Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De grote Linuxverkenning  (gelezen 8167 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De grote Linuxverkenning
« Gepost op: 2006/09/06, 22:00:05 »
Ik ben enthousiast over Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder. Inmiddels ben ik ook wat aan het experimenteren gegaan met wat andere Linuxen. Jongens, wat zijn het er veel!

Inmiddels geprobeerd:
- Xubuntu: ge

Puma

  • Gast
De grote Linuxverkenning
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/06, 22:24:26 »
Ik heb onlangs OpenBSD ontdekt.
Als ik het geconfigureerd krijg dan ga ik dit gebruiken als firewall.

Offline Soul-Sing

  • Lid
De grote Linuxverkenning
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/07, 09:51:40 »
@ jurgen
ik heb de laatste tijd veel gelezen over de gratis unix varianten, het berkeley project, etc.. ik zou eigenlijk eens unix willen proberen, ik bedoel geinstalleerd willen hebben.( niet de live versies)
en nu hoor ik dat je unix als firewall wilt gebruiken.heb je zin en tijd om dit iets meer  uit te leggen?
heb je al veel ervaring met unix? zelf ben ik huiverig voor de technische kanten van dit systeem.

gr leo
:)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
De grote Linuxverkenning
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/07, 10:27:29 »
Unix is geen Linux, laat staan BSD ;)
Unix: server software vanuit de jaren '50-'60, de standaard in die tijd, intelectual property of SCO
Linux: Open en vrij, 'lijkt op Unix', is eigenlijk enkel een kernel. SCO doet moeilijk.
gnu soft: Een open licentie waaronder ook Linux valt, maar ook heel wat meer
BSD: samenraapsel van software waarop gewoon 'geen' rechten meer staan. Je mag die soft compileren en zo verkopen in bv. een router zonder zelfs de broncode vrij te geven -> geen verbetering mogelijk. IMHO slechte licentie. Me not like BSD nor SCO. En zo is iedereen weer mee ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
De grote Linuxverkenning
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/07, 10:30:49 »
Ik ben ook meer voor de GPL, maar daar doet RMS dan weer moeilijk :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Soul-Sing

  • Lid
De grote Linuxverkenning
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/07, 10:50:12 »
hmmmm geen positieve reacties. ben alleen zo nieuwsgierig.
nee unix is geen linux, en is uit de sixties maar ik hoop toch dat jurgen in wil gaan op mijn vraag hoe hij unix (server) wil inrichten als firewall en vooral waarom? :)
er zijn nm. niet erg veel unixers. of beter gezegd, ik ken geen unix gebruikers. maar op het net krijg ik de indruk dat de unix distro's een nieuw leven zijn begonnen. er zijn ook aardig veel. enfin ik hoop op een reactie van jurgen.:)
profox wat is RMS?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
De grote Linuxverkenning
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/07, 11:00:10 »
leoquant: GNU/Richard GNU/Matthew GNU/Stallman
de bedenker van de GPL

Jurgen gaat OpenBSD proberen, dit is niet UNIX zelf, het is een UNIX-achtig besturingssysteem, net zoals Linux. Alleen lijkt *BSD wat meer op de oorspronkelijke UNIX dan Linux dat doet.

OpenBSD is aan te raden op de server, vanwege de parano
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
De grote Linuxverkenning
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/07, 11:39:35 »
- BSD is inderdaad heel stabiel. Nogal wiedes. Die mannen concentreren zich op stabiliteit, daar waar in Linux ook nog extra features worden toegevoegd. Als je recente hardware hebt kan je het schudden op BSD, terwijl Linux meer bijtijds is.
- Ik denk dat een firewall inrichten op Linux gemakkelijker gaat, dus ik zou voor Linux gaan.
- Er zijn nog heel wat mensen die Unix kennen hoor. Denk je dat kritieke toepassingen bij banken en verzekeringen op Windows/Linux draaien. Nope, ofwel mainframe ofwel Unix zoals Sun OS of AIX.
- Als je je weg vindt op Linux zal je heel snel je weg terugvinden op een Unix. Dat is allemaal min of meer hetzelfde. De commando's zijn bijna identiek, alleen de kernel is verschillend.

Puma

  • Gast
De grote Linuxverkenning
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/07, 19:36:55 »
Hoi Leo,

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen voorkeur heb voor de firewall. Ik heb op de OpenBSD website gelezen van de 'Paranoide beveiliging' en wou dit eens uitproberen. Gewoon om wat te experimenteren. Mijn kennis van (Open)BSD is nul. :-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
De grote Linuxverkenning
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/07, 21:47:10 »
@jurgen

jammer...unix intrigeert me. lees er regematig over, maar een praktijkvoorbeeld brengt alles meer tot leven.

Puma

  • Gast
De grote Linuxverkenning
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/07, 22:18:07 »
Hoi Leo,

Als ik ertoe gekomen ben zal ik een korte uitleg geven over hoe ik het voor mekaar gekregen heb met de firewall. Maar ik kan niet zeggen wanneer het af zal zijn.

blubber

  • Gast
De grote Linuxverkenning
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/08, 01:34:16 »
De google zoekopdracht "bsd iptables" levert al snel de volgende link:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/firewalls.html

De configuratie van ipfilter lijkt op die van iptables, syntax is iets anders. ipfw heb ik verder niet naar gekeken. Een basic router/firewall zou dus goed te doen moeten zijn.