Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Hardware en drivers / Re: USB stick onzichtbaar
« Laatste bericht door DeBaas Gepost op 2024/10/14, 16:57:30 »
Wel zichtbaar met disks/schijven of gparted?
22
Hardware en drivers / Re: PC loopt vast
« Laatste bericht door Jenske Gepost op 2024/10/14, 16:19:27 »
Let op: 91 graden Fahrenheit is ongeveer 33* Celsius. Controleer dus de eenheid waarin de temperatuur wordt weergegeven. 33° Celsius is een normale werktemperatuur. Terwijl ik dit typ is mijn computer 22"Celsius, dus ietsje warmer dan de kamer.

Bovendien sluit mijn computer automatisch af bij een alarmtemperatuur van meer dan 85* Celsius. Heb dat nog nooit meegemaakt.

Het eerste waar ik zelf aan denk is een hitteprobleem .
Eens goed zowel buitenkant (ventilatieopeningen)  als binnenkant reinigen van stof .
https://www.ikbouwjepc.nl/post/dit-is-hoe-je-jouw-pc-schoon-en-stofvrij-maakt

https://www.youtube.com/watch?v=H9j59PZ-2Ig
Mini PC staat op het Oosten> dus zon tot 12:00 uur. Ga dit in ieder geval weizigen.
Temp. op deze PC is 50gr op de andere mini PC 92 gr met dezelfde positie.
23
Hardware en drivers / USB stick onzichtbaar
« Laatste bericht door Spidey-Westland Gepost op 2024/10/14, 16:16:23 »
LS Forum,

Een usb stick zie ik niet via bestanden.
Vis het commando in terminal " lsusb" zie ik:
Bus 001 Device 044: ID 346d:5678 USB Disk 2.0
Hoe kan ik die stick wel goed zien in terminal om het te formatteren o.i.d.
Nu kan er niets mee, want het is onzichtbaar. Ik hoor ook geen geluid bij het invoeren van de stick.

SPW
24
Software en configuratie / Re: Creatie datum
« Laatste bericht door Jenske Gepost op 2024/10/14, 16:10:39 »
Als het om fotobeheer gaat: in Digikam kan je naadloos kiezen of je op aanmaakdatum ("datum waarop de foto is getrokken") of wijzigingsdatum wil sorteren of selecteren. Je kan zelfs de 2 combineren: geef me alle foto's van september 1914 die ik heb gewijzigd tussen 1 januari 1918 en 4 februari 1919.

Ik heb even zitten spitten op internet en zie artikelen waarin staat dat dit in Linux niet mogelijk is (Birth=).  Wel te zien per bestand, maar dan moet je naar Command-mode. Schijnt onbelangrijk te zijn. Maar als ik beeldmateriaal (gebeurtenissen) van verschillende periodes, met verschillende bestandsnamen (DSC.... en jjjjmmdd_...) uit verschillende mappen op 1 hoop gooi voor archief doeleinden, zou het mooi zijn dat ik een chronologisch overzicht te zien krijg als ik de hele handel op creatiedatum kan sorteren. Dat lukt niet met wijzigingsdatum. Toch belangrijker dan gedacht voor dergelijke toepassingen. Nu dus wachten op de tovenaar (programmeur) die daar een mooie utility voor schrijft.  Ik heb veel geprogrammeerd, maar niet in C, C++, Script en andere talen op de PC en Linux/Unix. Moet te doen zijn. Wie zich geroepen voelt .... doe je best. In Windows en MacOs bestaat die mogelijkheid wel. Kan Linux toch niet achterblijven!
25
Installatie / Re: Windows vervangen
« Laatste bericht door Jenske Gepost op 2024/10/14, 16:06:22 »
Ik draai al sinds 2006 Ubuntu (ondertussen Kubuntu, maar da's bijna hetzelfde): zuiver, zonder dual boot.

