Ondersteuning > Software en configuratie

VPN hoe onveilig?

(1/4) > >>

Cme:
Zoekend (al hier) op VPN las ik dat 'al het verkeer over de VPN verbinding gaat'.
- Wat betekent: alle verkeer, je zet dan een poort open. Geldt dat voor alle WiFi verkeer in huis of alleen de computer waarop een VPN (server?) draait?.
Maakt een encrypted - distro's het verschil?
Bvd

MKe:
Weet je wat VPN is?

Cme:
Tjeetje, MKe. Mijn vragen geven toch aan dat ik er niets of niet genoeg weet betreft VPN.
Jouw wedervraag includeert dat jij er meer van weet, dus graag je uitleg.

vanadium:
VPN is een Virtual Private Network, een geëncrypteerde verbinding over het open internet met een VPN server. Veel gebruikt in bedrijven: werknemers kunnen via de VPN op het interne netwerk van het bedrijf.


--- Citaat ---- Wat betekent: alle verkeer, je zet dan een poort open. Geldt dat voor alle WiFi verkeer in huis of alleen de computer waarop een VPN (server?) draait?.
--- Einde van citaat ---
Je maakt met je computer of telefoon een VPN verbinding. Vanaf dan gaat alle verkeer van en naar je computer via die VPN. Dat verkeer wordt geëncrypteerd - niemand anders kan het lezen. Dat verkeer kan dan inderdaad over Wifi gaan, satteliet, kabel, eender wat, tot het de VPN server bereikt, die dat verkeer wel kan lezen. Die maakt dan de door jou gevraagde verdere connecties.

Als je bijvoorbeeld naar deze site hier wil, dan zal je vraag niet op de gewone manier over het internet gaan. Die gaat eerst naar de VPN server, en het is dan de VPN server die verbinding zal maken met deze site, en de informatie die terugkeer van de site versleuteld zal doorsturen naar jou. In een bedrijfsomgeving staat die VPN server binnen het bedrijfsnetwerk. Door die VPN verbinding kan je aan alle bronnen binnen dat bedrijfsnetwerk, ook die bronnen die via een firewall afgeschermd zijn van de buitenwereld.


--- Citaat ---Maakt een encrypted - distro's het verschil?
--- Einde van citaat ---
Niets, nada, want dat heeft er niets mee te maken. VPN gaat over de manier waarop je een internetverbinding maakt.

Cme:
dank Vanadium voor je informatief antwoord.
Ik begreep dat het Internetverkeer dmv. een VPN server veiliger is, vandaar mijn vragen.

--- Citaat ---Protonmail.com: What your browsers’ private mode does not do:
 Your browser’s private mode protects your sensitive data from others who have physical access to your device (or devices signed in to the same browser syncing account).
It does not prevent your internet service provider (ISP) from seeing what you do online or prevent websites from knowing your device’s unique internet protocol (IP) address.
To protect your privacy online, you should use a virtual private network (VPN) such as ProtonVPN:
https://protonvpn.com/
--- Einde van citaat ---
Is het zo dat je/men kan kiezen of je VPN-server wilt gebruiken? Of is het zo dat voortaan alles via die server loopt?
Dat las/vond ik nl. niet op bovengenoemde site.

Ik las het advies alhier op de site dat als je/men beter een betaalde VPN server kan nemen dan een die gratis is. Maar dan wil ik wel weten of die aan/uit knop er is.
Bvd,

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie