Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke wachtwoordmanager?  (gelezen 1870 keer)

Offline Lou

  • Lid
Welke wachtwoordmanager?
« Gepost op: 2016/05/20, 16:15:59 »
Ik ben gebruiker van Ubuntu 16.04, sinds kort, en ik ben op zoek naar een wachtwoordmanager. In één van de bladen kwam ik tegen het programma "Enpass". Op de website was ook een versie te downloaden voor Linus, en deze zou getest zijn met Ubuntu 12.04.
Door alle waarschuwingen, o.a. door Pjottr, ben ik een beetje huiverig geworden om dit zo maar te installeren en daarmee mogelijk een externe pakketbron op mijn systeem te installeren. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren of een andere goede wachtwoordmanager voor me weet.
In de Ubuntu software kan ik niet zo veel vinden.
Bij voorbaat dank.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/20, 16:21:58 »
Ik gebruik zelf met veel plezier Lastpass icm een yubikey. Helaas is deze niet open source maar wel zeer eenvoudig in gebruik. Het is in principe een browser add-on, die je op allerlei platformen kan installeren.
Keepass is ook een goede en wel open source, maar vind ik minder handig in gebruik.

Kijk ook eens op de site van bits for freedom.
https://toolbox.bof.nl/adviezen/wachtwoordmanager/

Offline Lou

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/20, 16:38:56 »
Valk. Dank voor je snelle reactie.
Bedoel je dat "yubikey" een browser add-on is?

Op de site van Bits for Freedom las ik dat er ook zo'n combinatie is van KeePass en KeeFox (browser extensie).
Dat lijkt me wel wat. Eens zien hoe het in gebruik is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/20, 16:50:50 »
Een Yubikey is een fysiek apparaatje:
https://www.yubico.com/products/yubikey-hardware/

Ik gebruik zelf al geruime tijd een FIDO U2F Security Key:
https://www.yubico.com/products/yubikey-hardware/fido-u2f-security-key/

Die is wat beperkter in z'n mogelijkheden dan de andere Yubikeys, maar bijvoorbeeld perfect geschikt voor tweewegauthenticatie voor je Gmail. Schitterend dingetje; ik zou niet meer zonder willen.  :)

Als je een wachtwoordbeheerder wil installeren, dan raad ik KeePassX aan en niet z'n broertje KeePass. Reden: KeePass heeft helaas Mono nodig, wat uit veiligheidsoogpunt niet ideaal is. KeePassX heeft daar gelukkig geen last van:
sudo apt-get install keepassx
« Laatst bewerkt op: 2016/05/20, 16:58:31 door Pjotr »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/20, 17:00:30 »
Die is wat beperkter in z'n mogelijkheden dan de andere Yubikeys, maar bijvoorbeeld perfect geschikt voor tweewegauthenticatie voor je Gmail. Schitterend dingetje; ik zou niet meer zonder willen.  :)

Hee, hoe heb je dat ingesteld, ik ben net ook over naar twee-factor autorisatie voor Google, maar ik kreeg alleen de SMS optie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/20, 17:02:33 »
Die is wat beperkter in z'n mogelijkheden dan de andere Yubikeys, maar bijvoorbeeld perfect geschikt voor tweewegauthenticatie voor je Gmail. Schitterend dingetje; ik zou niet meer zonder willen.  :)

Hee, hoe heb je dat ingesteld, ik ben net ook over naar twee-factor autorisatie voor Google, maar ik kreeg alleen de SMS optie?
Dat doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Stel-Ubuntu-of-Linux-Mint-in-voor-een-FIDO-U2F-Security-Key
(punt 17, rechterkolom)

Moet lukken zo.  :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/20, 17:07:16 »
Die is wat beperkter in z'n mogelijkheden dan de andere Yubikeys, maar bijvoorbeeld perfect geschikt voor tweewegauthenticatie voor je Gmail. Schitterend dingetje; ik zou niet meer zonder willen.  :)

Hee, hoe heb je dat ingesteld, ik ben net ook over naar twee-factor autorisatie voor Google, maar ik kreeg alleen de SMS optie?
Dat doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Stel-Ubuntu-of-Linux-Mint-in-voor-een-FIDO-U2F-Security-Key
(punt 17, rechterkolom)

Moet lukken zo.  :)

Bedankt voor de info! Wel jammer dat het vooralsnog alleen met google chrome kan.

