Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Vermoedelijk hardware-probleem  (gelezen 20889 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #50 Gepost op: 2009/04/01, 23:05:15 »
Jammer dat ik geen netwerkkaart heb in de zieke pc, Joop13. Maar de USB-hub en de geluidskaart ga ik toch eens een grondige beurt geven. Je weet maar nooit.... Overigens start ie nog steeds niet op 8.10 in de cd-lezer.
Steeds I/O-fouten met de srd. Is dat soms niet de cd-lezer dan?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #51 Gepost op: 2009/04/03, 21:34:58 »
Zou een slechte usb-lijn de oorzaak van de problemen kunnen geweest zijn? Vanmorgen was plots de usb-hd niet meer te vinden. Een andere lijn en daar was ie weer ...

Offline joop13

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #52 Gepost op: 2009/04/03, 21:53:29 »
Het lijkt wel of je computer langzamerhand in stukken valt....... ;)  het lijkt een spanningsprobleem? Kun je ook zien welke spanningen op alle onderdelen staan? Want je hebt inmiddels de volgende problemen gehad:
    Harddisk in het ongerede: leesfouten
    CD-speler leest niet goed, soldering levert een verbetering van (een deel van) het probleem
    USB kabel vernieuwen ook verbetering?
En volgens mij heb je dan óf verschrikkelijk slechte bekabeling  ;) of een spanningsprobleem, dus een rotte voeding?  ::) of toch een moederbord probleem.....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Vermoedelijk hardware-probleem
« Reactie #53 Gepost op: 2009/04/03, 22:05:57 »
    Het lijkt wel of je computer langzamerhand in stukken valt....... ;) 
    CD-speler leest niet goed, soldering levert een verbetering van (een deel van) het probleem
    USB kabel vernieuwen ook verbetering?
    [/list]
    Dat m'n pc waardeloos (aan 't worden) is had ik ook al bedacht. Ook met een nagelnieuwe cd-lezer start 8.10 niet op. Wel heb ik met de nieuwe cd-lezer en het nieuwe usb-kabeltje op gebied van lezen of schrijven geen problemen meer gehad.
    De spanningen zijn overigens normaal, maar ik kan niet meten of er geen diepjes of piekjes op zitten ...

    Offline joop13

    • Lid
    Re: Vermoedelijk hardware-probleem
    « Reactie #54 Gepost op: 2009/04/03, 22:15:32 »
    Ja ik weet het ook niet meer, want het lezen van de CD met 8.10 zou dan ook goed moeten gaan. Je hebt de CD gecontroleerd op fouten begreep ik dus zou hij gewoon gelezen moeten worden. De laatste mogelijkheid zou nog de processor kunnen zijn... want ook je geheugen heb je al getest op fouten.

    Toch zou het interessant zijn als je iemand kon vinden die eens alle spanningen in je computer zou kunnen meten......
    Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

    Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

    Offline track

    • Lid
    Re: Vermoedelijk hardware-probleem
    « Reactie #55 Gepost op: 2009/04/03, 22:19:59 »
    Dat vind je ergens in het BIOS toch ?
    Dat zou trouwens ook nog iets zijn dat je kunt doen:
    in het BIOS eerste alle instellingen opschrijven en daarna de "optimal settings" herladen.
    (en eventuëel volgens de lijst weer aanpassen)

    track

    Offline Jakke5

    • Lid
    Re: Vermoedelijk hardware-probleem
    « Reactie #56 Gepost op: 2009/04/05, 21:44:21 »
    Nog eens erg bedankt Joop13 en Track. Heb nu UBUNTU 8.04 opnieuw geïnstalleerd. Ook dat liep niet zonder moeilijkheden. Alleen met een livecd die ik een ong. half jaar geleden gebrand had voor iemand anders, lukte het zonder problemen. Sinds deze namiddag staat de pc terug klaar voor normaal gebruik en tot nu toe loopt alles zoals het moet. Alléén slaag ik er niet in van Thunderbird de standaard-mail-toepassing te maken. Dat is nog erg vervelend, moet ik aan de 2 andere gebruikers (gelukkig niet zo vaak) uitleggen dat ze bij Toepassingen => internet => Thunderbird moeten kiezen.
    Mijn voorzichtige conclusie is dat de cd-lezer-schrijver af en toe haperde (heb ook enkele cd-roms met fouten teruggekregen).
    Ik zet dus OPGELOST bij de titel, en hoop dat ik daar geen spijt van krijg.
    O ja, de 8.10-versie, opgenomen met de verdachte cd-schrijver werkt NIET, al heb ik hem in de nieuwe lezer nogmaals gecontroleerd met als resultaat: NO ERRORS FOUND.

    Offline heir4c

    • Lid
    Re: OPGELOST Vermoedelijk hardware-probleem
    « Reactie #57 Gepost op: 2009/04/05, 22:32:53 »
    Voor thunderbird default te maken ga naar Systeem>Voorkeuren>Toepassingsvoorkeuren (of zoiets in het nederlands) zie ook afbeelding 1.
    Dan instellen onderaan en voor thunderbird kiezen (verschijnt in het lijstje, thunderbird is bij mij nog even niet geinstalleerd na een herinstall maar komt normaal gezien daarin te staan.) Zie afbeelding 2

    [verwijderd door de beheerder]
    Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
    be Open be Free be Ubuntu

    Offline Jakke5

    • Lid
    Re: OPGELOST Vermoedelijk hardware-probleem
    « Reactie #58 Gepost op: 2009/04/06, 23:01:10 »
    Helaas, Heir4c, zo lukt het niet. Dat truukje had ik zelf ook al geprobeerd.
    In het Nederlands is het Systeem=>Voorkeuren=>Standaardtoepassingen. Dan krijg je verschillende tabs, waarvan de eerste over internet-opties (browser en mail) M'n instellingen zijn Firefox voor de browser (werkt idd als standaard) en Thunderbird als E-mailprogramma (werkt NIET standaard).

    Offline Mikkel

    • Lid
    Re: OPGELOST Vermoedelijk hardware-probleem
    « Reactie #59 Gepost op: 2009/04/07, 11:05:15 »
    Dit zou moeten werken: met de rechtermuisknop klikken op een opgeslagen e-mail, Eigenschappen, tabblad Openen met, daar Thunderbird selecteren (of opzoeken en selecteren via de knop Toevoegen).
    In Thunderbird zelf staat in menu Bewerken, Voorkeuren, op tabblad Algemeen de optie om bij het opstarten te controleren of Thunderbird het standaard e-mailprogramma is. Die zou aangevinkt moeten staan.

    Offline Jakke5

    • Lid
    Re: OPGELOST Vermoedelijk hardware-probleem
    « Reactie #60 Gepost op: 2009/04/09, 21:31:48 »
    Hout en hart vasthouden, want er lijken weer problemen op te duiken. Na enkele dagen zonder problemen, sputterd' ie wat tegen na een poos in slaapstand te hebben verkeerd. Er verscheen ook de raad om in de documentatie over slaapproblemen wat te gaan neuzen maar ik vind alleen draadjes van meer dan 2 jaar geleden, en bovendien gaan ze allemaal over laptops en over problemen na een update. Geen van de twee is nu van toepassing op m'n desktop.
    Om nog eens terug te komen op de raad van Track om via het bios de spanningen te controleren: dat had ik al gedaan, maar ik heb ze ook nog eens nagemeten met een "echte" spanningsmeter.
    "Optimal settings" kent m'n bios niet, wel "standard", en ook dat heb ik al gedaan.