Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen  (gelezen 868 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Gepost op: 2016/06/19, 00:44:24 »
Vraag me niet hoe, maar bij mijn upgrade naar Ubuntu 16.04 is mijn LibreOffice Writer niet langer in het Nederlands.

Wat erger is: ik kan géén diacritische symbolen meer intikken. Als ik de trema intik en vervolgens de "e", staat er gewoon een trema, gevolgd door een "e" en niet een "ë".

Deze trema's en dergelijke werken wél als ik (zoals hier op deze forumpost) elders in een programma zoiets typ.

Wat is er mis en hoe kan ik LibreOffice goed installeren?

Ik gebruik een Belgisch toetsenbord.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/19, 02:25:35 »
Voor wat betreft je toetsenbordproblemen: doorloop eens DEZE instructie. Grote kans dat het je helpt.

Voor wat betreft het gegeven dat LibreOffice niet meer in het Nederlands is: dat kan komen dat door de upgrade de versienummer veranderd is, en dat bepaalde pakketten die ervoor zorgde dat LibreOffice in het Nederlands is ineens niet meegenomen is. Dat is makkelijk op te lossen door het Nederlandse taalpakket (opnieuw) te installeren.

Via de terminal:
sudo apt-get install libreoffice-l10n-nl
Daarna je wachtwoord invullen, even de terminal zijn ding laten doen, en na een nieuwe opstart van LibreOffice zou deze weer in het Nederlands moeten zijn.

Doe je het liever via een pakketbeheerder (via Synaptic bijvoorbeeld, mocht je die geïnstalleerd hebben), doe je het volgende:
  • Start Synaptic op
  • met de zoekfunctie, zoek naar het bestandje "libreoffice-l10n-nl"
  • Druk vervolgens ergens linksboven op de knop "toepassen"
Het kan zijn dat je de melding krijgt nog wat extra pakketjes te installeren. Stem er gewoon mee in, en start daarna LibreOffice op. Als alles goed gegaan is, dan is LibreOffice weer in het Nederlands.

Mocht dit op niets uitlopen (wat ik niet verwacht!), meld jezelf dan weer even hier.  :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/19, 09:51:18 »
Ik heb een gewoon Belgisch toetsenbord. De uitleg die op de door u vermelde site staat is -- zo lees ik het althans -- bedoeld voor Nederlandse (Hollandse) toetsenborden. Die zien er anders uit (vermoed ik).

Ik wil dus dat mijn Libreoffice op exact dezelfde wijze reageert als de rest van mijn computer, want vreemd genoeg is er dus ALLEEN in Libreoffice dat probleem.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/19, 10:16:06 »
Controleer toch eerst je algemene toetsenbord instellingen. Het kan zijn dat er twee of meer toetsenborden staan ingesteld en met Libreoffice deze wisselt.
 Systeeminstellingen => Tekstinvoer
Staat hier alleen 1x Belgisch beschikbaar of ook een ander toetsenbord?

Betreft de taal instellingen. Heeft de tip van Marqeaux geholpen?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/19, 10:42:15 »
Helaas, werkt niet. Ik heb er zelfs het toetsenbord US, dat als tweede in mijn lijst stond, uit gegooid. Het probleem blijft en ... alleen en letterlijk alleen bij Libreoffice. Voor de rest kan ik dus vrolijk ë, ñ en dat soort tekens intikken.

Bij-zon-der frustrerend, want ik meen me te herinneren dat het tot enkele dagen geleden nog wél werkte, of beter: de fout is me toen zeker niet opgevallen.


Controleer toch eerst je algemene toetsenbord instellingen. Het kan zijn dat er twee of meer toetsenborden staan ingesteld en met Libreoffice deze wisselt.
 Systeeminstellingen => Tekstinvoer
Staat hier alleen 1x Belgisch beschikbaar of ook een ander toetsenbord?

Betreft de taal instellingen. Heeft de tip van Marqeaux geholpen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/19, 11:15:29 »
Blijkbaar opgelost.

Ik heb volgende tips gevolgd in https://bugs.documentfoundation.org//show_bug.cgi?id=71437
Meerbepaald het volgende deel inspireerde me:


"WORK AROUND
Following on Frederico Kereki's comment #6 and Tristan Miller's I looked into unity configuration settings and found ibus can be disabled with
Language Support > Keyboard input method system
switch from IBus to NONE. 
"

Ik heb dus bij taalondersteuning "invoermethode voor toetsenbord" op "geen" gezet. Het stond daarvoor op "XIM".

GROTE OPMERKING OP UBUNTU: erg lastig dat er bij dit menu "invoermethode" geen enkele uitleg bij staat. Wat het nut, het verschil of wat dan ook is tussen "XIM", "IBUS" of "geen" is me totaal onduidelijk.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jolo

  • Lid
Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/19, 13:22:37 »
GROTE OPMERKING OP UBUNTU: erg lastig dat er bij dit menu "invoermethode" geen enkele uitleg bij staat. Wat het nut, het verschil of wat dan ook is tussen "XIM", "IBUS" of "geen" is me totaal onduidelijk.
  Als ik hier in Ubuntu 16.04 in Taalondersteuning met de muis wijs op IBUS, dan verschijnt er toch uitleg. Zie onderstaande afbeelding.



Wellicht had je verder beter tot 21 juli 2016 kunnen wachten, totdat de eerste puntuitgave Ubuntu 16.04.1 wordt uitgebracht. Zodat een aantal bugs zijn opgelost.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/20, 23:39:02 »
Vraag me niet hoe, maar bij mijn upgrade naar Ubuntu 16.04 is mijn LibreOffice Writer niet langer in het Nederlands.
Hallo, even los van de andere suggesties in deze draad, als je met een programma een taalprobleem hebt, is het een goed idee om als eerste te klikken op Instellingen, Taalinstellingen (of iets dergelijks, heb geen NL-versie voor m'n neus). Als het goed (fout dus eigenlijk) is roept-ie dan "hallo, de taalinstellingen zijn nog niet volledig geïnstalleerd", op OK klikken en kans dat het daarna beter is.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Libreoffice Writer: toetsenbord- en taalproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/25, 22:21:36 »
Paul Matthijsse: dat had ik inderdaad eerder al gedaan.
Jolo: klopt inderdaad, maar het blijft vervelend als je een menu krijgt met verschillende opties en dat er zelfs geen help bij al die functies staat.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM