Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere desktops probleem  (gelezen 385 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Meerdere desktops probleem
« Gepost op: 2011/09/08, 19:20:36 »
Deze week was ik ziek thuis, maar niet te ziek om de laptop te pakken.
Omdat er vragen over diverse Ubuntu gerelateerde systemen op het forum staan, dacht ik slim te zijn en een aantal desktops naast elkaar op mijn laptop te zettten.
Helaas, wanneer je Gnome installeerd (ubuntu-desktop in versies voor 11.04), of nautilus, dan is het in XFCE niet meer mogelijk om de achtergrond aan te passen.
Zo zijn er nog een aantal nadelen, omdat diverse pakketten elkaar beïnvloeden op een manier die niet netjes is.
De enige mogelijkheid (voor mij) is 3 verschillende installaties naast elkaar te zetten:

1. Ubuntu 11.04 (die opstart in klassieke mode, gewoon met Gnome 2)

2. Ubuntu 11.10 (die opstart met Gnome 3 in klassieke mode {sudo apt-get install gnome-session-fallback}, deze lijkt het meeste op de vertrouwde Gnome2 omgeving)

3. Xubuntu 11.10 (met als extra's o.a. lubuntu-desktop en E17 (bedankt Vistaus :lol:), deze werken goed naast elkaar, deze installatie heb ik aangepast met een aantal programma's waar ik aan gewend ben en met een paar muiskliks heb ik het uiterlijk aangepast.

Op mijn laptop gebruik ik geen aparte /home, zo zijn de parties ook elkaars backup, in geval van nood.
Voorlopig vind ik de 3e het fijnste werken, lekker snel, kan bijna alles, KDE heb ik nergens geïnstalleerd.
Wat ik (nog) niet voor elkaar heb:
In de Thunar wil ik graag een preview zien van de filmpjes die ik heb, maar ik zie alleen he standaard icoon.
Mijn draadloze HP all-in-one kan wel printen, maar niet scannen, terwijl dit onder Gnome wel goed werkt. (hulp/tips zijn welkom).

Edit: Het scannen werkt, ik moest HPLIP installeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/08, 20:00:23 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.