Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: enkele vraagjes  (gelezen 1148 keer)

vandeuren

  • Gast
enkele vraagjes
« Gepost op: 2008/03/17, 10:21:54 »
ik ben totaal nieuw , heb nog nooit linux gedraaid , maar wil dit toch proberen , niettegernstaande ik al een dagje ouder ben .

Ik heb enkele vraagjes

ik heb nu een pc waarop windows XP sp2 op staat .

Als ik nu bv. met partition magic in windows nog een partitie aanmaak , kan ik daar dan probleemloos UBUNTU opzetten ?
En gaat linux deze partition magic ook erkennen , zodat ik eventueel terug naar windows kan gaan ?

2de vraagje

ik heb op een andere pc een RAID controller staan , dat wil dus zeggen , dat , als ik opstart deze er voor zorg dat ik op men 2de schijf telkens een copy heb staan ( heb dus ook 2 HD staan , de eerste waar ik normaal mee werk en de 2de waarop die RAID controller automatisch een copy bijhoud )
Toen ik windows installeerde heb ik bij het begin van de installatie wel de software van de RAID controller moeten installeren .
Kan ik dat ook met Linux ??

Daar ik totaal op de buiten zit in frankrijk woon , heb ik een trage internet verbinding via telecom france ( bad debit ) maar , ik heb via astranet ( schotel antenne ) ook een verbinding voor enkel de downloads , het werk simpel maar goed , ik aktiveer http://f10 , dan kom ik in een astra menu , klik op verbinding en deze belt automatisch naar france telecom , en word dan ook verbonden met astranet luxemburg , dit alles duurt slecht een 20 tal seconden .
Wil ik iets downloaden , gaat dit eerst via france telecom , en dan word het doorgegeven aan astra die het doorstuurt via de sateliet .

Mijn vraag nu , zal dit ook werken mer UBUNTU ????

graag een antwoordje van iemand die daar mischien ervaring mee heeft graag .

bedankt op voorhand

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
enkele vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/17, 10:25:47 »
Het eerste gedeelte van je vraag: je kan Ubuntu ook naast Windows xp zetten, zie hiervoor deze handleiding:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Dan kun je kiezen bij het optsraten of je windows of ubuntu wil starten. Mappen van windows zijn ook nog toegankelijk onder ubuntu. Werkt prima, de handleiding is ook erg duidelijk.

2e vraagje: geen idee, maar er is vast wel iemand die dara antwoord op heeft.

succes en groeten,
Idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

vandeuren

  • Gast
enkele vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/17, 10:51:10 »
dat is al iets meer , je weet , in hert begin lijkt dat allemaal chinees , maar hier zitten blijkbaar goede helpers .

vriendelijk bedankt hoor , ik ga het eerst al eens op men oude pc proberen , met een dualboot - partition magic , hopelijk werkt het

enkele vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/17, 10:58:26 »
ge hebt helemaal geen partition magic nodig hoor...tijdens de installatie van ubuntu zult ge uw schijf heel gemakkelijk kunnen indelen met het ingebouwde programma...dus gewoon even de howto volgen op de link die idzme gaf en het zal wel lukken...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
enkele vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/17, 11:01:40 »
Partition Magic kun je beter niet gebruiken: die sloopt soms je Linuxpartities. Valse "foutmeldingen"; als je de voorgestelde "reparatie" aanvaardt, dan is vaak je Linux gesloopt.

Dit vind ik zelf de makkelijkste methode voor installeren:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Offline ton1

  • Lid
enkele vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/17, 11:33:01 »
Op dit forum wordt algemeen afgeraden Partition Magic te gebruiken!
Is ook niet nodig, in de hele tekst van de dualboot-installatie waar Idzme naar verwijst, zul je "PM" ook niet tegenkomen; bij "schijfindeling" worden de partities aangepast; in de installatie-cd zit nl het programma GParted.
Wil je toch van te voren je partities aanpassen, brand dan GParted (of Parted Magic, dat bestaat ook!) op bootable CD,( handig voor als je doorgaat met linux...) via http://computertip.googlepages.com/partitioneren
de prima webstek van Pjotr.
2e vraagje, geen idee, maar er is vast wel iemand die daar antwoord op weet...
Met goede groet,
ton
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

vandeuren

  • Gast
enkele vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/17, 11:41:56 »
op men oude pc staat enkel momenteel windows xp op , zonder PM of enige andere partitie , dus geen probleem kan ik UBUNTU er opzetten zoals jullie het uitleggen , maar op men nieuwe pc ( dat is die met die RAID controller ) staat reeds PM ?? probleem dus , want dat kan ik er zomaar niet afhalen , heb daar al 3 partities opstaan , 1 win200 , 1 winXP en 1 vrij partitie voor data .

vandeuren

  • Gast
enkele vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/17, 12:10:00 »
eigenlijk ben ik ook nieuwsgierig wat ik allemaal kan draaien via linux ?

want op sommige forums lees ik nogal wat , de ene kan geen muziek spelen , de andere geen cd of dvd schrijven en noem maar op .

ik denk wel dat ik het in het begin langszaam aan zal moeten doen ,stapje voor stapje mischien , maar we doen voort , want eigenlijk ben ik windows ook een beetje beu aan het worden .

Offline ton1

  • Lid
enkele vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/17, 12:11:44 »
Ben misschien onduidelijk geweest, maar met PM  werd bedoeld Partition Magic. Dat programma kun je rustig laten staan, als je het maar niet gebruikt in het kader van linux-overstap-partitionnering.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Offline Bobbie

  • Lid
enkele vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/17, 12:16:14 »
met geduld word het uiteindelijk een schone zaak, er is meestal wel een oplossing.


RAID kan niet via de LiveCD. Alleen via de Alternate CD kun je RAID-drivers installeren.
Langzaam branden (max. 8x):

ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

vandeuren

  • Gast
enkele vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/17, 18:13:43 »
bedankt Bobby ,

ik ben een totale nieuweling op linux gebied .
Ik ga daarom eerst via men oude pc linux installeren , en enkele maanden alles goed leren kennen .

Als ik nu , na enkele maanden de alternatieve CD in men nieuwe pc steek , hoe werkt dat dan , want ik vermoed dat ik enkel de drivers heb voor een windows installatie en niet voor een linux installatie ?

Vind linux zelf die RAID drivers , of moet ik die inbrengen , en waar kan ik die dan vinden .

Is er soms ook een beschrijving hoe je dat allemaal moet doen te vinden ?

Offline Bobbie

  • Lid
enkele vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/17, 19:54:09 »
Ja RAID daar weet ik niet veel over, maar heb wel een beschrijving gevonden erover

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto


of dit de juiste is, kan ik je niet vertellen, je zou eventueel boven in de balk onder het kopje "zoeken" RAID kunnen typen dan komen er vanzelf topics die gerelateert zijn voorbij, hopelijk dat je meer antwoord vind hierover, ofwel dat iemand anders hierop kan antwoorden.

gr