Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Windows verdwenen  (gelezen 3518 keer)

[OPGELOST] Windows verdwenen
« Gepost op: 2009/12/10, 19:25:41 »
Op de computer van mijn vrouw is na een update ineens windwos uit haar grub verdwenen.
Nu zal menigeen zeggen: Duh, lekker belangrijk
Maar ze gebruikt Windwos veel en heeft eigenlijk op mijn aandringen een dual boot.
Als we die windwos niet meer kunnen starten, dan zwaait er wat voor mij en wordt het een moeilijke kerstmis.....

Is het mogelijk om grub weer windows te laten zien zodat ze dat kan opstarten?
Wat moet ze (ik) doen?

(Ze heeft nog Ubuntu 9.04)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/10, 20:35:26 door Schredders »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/10, 19:28:08 »
Vreemd....

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo update-grub

druk op Enter. Je wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Herstart de computer. Is het nu in orde?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Windows verdwenen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/10, 19:30:23 »
Nu zal menigeen zeggen: Duh, lekker belangrijk
Maar ze gebruikt Windwos veel en heeft eigenlijk op mijn aandringen een dual boot.
Ik niet. ;) Persoonlijk raad ik update-grub af, maar ik vermoed dat de deskundigen daar anders over denken.

Als je Grub1 gebruikt, lijkt het hierop.

title Windows Vista, recovery
rootnoverify (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Als je Grub2 gebruikt, lijkt het hierop.
menuentry "Windows Vista (loader) (on /dev/sda1)" {
insmod ntfs
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set 10148b50e49bed2a
chainloader +1
}

Als je er niet uitkomt, zou je de uitkomst van "sudo blkid" willen posten? Dat doe je door linksbovenin op Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal te klikken en daar de tekst in te voeren.

mvg
Thijs

Re: Windows verdwenen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/10, 19:36:48 »
Beste mensen,

Ik kan jullie morgen pas berichten of dit gaat lukken. Ze (mijn vrouw) is naar het theater en komt pas laat thuis. Ik heb haar wachtwoorden niet en kan haar nu niet bereiken. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Windows verdwenen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/10, 19:45:45 »
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo update-grub

druk op Enter. Je wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Waarom sudo en dan dat hele verhaal erachter, Pjotr? Maak van "sudo" gewoon "gksudo" en je hoeft dat verhaal over het ontbreken van bepaalde hemellichamen niet meer te geven. Er verschijnt dan namelijk gewoon een mooi venstertje voor het wachtwoord, zoals wanneer het systeem automatisch om het root-wachtwoord vraagt (dus zoals je dat bijv. ook krijgt als je Synaptic start).

Re: Windows verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/10, 20:03:12 »
nic@nic-laptop:~$ sudo blkid
[sudo] password for nic:
/dev/sda1: UUID="DAA80DC1A80D9D5F" LABEL="WinRE" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: UUID="6CE010C4E0109704" LABEL="Vista" TYPE="ntfs"
/dev/sda3: UUID="B07E14A87E14697C" LABEL="Data" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="98253c57-fbb0-4670-872f-a83d007e0bec" TYPE="ext3"
/dev/sda6: TYPE="swap" UUID="fb457d4b-1acd-4d8e-90c0-d71475087bbe"
/dev/sda7: UUID="45ba5e5e-9000-400d-a835-c834ef8891b3" TYPE="ext3"
nic@nic-laptop:~$

Bovenstaande is de uitkomst van sudo blkid

De grub update heeft geen verlossing gebracht

Windows is geen keuze in het grub menu

(Mijn vrouw belde zojuist uit de foyer voor ze de zaal binnenging en ik kon haar het wachtwoord vragen) (Ze werd wat milder toen ze hoorde dat ik probeerde het grub-pobleem op te lossen en haar windows weer zichtbaar te maken.)

Re: Windows verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/10, 20:27:24 »
Dit betreft ubuntu 8.04
Ik weet niet of dit ook voor 9.04 geldt.

