Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vrije versus beschikbare ruimte: hoe vrije naar beschikbare omzetten?  (gelezen 846 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Langzaam maar zeker is één van mijn twee harde schijven vol gelopen (hda1, 20 Gigabyte). Mijn /home heb ik al een tijdje op een andere schijf gezet (hdb1, 40 Gigabyte).
Die eerste schijf is vooral volgelopen door het installeren (en later de-installeren) van programma's "die ik eens wou proberen".

Ik begon recent te merken dat er niet voldoende ruimte meer beschikbaar is, omdat ik bij het updaten via synaptic allerlei meldingen krijg dat onderdelen in /var niet konden worden geïnstalleerd wegens ruimtegebrek.

Dan maar ruimte (terug) vrij maken door er een aantal programma's af te gooien, apt-get clean enzovoort toegepast en ... systeemmonitor zegt nu dat er 520 Mbyte vrij is ... maar 0 (nul) Megabyte beschikbaar.

Hoe kan ik ...
-- zorgen dat die (weliswaar miezerige) 520 Mbyte "vrij" terug "beschikbaar" wordt?
-- ervoor zorgen dat ik tijdig wordt verwittigd wanneer de schijfruimte beperkt geraakt?

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vrije versus beschikbare ruimte: hoe vrije naar beschikbare omzetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/27, 09:35:55 »
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je 20 GB hebt volgekregen alleen met programma's en systeembestanden. 10 GB is reeds mooi ruim voor een Ubuntu /. Kunnen er nog resten van je home op die sda1 staan?

In elk geval kan je op korte termijn al wat ruimte winnen door het archief aan *.deb bestanden op te ruimen (/var/cache/apt/archives van elk programmatje dat je ooit hebt geïnstalleerd, wordt het installatieprogramma daar gearchiveerd). Bij mij neemt dat voor het ogenblik 122 Mb in.

Met "Accessories - Disk Usage Analyzer" kan je eens nagaan waar al je schijfruimte naar toe is.

met "sudo du -hsx /" kijk je naar de vrije ruimte in je root directory en alles eronder. De "x" zorgt ervoor dat je enkel het huidige bestandssysteem controleert, dus in dit voorbeeld enkel de / partitie. Met dit leuke commando

find / -type f -size +20000k -exec ls -lh {} \; | awk '{ print $9 ": " $5 }'
vind je alle grote bestanden.

Genoeg om eens te zien hoe het zit, dus.

Het is normaal dat niet alle "vrije" ruimte "beschikbaar"is: standaard wordt 5% van de schijf (zowat 500 MB in jou geval) gereserveerd exclusief voor de root.

Re: Vrije versus beschikbare ruimte: hoe vrije naar beschikbare omzetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/27, 11:15:31 »
Zijn de .deb's in /var/cache/apt/archives nodig voor het werken van de programma's?
Bij mij is dat momenteel 507 MB.
En ik zou niet graag mijn hele systeem ontwrichten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vrije versus beschikbare ruimte: hoe vrije naar beschikbare omzetten?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/27, 12:50:08 »
Je kan dit als een 'cache' aanzien. Als je een programma installeert, dan wordt eerst gekeken of je de installatiebestanden reeds hebt. Anders worden ze vanaf internet opgehaald en aan het archief toegevoegd. Je kan wellicht instellen dat de bestanden niet lokaal moeten bewaard worden, maar ach, wat is een halve gigabyte nog.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Vrije versus beschikbare ruimte: hoe vrije naar beschikbare omzetten?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/27, 13:50:05 »
Zijn de .deb's in /var/cache/apt/archives nodig voor het werken van de programma's?
Bij mij is dat momenteel 507 MB.
En ik zou niet graag mijn hele systeem ontwrichten.

Nee, je kan dat veilig verwijderen.

Wat af en toe ook helpt is het draaien van:
sudo apt-get autoremove
Dat verwijdert ook pakketten die niet meer gebruikt worden.

Verder kan je nog gtkOrphan (via Synaptic te installeren) gebruiken om pakketten op te sporen die er zijn maar niet in gebruik zijn. Dat zijn dan pakketten die geïnstalleerd zijn als dependency (afhankelijkheid) van een ander pakket, maar dat andere pakket heb je ondertussen al terug verwijdert.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline Jenske

  • Lid
Re: Vrije versus beschikbare ruimte: hoe vrije naar beschikbare omzetten?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/31, 11:17:58 »
Toch wel een beetje vreemd.

Deze week liep het van kwaad naar erger. Ik kreeg constant meldingen dat één of andere user-map niet meer beschrijfbaar was (terwijl ik ondertussen al voor enkele honderden megabyte programma's er had af gegooid), waardoor uiteindelijk heel de boel zelfs vast liep -- ook een beetje omdat ik zelf in arren moede de /usr of /var  -map had verplaatst naar mijn andere harde schijf en de boel toen vastliep.

Heb toen Ubuntu opnieuw moeten installeren, wat perfect liep -- ongelofelijk hoe goed dat Linux-verhaal toch draait!

Maar blijf met de vraag zitten: hoe kon mijn hda1 vol lopen (20 Giga beschikbaar), terwijl ik toch maar een gewone ubuntu draaide met nog wat extra programma's (Qgis, Digikam, GIMP en nog één of twee extra's)?

Vervelend genoeg kan je in Ubuntu ...
... WEL zien hoeveel ruimte er op (bv.) schijf hda1 wordt gebruikt
... WEL weten op welke schijf bijv. je /home staat (via de fstab)

MAARRRR is het mij niet gelukt ...
... om een soort zicht te krijgen op de koppeling van eventuele submappen binnen /home die TOCH verwezen naar de hdb1-schijf.

Ik vermoed dus dat het volgende is gebeurd:
1 -- ik laad de laatste tijd nogal veel foto's op mijn PC -- telkens toch weer zo'n 100 Mbyte per oplaadbeurt --, die ik dan op mijn hdb1 zet (40 Gb beschikbaar) en vervolgens "backup" naar een USB harde schijf van 500 GByte
2 -- één van de programma's die dat inladen voor zijn rekening neemt (Digikam ???) laat tijdelijke bestanden achter, die op den duur en zonder dat ik me daarvan bewust was de hdb1-schijf begonnen op te vullen

De vraag is dus: hoe kan ik nagaan welk programma -- if any -- uiteindelijk verantwoordelijk is voor het opvullen van mijn hda1-schijf?

Enfin, mocht het onder Windows gebeuren zou ik het helemaal niet meer kunnen in orde brengen. Wat dat betreft is Ubuntu toch wel een geruststelling.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM