Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt  (gelezen 3264 keer)

Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Gepost op: 2010/04/14, 11:48:43 »
L.S.

Ik heb een computer met Ubuntu versie 9.10 werkend, maar omdat ik ook graag
programma's die niet op Linux werken wil gebruiken, en mijn harddisk
verouderd was, heb ik een nieuwe harddisk (160 Gb) besteld en probeer hier
Windows XP professional op te installeren. Na vele pogingen ben ik gekomen tot het
volgende:
- ik heb geen gebruik kunnen maken van een gebrande installatiecd, omdat de
cd-rom driver deze op de een of andere manier niet pakte (BIOS startte op,
maar daarna kreeg ik een knipperende underscore). Ook wil ik het liefst de
twee harddisk naast elkaar gebruiken, dus de cd-rom driver heb ik momenteel
ontkoppeld (ik gebruikte hem toch al zelden).
- Hierop heb ik een FreeDOS bootable USB stick gemaakt.
- Ik heb een partitie van 2 delen (beiden fat32) gezet op de nieuwe hard
disk, volgens GParted is het eerste deel 147.45 Gb groot, het tweede deel
1.59 Gb
-Op het tweede deel van de nieuwe hard disk staan de bestanden die normaal
op de installatiecd staan plus het bestand smartdrv.exe (ik vond op
http://www.broomeman.com/support/smartdrv.html dat dit zou helpen om het
gebruik van zo'n grote harde schijf onder MS DOS sneller te maken), dit maakt
dat er op dat deel van de schijf nog 976.63 MB vrije ruimte is.
- Ik kan MS DOS opstarten van de USB stick, start dan eerst smartdrv.exe op
vanaf de harde schijf, en daarna WINDOW~1\I386\winnt.exe
- Hierna start de WINDOWS XP setup, nadat ik echter heb aangegeven waar de
installatiebestanden staan, krijg ik de volgende foutmelding:
Windows XP requires a hard drive volume with at least *** megabytes (****
bytes) of free disk space. Setup will use this space for storing temporary
files during installation. The drive must be on a permanently attached local
hard disk supported by Windows XP, and must not be a compressed drive.

Setup was unable to locate a drive with the required amount of free space.

Setup cannot continue. Press ENTER to exit.
Bij *** stonden bij verschillende pogingen verschillende getallen (varierend
van 384 tot 675)

Kunt u mij vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen? Beide partities
zouden genoeg ruimte moeten bieden, dus het kan mijns insziens niet het
volgende probleem zijn: http://support.microsoft.com/kb/296858. Ook de andere
oplossingen die ik op internet vond leken niet hierop van toepassing.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Wanneer iemand een idee heeft voor een elegantere manier van installeren houdt ik me ook aanbevolen.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Offline chaos7

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/14, 12:18:35 »
ik weet niet of ik het wel goed lees maar kan je niet gewoon op de hele schijf eerst XP installeren met een NTFS bestandstype.
om daarna er naast ubuntu te installeren.
op het moment dat je ubuntu installeert kan je in het installatie proces aangeven hoeveel ruimte je XP / ubuntu geeft.
je hebt dan een dualboot en bij het opstarten kan je aangeven wat je wilt opstarten, doe je dit niet binnen een x-aantal seconden dan start ubuntu op.

[edit] als je nog IDE schijven hebt, houdt rekening met het volgende; als je 2x een harddisk in je pc hebt zitten dan moet je opletten dat de ene op master staat en de ander op slave. ditzelfde geldt ook voor de cd/dvd speler. [/edit]

[edit2]windows XP kan draaien op een bestandsysteem FAT32/NTFS, ubuntu draait op ext3/ext4 (afhankelijk welke versie).
als je eerst alles op NTFS gezet hebt, dan maakt ubuntu voor zichzelf tijdens het installatieproces zijn ext3 (ext4) aan. [/edit2]
« Laatst bewerkt op: 2010/04/14, 12:27:14 door chaos7 »
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/14, 13:58:08 »
Bedankt voor de tips

ik weet niet of ik het wel goed lees maar kan je niet gewoon op de hele schijf eerst XP installeren met een NTFS bestandstype.

Ik heb nu idd een hele lege schijf (behalve dus met de XP bestanden erop) waarop ik Windows XP probeer te installeren, maar daarbij krijg ik dus een foutmelding. Ik heb deze schijf in FAT32 gezet omdat anders MS DOS er niet mee kan omgaan, meende ik ergens begrepen te hebben. Eerst had ik mijn andere harde schijf (Met Ubuntu en allemaal andere bestanden erop) ontkoppeld, maar omdat MS DOS die toch niet herkende en ik niet de hele tijd alles aan/uit wilde koppelen ben ik daar op een gegeven moment mee gestopt.

