik ben dus druk bezig om een soort datarecovery-live-cd te zoeken. Of misschien dat ik iets kan doen om mijn harde schijf weer te " mounten " ? Windows hoeft niet perse weer te draaien (zou natuurlijk wel fijn zijn...) , maar die documenten zou ik graag terugvinden....

Groeten Raoul

raoulg

  • Gast
unable to mount
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/26, 22:27:46 »
Ik heb ondertussen van http://www.sysresccd.org/Main_Page de systemrescuecd gedownload.
geprobeerd:
ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/windows

krijg dan:
' failed to mount /dev/hda1 . Ntfs is marked to be in use.

Ik krijg dan twee opties:
1 If you have windows, disconnect by clicking 'safely remove hardware'
2 use force: mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/windows -o force

Ik begin denk ik wat beter te begrijpen wat er aan de hand is. Ik heb ook een keer problemen gehad om de ntfs schijf te benaderen toen windows niet goed (lees: gewoon stroom eruit) was afgesloten. Toen moest ik windows gewoon opnieuw opstarten en afsluiten, toen was alles weer ok.

Het probleem is nu alleen dat ik windows juist niet meer krijg opgestart...
De tweede optie durf ik niet te proberen omdat ik niet goed weet wat ik dan doen.
Voordat ik mezelf nog dieper de nesten in help....

Zou toch een makkelijkere manier moeten zijn? Het irritante is , dat de programmas die ik vind voor datarecovery ervan uitgaan dat ik windows gewoon kan opstarten.

Ik hoop dat iemand tips heeft...
Groeten Raoul

unable to mount
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/27, 01:56:19 »
Je kan voor alle zekerheid nog ff met de cd van Windows proberen je mbr te fixen ??

Dus booten vanaf cd en dan herstelmode kiezen.

vervolgens met fixmbr kijken of hij het zo repareert dat je weer gewoon Windows kan opstarten.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

raoulg

  • Gast
unable to mount
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/30, 16:57:02 »
Probleem is opgelost dankzij hulp van buurman...
Met windows cd, vanuit dos chkdsk /r uitgevoerd. (deze kende geen /f , maar kwam op t zelfde neer...)
Na een half uurtje checken starte hij weer zonder problemen op ;-)
In ieder geval bedankt voor alle tips!