Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: temperaturen  (gelezen 4234 keer)

Offline Erik_m

  • Lid
temperaturen
« Gepost op: 2010/06/26, 19:18:07 »
Als ik 'sensors' intik in een terminal krijg ik dit als output:

k8temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
Core0 Temp:  +55.0°C                                   
Core1 Temp:  +57.0°C                                   

Welk is welk precies, en vooral, wanneer ga ik me zorgen maken? Mijn fan blijft namelijk maar draaien als mijn pc een tijdje aanstaat.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: temperaturen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/26, 19:30:06 »
Blijkbaar heb je een dual core processor van AMD.
De 2 temperaturen zijn dus van beide kernen.

Je temperaturen zijn wel vrij hoog, maar dat kan ook komen omdat je processor veel werk aan het doen is.
Zijn dit de temperaturen in rust, dan zou ik de kast eens openmaken en kijken of die niet vol stof zit.

Offline Erik_m

  • Lid
Re: temperaturen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/26, 19:31:35 »
dual core ja, goed gezien.

Momenteel is pc druk bezig, maar zal eens kijken wat hij in rust doet. Dank je!

Re: temperaturen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/26, 21:22:52 »
AMD wordt sowieso wat heter onder Ubuntu. Ik draai op m'n laptop altijd zo rond de 60°
Ik heb de kritische temperatuur (automatisch afsluiten) ingesteld op 85.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: temperaturen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/26, 22:41:53 »
Klopt vrij aardig met wat mijn processors draaien (hadden ze maar een vak moeten leren). Ik zou me niet te veel zorgen maken  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline midas

  • Lid
Re: temperaturen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/27, 08:40:23 »
Citaat
AMD wordt sowieso wat heter onder Ubuntu.

Is dat t.o.v. andere linux-distro's of andere OS-en (Windows e.d.)? En waarom is dat zo?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: temperaturen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/27, 11:11:53 »
Geen bijzondere waarden. Niets om je zorgen over te maken dus. Heeft vermoedelijk ook niets te maken met Linux of Windows. Enfin, probeer het eens uit, als je computer tweevoudig opstartbaar is?

Sommige processoren zijn wat "koelere koppen" dan andere. AMD maakte vroeger meestal wat "heethoofdigere" processoren dan Intel. Of dat nog steeds zo is, weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/27, 11:13:29 door Pjotr »

Offline Erik_m

  • Lid
Re: temperaturen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/27, 11:14:24 »
Dank voor alle antwoorden.

Nu zijn ze, na half uur aan te staan en echt geen werk te doen (browsertje en muziekje) dit:
Core0 Temp:  +46.0°C                                   
Core1 Temp:  +49.0°C                                   

Waren blijkbaar gister erg hard bezig...:)

Re: temperaturen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/27, 11:57:36 »
Mijn laptopje is ook al weer drie jaar oud..., Pjotr, en het was toen al een einde-reeks. Met de ventilator achter mijn rug blijf ik hangen op 57 voor de processor. Stof erin maakt ook maar een paar graden verschil.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: temperaturen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/27, 12:21:55 »
Citaat
AMD wordt sowieso wat heter onder Ubuntu.

Is dat t.o.v. andere linux-distro's of andere OS-en (Windows e.d.)? En waarom is dat zo?
nee dat is onzin, ze worden wel warmer dan Intel maar dat is niet OS gebonden.


maar dan nog is die 60 graden van Prosper wel erg heet, ik heb meerdere AMD processoren en niet een is warmer dan 45 graden.
(normaal dan, als ik ze echt laat werken word het wel hoger maar dan nog max. 55 graden)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline jolo

  • Lid
Re: temperaturen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/27, 12:50:51 »
Core0 Temp:  +46.0°C                                    
Core1 Temp:  +49.0°C                                    
Dat is vergelijkbaar met de CPU temperaturen van mijn hoofd-PC. Welke temperaturen deze krijgen is van meerdere dingen afhankelijk. Zoals je gemerkt hebt onder andere de CPU belasting. Hoe hoog het CPU gebruik is, kun je in Gnome onder andere aflezen door in het bovenste Gnome Paneel applicatie Systeembelasting-meter toe te voegen. De CPU cores zwaar belasten kan onder andere via applicatie cpuburn. In het verleden deed ik daar al een test mee, op de laptop uit mijn onderschrift http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/ubuntu-10-04-lucid-lynx/msg581343/#msg581343

Ook kan de kamertemperatuur de CPU temperaturen beïnvloeden. In april zal een kamertemperatuur van een graad of twintig Celsius wel gebruikelijk zijn. Nu is die bij mij ongeveer 25,5 graden Celsius. De temperaturen van dezelfde laptop CPU cores zijn zo te zien een graad of twintig hoger.  [Edit] correctie: een graad of drie hoger [/Edit]

Bij een PC kunnen ook de behuizing en casefans invloed hebben op de temperaturen. Zo kun je in een Miditower of Fulltower de temperaturen lager houden, dan in een Desktop behuizing waar je de monitor op kunt plaatsen.  
« Laatst bewerkt op: 2010/06/27, 14:36:24 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: temperaturen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/27, 15:54:53 »
Bij een PC kunnen ook de behuizing en casefans invloed hebben op de temperaturen. Zo kun je in een Miditower of Fulltower de temperaturen lager houden, dan in een Desktop behuizing waar je de monitor op kunt plaatsen.  
goed punt btw, ik heb een Miditower met 160mm fen dus, de laptop heb ik eignlijk nooit de temp geken...

momenteel is mijn CPU op 44 graden, bij 100% belasting.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!