Ik geloof dat het probleem zichzelf heeft opgelost.
Ik schreef al dat het systeem sloom en traag was. Ook zag ik dat als er vensters of het bureaublad werden gesteld of ververst, er een heleboel streepjes het beeld vervuilden, letters werden onduidelijk. Het idee dat er iets anders aan de hand was, werd sterker, omdat het probleem optrad na een herwaardering/update en na problemen met het laden van de accu. Dat heb ik een tijd geleden ook al eens gehad.
Eerst maar eens kijken of er weer updates klaar stonden. Ja, een gedeeltelijke opwaardering was de beste optie en de update startte.
Toevallig moest ik weer opladen. Stekker van oplader in de stopcontact, oplader aangesloten op laptop, icoontje van de accu bleef rood en geen teken van netspanning. Intussen leek het updateproces bevroren, geen voortgang was er te zien.
Een beetje morrelen aan stekkers, ineens hoorde ik "klok" en ja, de accu werd geladen. Het updateproces ging ook weer verder.
Nadat dat klaar was, moest ik het systeem opnieuw starten. Zo gezegd, zo gedaan. En ik was benieuwd hoe het koppelen van de NAS nu zou gaan. En hoera, alle stations van de NAS waren gekoppeld,
sudo mount -a was niet meer nodig.
Maar wat er nu aan de hand was?? Een onvoltooide gedeeltelijke opwaardering de vorige keer misschien? Ik herinner me wel dat toen ik de vorige keer ik OK gaf op 'gedeeltelijke opwaardering' er ogenschijnlijk niets gebeurde.