Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf onhandelbaar  (gelezen 1882 keer)

Offline vinum

• Lid
harde schijf onhandelbaar
« Gepost op: 2024/08/05, 10:03:26 »
ik heb een externe harde schijf van 2 TB, waarvan ongeveer 1,5 TB gebruikt is, maar nu kan ik er plots niks meer mee doen, als ik een libreoffice-bestand wil openen is het in "alleen lezen" modus, was reeds van plan de hele schijf leeg te maken en te formatteren maar kan geen bestanden bewerken, verwijderen of verplaatsen, enkel kopieren en dan moet ik nog zoveel vrije opslagruimte hebben. wat zou hier gebeurd kunnen zijn, gisteren werkte alles nog normaal.

Re: harde schijf onhandelbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2024/08/05, 10:17:59 »
Misschien ... de rechten controleren (als root) en eventueel aanpassen ??
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

« Reactie #2 Gepost op: 2024/08/05, 11:03:08 »
ik heb een externe harde schijf van 2 TB, waarvan ongeveer 1,5 TB gebruikt is, maar nu kan ik er plots niks meer mee doen, als ik een libreoffice-bestand wil openen is het in "alleen lezen" modus, was reeds van plan de hele schijf leeg te maken en te formatteren maar kan geen bestanden bewerken, verwijderen of verplaatsen, enkel kopieren en dan moet ik nog zoveel vrije opslagruimte hebben. wat zou hier gebeurd kunnen zijn, gisteren werkte alles nog normaal.

Dat gebeurt bij mij ook (regelmatig).
Zonder iets te doen, plotseling 'read-only'.     :|
Dat gebeurt bij mij bij harde schijven in een USB docking station. Schijven die ik gebruik als backup.
Als ik dan de USB docking station even uit en daarna gelijk weer aandoe, is het probleem opgelost. (totdat het soms weer gebeurt).
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML) & TELLO drone (voor AI)

Offline vinum

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/08/05, 12:04:02 »
heb de externe harde schijf losgekoppeld en daarna terug aangekoppeld en het resultaat is dat bij alle mappen en bestanden een slot staat, kan er dus hélemaal niets meer mee aanvangen.
de rechten aanpassen lukt ook al niet, bestanden en mappen kopiëren gaat ook niet, ben nu aan het proberen de schijf leeg te maken en daarna formatteren

« Reactie #4 Gepost op: 2024/08/05, 12:10:45 »
Komt door niet correct af te koppelen.
Soms is de schrijfbuffer nog niet helemaal leeg geschreven naar de disk.
Trouwens: Als je correct wil afkoppelen, en er zijn nog acties bezig, dan krijg je een melding en er wordt niet ontkoppeld.
En soms wacht je gewoon op de melding, ze komt, je leest ze niet, en haalt de stekker eruit... Foute boel.

(ik heb het ondertussen wel geleerd na enkele voorvallen)

Slechts 1 oplossing: opnieuw formatteren en jou als eigenaar instellen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #5 Gepost op: 2024/08/05, 14:46:19 »
heb de externe harde schijf losgekoppeld en daarna terug aangekoppeld en het resultaat is dat bij alle mappen en bestanden een slot staat, kan er dus hélemaal niets meer mee aanvangen.
de rechten aanpassen lukt ook al niet, bestanden en mappen kopiëren gaat ook niet, ben nu aan het proberen de schijf leeg te maken en daarna formatteren

Dus je hebt niets van die schijf kunnen 'redden' ?    :evil:
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML) & TELLO drone (voor AI)

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/08/05, 15:25:03 »
Als die in NTFS is geformateerd en aangesloten geweest is op een windows PC , ben je geen eigenaar meer van de schijf !
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #7 Gepost op: 2024/08/05, 15:37:03 »
Als die in NTFS is geformateerd en aangesloten geweest is op een windows PC , ben je geen eigenaar meer van de schijf !

En als die NTFS geformatteerd is en aangesloten geweest is op een  Linux pc ? 

« Reactie #8 Gepost op: 2024/08/05, 16:13:16 »
Bij een NTFS- schijf trekt linux zich niets aan wie de eigenaar is.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #9 Gepost op: 2024/08/05, 17:08:20 »
Plug de schijf in een andere computer (Linux):

- Probeer de schijf te openen "als Administrator" en probeer dan, de gegevens die belangrijk zijn, te kopiëren naar een andere schijf.

- Open de schijf "als Administrator" --> Eigenschappen --> Rechten en wijzig naar wens.
« Laatst bewerkt op: 2024/08/05, 17:28:53 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/08/05, 18:39:16 »
ben nu bezig de belangrijkste bestanden te "redden", maar ik denk dat de schijf naar de filistijnen is, krijg ook regelmatig een melding over "disk health", dus...

« Reactie #11 Gepost op: 2024/08/06, 09:46:10 »
ben nu bezig de belangrijkste bestanden te "redden", maar ik denk dat de schijf naar de filistijnen is, krijg ook regelmatig een melding over "disk health", dus...

Dat kan je gemakkelijk nazien in programma Schijven.
Selecteer de probleemschijf en dan via de 3 puntjes: SMART-gegevens en zelftests.
Daar zie je alle mogelijke gegevens en kan je gelijk oordelen of de schijf "aan het gaan is".

Offline vinum

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/08/08, 09:07:13 »
vraag mij niet hoe, maar blijkbaar is de schijf teruggekeerd van de filistijnen (lol)
ik heb de partitie kunnen formatteren, iets wat ik de hele week reeds geprobeerd heb maar nooit is gelukt!
raar maar waar: het ding lijkt terug in orde, benieuwd of ik ze kan blijven gebruiken!

Offline vinum

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/08/08, 09:17:27 »
ik dacht dat het terug in orde was, maar kijk: nu krijg ik toch wel wéér een melding omtrent "disk health" zeker! ik ga het ding nu toch maar afvoeren )-:

« Reactie #14 Gepost op: 2024/08/08, 10:22:21 »
ik dacht dat het terug in orde was, maar kijk: nu krijg ik toch wel wéér een melding omtrent "disk health" zeker! ik ga het ding nu toch maar afvoeren )-:

Zoals reeds getipt:
Dat kan je gemakkelijk nazien in programma Schijven.
Selecteer de probleemschijf en dan via de 3 puntjes: SMART-gegevens en zelftests.
Daar zie je alle mogelijke gegevens en kan je gelijk oordelen of de schijf "aan het gaan is".