Hallo iedereen,
Ik beloofde hier terug te komen met nieuws, dus bij deze ... :
Naar aanleiding van de alarmerende berichten van mijn vriend (zie topic) ben ik ter plaatse gaan kijken wat er scheelde, gewapend met de suggesties van Ron, Peer en Ronaldus.
- "Authentificatie vereist" was gewoon het bericht dat hij zich moest aanmelden met login en passw op zijn wifi netwerk
. De wifi uitschakelen op de bekabelde desktop was dus voldoende.
- Probleem 2 : Het uitschakelen - Gebruiker niet in de lijst meldingen: De "Niet in de lijst?" melding was geen "melding" maar het linkje onder zijn gebruikersnaam in het aanmeld/afmeldscherm
en volledig normaal dus.
Het uitschakelen dan: Daar moest men inderdaad 4 à 5 keer het paswoord ingeven alvorens de pc wou afsluiten. Wat mijn vriend niet vertelde was dat hij ook 4 à 5 keer zijn paswoord moest ingeven bij het opstarten en aanmelden. Vreemd was dat na het intypen van het paswoord het leek alsof men telkens een foutief paswoord gebruikte.
- Ik ben begonnen bij het begin (zoals bij mijn eerste bezoek) met Terminal > Update > Upgrade van (ditmaal)14 Gnome gerelateerde pakketten > Update > Autoremove van een aantal overtollige pakketten > Update en herstart.
Resultaat: Geen probleem meer bij opstarten/afsluiten en de pc loopt als een zonnetje.
Het topic was gebaseerd op onjuiste informatie en per definitie onnodige tijdverspilling, waarvoor mijn excuses.
Ik wil niet nalaten Ron, Peer en Ronaldus te danken voor het meedenken / zoeken naar oplossingen .
Wees gegroet allemaal!