Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bios ok ubuntu kan niet geinstalleerd worden, errors met oude systeem 18....  (gelezen 1545 keer)

Offline leop

  • Lid
geachte,
booting niet meer mogelijk, wel van cd. installatie van cd (ubuntu 16) is niet mogelijk -->errors op oude systeem 18...herinitialiseren van disc blijkt niet te werken.
wie kan mij helpen de harddisc in orde te krijgen zodat ik van mijn cd een nieuw syteem kan installeren.

met dank mij hiermee te willen helpen.
leop

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Op de installatie cd/dvd/usb staat ook gparted, je kunt daarmee de HD indelen en daarna installeren.
Vaak werkt deze volgorde beter (en ik vind makkelijker), dan tijdens het installeren indelen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline leop

  • Lid
bedankt ron,

ga deze avond trachten dat programma te vinden op het cd. want inderdaad tijdens de installatie loopt het fout met error meldingen tijdens de indeling.
er zou een dubbele sector(file) zijn die de boel omzeep helpt
leop

er zou een dubbele sector(file) zijn die de boel omzeep helpt
Hallo, dat kan ook wijzen op een probleem met je harde schijf. Ik zou zoals Ron al aangeeft met Gparted een partitie aanmaken en formatteren en daar vervolgens Ubuntu op installeren. Wel uiteraard eerst je data backuppen. Als dat eenmaal draait moet je als eerste je schijf checken: vanuit een terminal fsck starten. Misschien kun je dat ook al voorafgaand aan het partitioneren vanuit Gparted doen.

Offline leop

  • Lid
bedankt voor reaktie

ron,
heb getracht gparted te gebruiken maar gpart is niet geinstalleerd en dat lukt mij momenteel niet dit te installeren.

paul,
backuppen blijkt van geen kanten nog te werken, de demo ubuntu 16 kan ik laten werken maar daar stopt het verhaal (voor mij als leekje in deze materie)

er is wel degelijk iets mis met de drive formatting (denk ik)

bestaat er geen programmatje dat de disc gewoonweg volledig herformatteerd zonder meer ? onder bios bijvoorbeeld?

ook zit ik met het probleem van azerty en qwerty met de ubuntu 16 , wat ik ook tracht aan te passen het blijft qwerty.

fsck uitvoeren met welke parameters ? hoe gpart toch kunnen installeren ?

zien jullie hier een mogelijkheid?

alvast bedankt
ga deze namiddag nog eens proberen thuis want ben nu op een andere pc ingelogd.

leop

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
heb getracht gparted te gebruiken maar gpart is niet geinstalleerd
Het staat toch echt op de installatie CD/DVD/USB die je gebruikt hebt.
Je moet daarvoor ook wel daarvan opstarten en gebruiken........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Boot vanaf de livecd, dan installeer,
schijven (of disks in het engels),
start deze , bekijk smart van je hd, dan zie je of er fouten zijn.

Schijf leeg maken,
boot vanaf livecd,
start gparted,
kies rechts boven je schijf,
boven in pull down menu, staat mbr vernieuwen(master boot record,
dan is je schijf leeg,
dan formatteren, ook om te kijken of dit werkt voor je installatie.

Offline leop

  • Lid
hello,

aan ron;
heb gpart geinstalleerd moest internetverbinding hebben (toevallig gevonden)
gparted gestart vind geen systeem na scan maar erkan ook niets gebeuren, heb dan maar geherformateerd met ext4 en..... ik kan ubuntu installeren,

paul ;
data recover was niet mogelijk ook niet met gparted die bleef maar zeggen dat hij een volledige scan moest doen (duurt enkele uren) maar vindt niets en bijgevolg doet hij niets anders. heb maar alles genegeerd en een partietie gemaakt met ext4 (in de hoop...)  en het lukt nu om een systeem te installeren, is nu bezig en zal straks wel zien hoe het verder afloopt.

jan;
bedankt voor info had die eerder moeten lezen , maar ja daarvoor moest ik een pc hebben, heb dus uw volgorde niet uitgevoerd.

toch allen zeer erg bedankt voor jullie info.

ik laat nog iets weten morgen.
leop

Offline leop

  • Lid
hallo,

eindelijk terug, vanao mijn oude pc.
gparted kon niets vinden op de defekte schijf. heb dan maar alles overschreven, was gelukt tot google reklame maakte over hun 'drive' systeem waarop ik reageerde voor meer info, alles lag terug plat en kon alles opnieuw installeren, er was geen leven meer in te krijgen (met die rommel van google).
alles werkt nu terug fijn en is zelfs iets sneller dan vroeger !! of is het maar een gedacht... van drive moet je mij nietmeer spreken.

aan ieder mijn dank voor de hulp die het tot een goed einde hebben gebracht.

fsck runnen in recovery mode is geen aanrader.... zoals wordt beweerd.

dan kan je alles terug overdoen.

ik heb nu ubuntu 18 geinstalleerd, wie geeft mij tips om hiervan een cd schijfje te maken van waaruit ik kan opostarten, in geval van nood.

bedankt allemaal
leo