[edit] als je nog IDE schijven hebt, houdt rekening met het volgende; als je 2x een harddisk in je pc hebt zitten dan moet je opletten dat de ene op master staat en de ander op slave. ditzelfde geldt ook voor de cd/dvd speler. [/edit]

Misschien heeft het idd zin om hier nog wat mee te proberen, ik dacht dat ik het goed had gedaan (ik werk nu op Ubuntu met de nieuwe harde schijf als mogelijk extra opslagruimte en dat doet t prima), maar misschien snapt Ubuntu het wel en XP het niet (beide schijven staan als ik het goed heb op de Cable-Select instelling).

[edit2]windows XP kan draaien op een bestandsysteem FAT32/NTFS, ubuntu draait op ext3/ext4 (afhankelijk welke versie).
als je eerst alles op NTFS gezet hebt, dan maakt ubuntu voor zichzelf tijdens het installatieproces zijn ext3 (ext4) aan. [/edit2]

Ik meende begrepen te hebben dat ik Ubuntu niet per sé hoef te herinstalleren (dan moet ik ook allerlei andere programma's herinstalleren) omdat ik twee harde schijven heb.

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/14, 14:49:08 »
Citaat
(beide schijven staan als ik het goed heb op de Cable-Select instelling).

Dit moet je niet doen.
Sterker nog, meeste harddisken moeten als Master of slave staan als ze niet in hun 1tje in een computer zitten.
RTM aub.

Windows wil altijd op een primaire schijf staan, liefst de schijf die als 1e staat in het systeem.

Ubuntu mag op de slave schijf staan op een partitie naar wens, Linux is wat dat aangaat veel beter en soepeler.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/14, 15:50:58 »
Bedankt nogmaals. Ik heb het nu geprobeerd met alleen de nieuwe harde schijf (als Master), maar hij geeft weer dezelfde foutmelding, helaas.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/14, 18:13:13 »
ik denk dat je nu op de master schijf eerst volledig XP opnieuw moet installeren.
gooi alles maar op 1 hoop want een tweede partitie van 1,59Gb is niet erg groot.
ik denk ook dat de verwijzing die je hebt naar je bestanden ook niet goed gaat en het systeem denkt dat ie het op die kleine schijf moet installeren.

maak een back-up van alle bestanden wat je wilt bewaren en installeer XP volledig opnieuw met gebruikmaking van de hele schijf.
daarna je geliefde ubuntu er op installeren.
zo heb je een dualboot die in een eerste instantie ubuntu op start en als je echt niet anders kan, dan kan je altijd in XP opstarten.

met een schone lei beginnen zorgt ervoor dat je alle scriptjes en andere zooi met verwijzingen, daar heb je dan geen last meer van.
wel tegen XP zeggen dat ie alles moet formatteren naar ntfs.

leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/14, 23:27:50 »
Hoihoi,

Ik snap denk ik nog niet helemaal wat je bedoelt. De harde schijf waarop ik XP wil installeren is volledig leeg (behalve dan de bestanden die ik nodig heb voor de installatie zelf), en ik had hem ingesteld als Master schijf, maar dan geeft hij dus een foutmelding.

Ik heb de extra partitie erop gezet om te voorkomen dat Windows denkt dat hij over zijn eigen installatiebestanden heen moet gaan schrijven (weet niet of het zo werkt, maar het zou kunnen), eerst probeerde ik het met 1 grote partitie maar dat lukte ook niet (zelfde foutmelding).

Ubuntu en al mijn bestanden staan nog gewoon op mn oude harde schijf, dus die hebben nergens last van. Mijn probleem is nu alleen hoe ik van die foutmelding af moet komen.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/15, 09:25:37 »
je hebt toch een installatie cd van XP?
als je werkt met de installatie bestanden die reeds op de harde schijf aanwezig zijn dan moet je de herstel cd van xp gebruiken om bij die bestanden te kunnen komen.

leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/15, 12:08:04 »
Ik heb geen gebruik kunnen maken van een gebrande installatiecd, omdat de cd-rom driver deze op de een of andere manier niet pakte (BIOS startte op, maar daarna kreeg ik een knipperende underscore). Ook wil ik het liefst de twee harddisk naast elkaar gebruiken, dus de cd-rom driver heb ik momenteel ontkoppeld (ik gebruikte hem toch al zelden).