Hoewel zo'n dual boot ongetwijfeld wel aanlokkelijk is, heeft het enkele serieuze praktische bezwaren:
  • je kiest bij opstart van je computer voor Windows OF Ubuntu. Eens je daarin zit kan je niet zomaar effe verwisselen. Dan moet je heel je Windows of Ubuntu-boeltje sluiten en terug inloggen.
  • voor Ubuntu / Linux is het formatteren van (een deel) van de schijf in het zgn. ext4-formaat veruit beter dan in het (klassieke Windows) NTFS-formatteren. Je zal dus je schijf in meerdere, aparte en voor elkaar onbereikbare partities moeten verdelen.
  • voor normaal gebruik (*) is er geen enkele reden om niet volledig over te schakelen naar Ubuntu. Alleen voor MS Access is er m.i. nog geen bruikbaar alternatief in Linux. Maar de gemiddelde Belg (of Nederlander) heeft geen uitgebreide Access-functies nodig die je niet kan vinden in LibreOffice Calc of andere database-achtige programma's.
  • als je wil leren werken met Linux of Ubuntu kan je beter gewoon helemaal overschakelen. Anders ga je elke dag zoeken naar een alternatief voor iets uit Windows en dat is stresserend. Iemand verwoordde het ooit als volgt: als je per se in Linux / Ubuntu iets wil hebben zoals in Windows, kan je beter gewoon in Windows werken. Zo is er de eeuwige vraag naar Photoshop in Linux. Dat bestaat niet, maar er bestaan héééééél goede programma's waarmee je grafisch aan de slag kan: Krita, GIMP, InkScape enzovoort. Je koopt ook geen twee verschillende auto's: eentje voor de uitstappen mét tent en eentje voor de uitstappen naar chique hotels (**).
  • en als je per se Windows wil gebruiken: je kan IN Linux / Ubuntu een zogenaamde virtuele machine draaien, een soort kamer waarbinnen een ander systeem opereert, en daarin kan je kiezen voor Windows. Dan draai je als het ware Windows in Linux / Ubuntu. Dat vereist wél een stevige portie geheugen (8 Gigabyte is zinvol, meer is beter) en nogal snelle processoren. P.S. Dat kan overigens andersom ook: Linux draaien in een Windows-omgeving.
(*) dus geen sturingsprogramma's voor autofabricage-machines, voor afstelsystemen voor raketlanceerders, voor het tunen van je Opel Astra 4000, want die vind je meestal énkel voor Windows en / of Macintosh.(**) U zal me deze totaal van de pot gerukte vergelijking vergeven.
26
« Laatste bericht door pinokkio Gepost op 2024/10/14, 07:26:01 »
Allen hartelijk dank voor de info. Ik weet helaas niet welke HP laptop hij bezit, maar zal met jullie advies rekening houden bij het installeren.
Dank

je kan ook zorin lite nemen is ook geschikt voor lichtgewichten van computers
27
« Laatste bericht door petineke Gepost op 2024/10/13, 22:55:40 »
Allen hartelijk dank voor de info. Ik weet helaas niet welke HP laptop hij bezit, maar zal met jullie advies rekening houden bij het installeren.
Dank
28
« Laatste bericht door Oesje Gepost op 2024/10/13, 18:27:35 »
Citaat
Hi,
Een vriend van mij heeft een HP Laptop met Windows erop geïnstalleerd. Hij wil dit nu graag vervangen door Ubuntu en de vraag is nu:
Moet hij Ubuntu naast Windows installeren, of kan hij Windows vervangen door Ubuntu of is het helemaal niet mogelijk om Ubuntu op de laptop te installeren ??

Weet je de specificaties van deze laptop.
Citaat
Op 1 HP zelfs naast windows Linux mint daarnaast Ubuntu , deze laptop is HP elitebook 2530p

Die laptops werden geleverd met nog Windows Vista , met 2 GB RAM maar uitbreidbaar tot 8 GB RAM.
https://tweakers.net/pricewatch/239301/hp-elitebook-2530p-fv879aw/specificaties/
2 GB RAM is echt heel vrij weinig  voor Ubuntu, op zo een laptop vind ik het beste een linux distro met Xfce werkomgeving . XUbuntu , Linux Mint Xfce , Debian Xfce zijn voor deze laptop het meest geschikt.
29
« Laatste bericht door peer Gepost op 2024/10/13, 16:32:30 »
ik zou eerst uittesten met een live-cd. Werkt de hp laptop wel  goed met ubuntu?
Als dat zo is dan zou ik windows in zijn geheel vervangen door ubuntu dus geen dualboot. Ik ben geen fan van dualboot.

Zelf heb ik een oude hp laptop. Op deze laptop draait debian xfce.
30
« Laatste bericht door HENDRIK43 Gepost op 2024/10/13, 16:12:44 »
Wegens mijn kennis :  ik heb op 1 HP naast windows 10 linuc Mint en 1HP laptop ubuntu.
Is zeer eenvoudig om installeren wat men verlangt .
Op 1 HP zelfs naast windows Linux mint daarnaast Ubuntu , deze laptop is HP elitebook 2530p
Ram 4 GB en HD 120 GB ; maar deze is wel trager aangaande de schijf en geheugen.
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10