Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spiegelserver en corrupte APT  (gelezen 437 keer)

Offline klaasvaak

  • Lid
Spiegelserver en corrupte APT
« Gepost op: 2016/07/31, 21:13:21 »
Hoi beste mensen,

Ik hoop dat ik bij jullie terecht kan voor het volgende probleem. Het betreft niet Ubuntu maar een op Ubuntu gebaseerde distro, Mint 18 Mate.

Vanmiddag installeerde in Linux Mint 18 Mate 32-bit. Via updatebeheer installeerde in de eerste updates.

Al snel kwam er een blauw uitroepteken. Dus ik open updatebeheer en hij vraagt over te schakelen naar een andere spiegelserver. Dat gaat goed. En hij vertelt dat de APT corrupt is.

Ik dacht te weten hoe te handelen, want op mijn andere computer heb ik onlangs Linux Mint 18 Mate 64-bit geïnstalleerd en toen kreeg ik deze mededeling ook. Niet bij de eerste update, maar daarna. Er stonden dus ook toen updates klaar. Met sudo apt-get update, gevolgd door sudo apt-get upgrade kwam het goed, voor zover ik kon bekijken.

Dus ik voer de terminalopdrachten in, met dat verschil dat ik in de 64-bit 1 terminalvenster heb gebruikt (dus de opdrachten volgde elkaar op in een venster) en in de 32-bit heb ik (vraag me niet waarom) 2 maal de terminal geopend.

Sjit, na sudo apt-get upgrade werd het hele systeem geupgrade. Het duurde en duurde en het een na andere programma kwam binnen. Ik heb hem z’n gang laten gaan, omdat ik het niet durfde af te breken. Toen hij uiteindelijk klaar was, heb ik opnieuw geïnstalleerd.

Wederom het gebeuren zoals beschreven in de 2de alinea.

Nu deed ik hetzelfde als met de 64-bit (3de alinea).

Sjit, hij begint weer. Dit keer heb ik afgebroken. Hij mopperde wat over een project dat bezig was.

Ik start de computer opnieuw op om te kijken wat voor vlees ik in de kuip. Het systeem zegt bijgewerkt te zijn en verder heb ik dat eventjes niets gemerkt. Wel ik heb het verder afwerken stopgezet en de computer met rust gelaten.

Toch denk ik dat wederom herinstalleren de beste optie is.
Ook doordat nu, op de 64-bit bezig zijnd, het blijkt dat het hier ook niet goed is. Firefox kan geen pagina’s laden, Chrome zegt geen internetverbinding te hebben (is er) en updatebeheer moppert weer over een corrupte APT. Er wordt weer verzocht over te schakelen naar een andere spiegelserver. Hij stond op die van Nederland en op overschakelen van die van Aaken reageert hij ook met gemopper. FireFox herinstalleren is mislukt, evenals volledige verwijdering en opnieuw installeren. Ik kreeg foutmededelingen.
Kortom, doffe ellende en het zal wel geherinstalleerd moet worden.

Helaas moet ik nu gebruik maken van dat besturingssysteem waarvan we hier de naam niet noemen.

Voor beide bits wil ik graag het probleem met spiegelserver en corrupte APT goed leren aanpakken.
Wie kan me helpen?

Alvast wederom reuze bedankt voor de moeite die jullie nemen om te alles te lezen en mij van dienst te zijn.


Groeten,
klaasvaak



« Laatst bewerkt op: 2016/08/01, 20:38:21 door klaasvaak »

Re: Spiegelserver en corrupte ATP
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/31, 23:37:25 »
Hallo, kies ivm. je problemen als spiegelserver de hoofdserver, die staat dacht ik in Engeland (de thuisbasis van Ubuntu). Wat betreft 1 of 2 terminalvensters gebruikt te hebben, dat is geen probleem.

Heb je hier al gekeken?
"Actions of the apt command, such as installation and removal of packages, are logged in the /var/log/dpkg.log log file. "

Voor de rest, er gaat iets flink mis bij jou. In principe is het een kwestie van installeren, herstarten en hup, aan de gang. Je bent toch aan de gang met installeren en herinstalleren en nog eens herinstalleren, probeer tussendoor even een andere distro uit, Xubuntu bijvoorbeeld. Ik heb opmerkelijk vaak problemen gehad om OpenSuSe te installeren, echt jarenlang. Kan een stom hardwareprobleem geweest zijn... Misschien is dat bij jou ook het geval.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Spiegelserver en corrupte ATP
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/31, 23:49:34 »
Die melding over corrupte pakketten/lijsten op een spiegelserver, kun je doorgaans gewoon negeren. Even verversen en alles is weer tiptop. Of wacht een dagje, ververs wederom en klaar.

Spiegelservers moeten synchroniseren met de hoofdserver, en daar zit soms wat tijd (uren) tussen.

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Spiegelserver en corrupte ATP
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/01, 19:10:46 »
Hoi beste mensen,

@Pjotr: Bedankt voor je reactie. Nu weet ik hoe te handelen.
Leuk je eens te “ontmoeten”. Je bent voor mij een bekende door je super fantastische site.
Dankzij jou kan ik Linux gebruiken. Ik hoop vurig dat je dit nog lang blijft doen. Dank. Dank.

@Paul Matthijsse: Bedankt voor je reactie.  De hoofdserver heb ik als spiegelserver genomen. Fijn te weten dat 1 of 2 terminalvenster gebruiken geen probleem is. Het artikel ga ik lezen nadat ik mijn 32-bits heb afgewerkt.

De 64-bits lijkt genezen te zijn. Hij heeft nog even problemen gegeven met de internetverbinding. Als een stoplicht. Na het sluiten van het programma moest ik afwachten of ie wederom verbinding gaf. De ene keer wel de ander keer niet. Op die keer dat ie het deed heb ik Firefox opnieuw kunnen installeren. De laatste paar testen waren goed. Misschien heeft een reset van het modem goed gedaan. Veelvuldig testen is het niet geweest omdat ik de 32-bits nog aan het afwerken ben.
Als ie dit gekke kunstje weer opvoert, vraag ik de provider om een modem waar ik 2 computers op aan kan sluiten. Nu heb ik er een router van Netgear tussen zitten en dat is geen ideale situatie. Ook zal ik eens een nieuwe kabel leggen, die wordt volgende maand 10 jaar.
Werkt dit alles niet, dan kom ik hier terug.
Ook met de 32-bit lijkt het goed te zijn. Geen problemen met het afwerken.

Groeten,
klaasvaak
« Laatst bewerkt op: 2016/08/01, 20:35:52 door klaasvaak »