Offline Lou

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/20, 17:10:33 »
Pjotr,
Installeert als een zonnetje.

Excuus nog voor de extra "t" in jouw naam in mijn 1e vraag.

Ook valk nogmaals bedankt.sudo apt-get install keepassx

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/20, 17:10:59 »
Bedankt voor de info! Wel jammer dat het vooralsnog alleen met google chrome kan.
Zojuist even geprobeerd: werkt ook met Chromium. Ik heb de handleiding gelijk maar aangepast. :)
« Laatst bewerkt op: 2016/05/20, 17:25:58 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/20, 18:11:25 »
Ik leer bij: van die USB keys wist ik het bestaan niet eens af. Spijtig dat dit alleen voor chrome/chromium blijkt te zijn. Ik blijf nog steeds een firefox gebruiker.

Ik heb lang revelation gebruikt. Dit uitstekende programmaatje wordt helaas al een tijd niet meer onderhouden. Ik ben nu een tijdje over op KeepasX, en maar goed ook: revelation zit nog in de softwarebronnen van 16.04, maar doet het na installatie niet.

KeepasX heeft de meerwaarde dat er ook een Android app is, KeepasDroid, die met de database overweg kan. Met behulp van Dropbox of een andere wolkdienst zijn de paswoorden zowel op de PC als op de Android telefoon beschikbaar.

Tenslotte ziet KeepasX er op Ubuntu 16.04 een stuk gelikter  uit dan in vorige Ubuntu edities, met betere visuele integratie in de Ubuntu desktop.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/20, 18:21:03 »
Ik leer bij: van die USB keys wist ik het bestaan niet eens af. Spijtig dat dit alleen voor chrome/chromium blijkt te zijn. Ik blijf nog steeds een firefox gebruiker.

Die yubikeys zijn uitstekend! En het werkt wel in Firefox, icm met lastpass werkt het zeer goed. Alleen Lastpass is niet open source, maar verder is het een uitstekende wachtwoord manager. Lastpass is bijna voor iedere browser/OS/app store beschikbaar en werkt dan ook vlekkeloos samen op die platformen.

Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/21, 09:09:53 »
Ik gebruik KeePassX.

Het voordeel is dat er ook onder Android een app voor is. (read-only)
En voor degenen die thuis nog een gemengd park hebben waar ook W...  draait: ook daar is software voor.

Je gebruikt dus de KeePassX database op deze 3 platforms.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/21, 09:50:43 »
KeePassX bestaat daarnaast ook voor Mac.

Citaat
KeePassX.

Het voordeel is dat er ook onder Android een app voor is. (read-only)
En voor degenen die thuis nog een gemengd park hebben waar ook W...  draait: ook daar is software voor.

Je gebruikt dus de KeePassX database op deze 3 platforms.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline vilamar

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/22, 06:57:50 »
Vraagje tussendoor.
Ik overweeg om KeepassX te gebruiken.
Kan ik dan bestaande wachtwoorden van sites importeren of overnemen?
Of site per site opnieuw instellen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/22, 08:34:43 »
De yubikey kun je als 2 weg verificatie gebruiken, dus je hebt internet nodig, dan kun je bepaalde sites/software inloggen met een steeds wijzigende inlog,software en website moet er wel geschikt voor zijn.
1x heb ik gezien dat je dit ook thuis kon doen, maar dan moet je zelf veel instellen, en natuurlijk niet zo veilig als via internet.