Offline koos4401

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/15, 14:15:08 »
Citaat
Ook wil ik het liefst de twee harddisk naast elkaar gebruiken, dus de cd-rom driver heb ik momenteel ontkoppeld (ik gebruikte hem toch al zelden).
Heb je die CD-romdrive in Windows wel netjes afgekoppeld?
Eerst: hardware verwijderen en CDrom-speler kiezen en klikken, dan computer afsluiten, dan stekkers in de kast loshalen, dan computer opnieuw opstarten.
Bij domweg stekkers lostrekken functioneert de CDrom weliswaar niet meer, maar is het MS-systeem hier wanhopig naar op zoek. Vandaar.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/15, 15:33:56 »
Ik heb nog geen windows op mn computer staan, en ik neem aan dat ik hem niet in ubuntu hoef af te koppelen om DOS er niet meer naar te laten zoeken, toch?

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/15, 15:54:36 »
Klopt.

Ik vrees dat de fout waar je tegenaan loopt in windows zit.
Die verwacht dat hij van een cd opstart en zal daarna op zoek gaan naar het geheugen op je moederbord en de HD.
Vervolgens zal hij checken of de HD geschikt is en of er genoeg ruimte is, pas daarna zal de installatie starten.

Wat ik nu vermoed is dat hij aldoor naar de 1e partitie wil gaan, waar nu de installatie bestanden staan.
Vervolgens komt hij tot de conclusie dat die te klein is voor de tijdelijke bestanden die uitgepakt moeten worden en voor de installatie van windows.

Dit zal komen omdat je de hele HD al geformateerd hebt vrees ik.

Ik wil voorstellen dat je de Gparted cd erin stopt en vervolgens die grote partitie die je nu hebt gemaakt voor windows en Fat32 geformateerd hebt volledig verwijdert.

nu zal je de melding krijgen "Unallocated" voor die vrije ruimte.

Vervolgens start je weer die windows installer op en hoop ik voor je dat hij zo slim is die ruimte te zien en te kiezen om daarop windows te gaan installeren.

effin....

Als ik zo de tijdspanne overzie die je nu verspild hebt met dit gedoe had het misschien handiger geweest om in Ubuntu "Virtualbox "te installeren.

hierin had je dan windows kunnen installeren en zorgeloos kunnen draaien met alle gemak van dien.

Scheelt namelijk ook een reboot als je van Ubuntu naar windows wilt of vise versa.....

Wat je keuze ook is SCCS  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/16, 14:10:26 »
Beste G,

Dank voor alle tips. Ik had het een tijdje vrij druk met allerlei andere zaken, vandaar dat ik dit even heb laten liggen. Ook het veranderen van de partities zoals jij aangeeft had helaas geen zin, de installatie gaf precies dezelfde foutmelding.

Ik heb ook Windows geinstalleerd in VirtualBox, dat ging op zich vrij vlekkeloos, ik vraag me nu nog alleen af hoe ik hierbij gebruik kan maken van mijn nieuwe harde schijf, de bestanden van Virtual Box staan immers nog allemaal op mijn oude harde schijf, en ik neem aan dat ik dit niet zomaar allemaal kan verplaatsen.


Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/16, 19:11:25 »
Heb dit zelf nog nooit zo gedaan.

Maar misschien kan het wel zo zijn dat doordat je de xp setup in ms-dos start, ms-dos niet de volledige harde schijf kan zien. Dat de setup daardoor 'denkt' dat de schijf niet groot genoeg is. Zelf zou ik even op zoek gaan naar een andere cd-rom drive en het via de normale weg proberen, denk dat je dat veel uurtjes bespaart.

Offline Merel

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP/Ubuntu mislukt
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/21, 12:19:40 »
Heb geen tijd om de hele topic in detail te lezen, en mij in de discussie te verdiepen

Toch even dit :

Ik gebruik ook nog een oude maar performante DOS toepassing (Smart , handige database) die perfect draait op de Windows-XP ingebakken DOS. Die DOS executables draaien zonder meer in het "Dos" van Windows-XP en het zou mij niet verwonderen dat uw toepassingen de "echte" Dos niet eens nodig hebben. Dan vervalt ook de noodzaak om Fat32 nog te moeten gebruiken.

(Of een USB printer te gebruiken blijft vanuit eender welke Dos toepassing is nog zeer de vraag)

Heb je soms al geprobeerd om je DOS toepasingen gewoon met XP-windows te testen ???
Maak een map BAT en zet daarin uw dosprogram.bat bestanden op. Het werkt hier prima. 


Tja Linux/ubuntu is soms de redding voor een Windows probleem.
Toch is Linux/Ubuntu ook een rotzooi als je het mij vraagt.
Ik durf haast niet meer gaan "upgraden" van pure schrik voor wat er kan gebeuren.
 
Men beweert dikwijls dat Apple iets is dat .... gewoon werkt (de definitie van "operating" sytem ?)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04