Dan kun je nog met de yubikey, 2 wachtwoorden vast in de yubikey zetten,
dus usb stick erin, dan kort aanraken, dan komt 1e wachtwoord te voorschijn,
lang vasthouden, dan komt 2e wachtwoord tevoorschijn.
Je kunt ook aangeven of je yubikey ook op enter moet drukken, na het ingeven van je wachtwoord.
Let wel op er zijn verschillende yubikey, kijk dus goed wat ze kunnen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/22, 08:57:05 »
Vraagje tussendoor.
Ik overweeg om KeepassX te gebruiken.
Kan ik dan bestaande wachtwoorden van sites importeren of overnemen?
Of site per site opnieuw instellen?

Ik heb zelf geen ervaring met KeepassX, maar je kan wachtwoorden van sites importeren of invoeren. De bedoeling van een wachtwoord manager is echter dat je sterke willekeurige wachtwoorden laat genereren (dit kan vaak in de wachtwoordmanager). Deze sterke wachtwoorden hoef je dan niet te onthouden want die zitten in de manager. Ook is het belangrijk overal andere wachtwoorden te gebruiken.

Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/22, 09:05:54 »
Citaat
Vraagje tussendoor.
Ik overweeg om KeepassX te gebruiken.
Kan ik dan bestaande wachtwoorden van sites importeren of overnemen?
Of site per site opnieuw instellen?

De databank is een opsomming van al alle URL + inlognamen + wachtwoorden.

Ga je op een welbepaalde site:
-dan kopieer je in Keepassx door middel van een drukknop de inlognaam
-vervolgens ga je naar de website en je plakt daar de inlognaam.
-daarna doe je net hetzelfde met het wachtwoord.

De grote kracht van KeePassx is zijn vermogen om heel sterke paswoorden te genereren, vb.: .|71w/8BWN@ONQedpH:STyr<]
Zoiets kan je gewoon niet zelf bedenken, laat staan onthouden.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/22, 19:36:49 »
Kan ik dan bestaande wachtwoorden van sites importeren of overnemen?
Voor zover ik weet niet (maar ik leer graag bij). Bestaande wachtwoorden moet je handmatig invoeren in Keepass. Zoals de andere bijdragen aangeven, kan je je bestaande wachtwoorden op de sites vervangen door zeer sterke paswoorden, die je niet zelf (kunt) onthouden), maar die je dan telkens opvraagt in KeepasX vooraleer ze in de website in te geven.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/05/22, 19:46:55 »
Exporteren gaat vaak wel.
Bijv een csv file(tekst file).
Wel de tabellen in de csv gelijk maken met programma waar het naar toe moet.

Zelf gebruik ik keepass2, heb het nu ingesteld, dat ik dmv systeem breed toetsen combinatie alt-ctrl-a, wordt de user en wachtwoord ingevuld, je hoeft niks in keepass2 aan te klikken(keepass2 gaat zelf de goede regel in keepass2 zoeken), wel keepass2 eerst openen zodat dit open staat.
In de keepass2 website staat hoe je alt-ctrl-a aan kunt zetten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/05/22, 19:52:31 »
Exporteren gaat vaak wel.
Vanuit een website naar KeepasX ???

Citaat
Zelf gebruik ik keepass2, heb het nu ingesteld, dat ik dmv systeem breed toetsen combinatie alt-ctrl-a, wordt de user en wachtwoord ingevuld, je hoeft niks in keepass2 aan te klikken(keepass2 gaat zelf de goede regel in keepass2 zoeken), wel keepass2 eerst openen zodat dit open staat.
In de keepass2 website staat hoe je alt-ctrl-a aan kunt zetten.
Dat verken ik eens nader, want pas dan heb je echt de meerwaarde in gemak van een pawoordmanager.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/05/22, 21:01:43 »
http://keepass.info/help/v2/setup.html
Hier is de link om het te doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/05/22, 21:46:12 »
Welbedankt!  :)

Offline vilamar

  • Lid
Re: Welke wachtwoordmanager?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/05/23, 21:57:02 »
Ook bedankt voor reacties tussendoor.
Heb besloten om de wachtwoorden te vervangen door de door Keepass gegenereerden wachtwoorden.
Een beetje werk maar zeker veiliger.
Bedankt