Wat gedaan moet worden dat is dat de regel betreffende Windows in de "menu.lst" moet bij geschreven worden.

menu.lst bevindt zich hier: /boot/grub/menu.lst

Ga naar onderen en kopieer het volgende naar de lijst:
        title Microsoft Windows XP Home Edition
         root (hd0,0)
         savedefault
         makeactive
         chainloader +1

Dit alles moet staan onder de regel: "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST"

Het bestand menu.lst moet als root geopend worden. Alt+F2, in typen: gksu nautilus. Regel windows bijschrijven en nautilus sluiten.

Hier wordt het opletten, bij root (hd0,0) vul je bij het eerste cijfer in welke harde schijf het is. Bij mij is dit "sda". De "a" is de eerste letter in het alfabet. Computers beginnen echter met tellen bij 0. Daarom is de a hetzelfde als 0. Aangezien GRUB geen onderscheid maakt tussen "sd" en "hd", vul je bij root altijd "hd" in. Het cijfer achter de komma staat voor het partitienummer. Zoals je in het plaatje hierboven kunt zien, is Windows bij mij partitie 1. Ook hier geldt, computers beginnen met tellen bij 0. Windows staat bij mij dus op "hd0,0".

Bij "sudo update grub" moet eerst de oude menu.lst verwijderd worden. Dan wordt er gevraagd een nieuwe te maken. Bij mij leverde dat geen "windows regel" op. Die moest dus handmatig erbij gezet worden.

Re: Windows verdwenen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/10, 20:34:48 »
Dit betreft ubuntu 8.04
Ik weet niet of dit ook voor 9.04 geldt.

Wat gedaan moet worden dat is dat de regel betreffende Windows in de "menu.lst" moet bij geschreven worden.

menu.lst bevindt zich hier: /boot/grub/menu.lst

Ga naar onderen en kopieer het volgende naar de lijst:
        title Microsoft Windows XP Home Edition
         root (hd0,0)
         savedefault
         makeactive
         chainloader +1

Dit alles moet staan onder de regel: "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST"

Het bestand menu.lst moet als root geopend worden. Alt+F2, in typen: gksu nautilus. Regel windows bijschrijven en nautilus sluiten.

Hier wordt het opletten, bij root (hd0,0) vul je bij het eerste cijfer in welke harde schijf het is. Bij mij is dit "sda". De "a" is de eerste letter in het alfabet. Computers beginnen echter met tellen bij 0. Daarom is de a hetzelfde als 0. Aangezien GRUB geen onderscheid maakt tussen "sd" en "hd", vul je bij root altijd "hd" in. Het cijfer achter de komma staat voor het partitienummer. Zoals je in het plaatje hierboven kunt zien, is Windows bij mij partitie 1. Ook hier geldt, computers beginnen met tellen bij 0. Windows staat bij mij dus op "hd0,0".

Bij "sudo update grub" moet eerst de oude menu.lst verwijderd worden. Dan wordt er gevraagd een nieuwe te maken. Bij mij leverde dat geen "windows regel" op. Die moest dus handmatig erbij gezet worden.


Dank allen voor de antwoorden. Ik ben blij, want dankzij deze laatste tip is Windows weer zichtbaar in de Grub
Kerstmis wordt toch nog gezellig

Allen dank op dit fantastische forum

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [OPGELOST] Windows verdwenen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/10, 21:25:55 »
Anton, mijn tip was inderdaad iets te kort, goede uitleg. ;)

Re: [OPGELOST] Windows verdwenen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/10, 21:54:57 »
Dank je.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows verdwenen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/11, 00:35:15 »
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo update-grub

druk op Enter. Je wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Waarom sudo en dan dat hele verhaal erachter, Pjotr? Maak van "sudo" gewoon "gksudo" en je hoeft dat verhaal over het ontbreken van bepaalde hemellichamen niet meer te geven. Er verschijnt dan namelijk gewoon een mooi venstertje voor het wachtwoord, zoals wanneer het systeem automatisch om het root-wachtwoord vraagt (dus zoals je dat bijv. ook krijgt als je Synaptic start).

"gksudo" is bedoeld voor programma's die een grafische schil hebben. "sudo" is bedoeld voor terminalprogramma's zonder grafische schil. "update-grub" is zo'n terminalprogramma zonder grafische schil. Vandaar.  :)

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Windows verdwenen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/11, 06:12:25 »
Wat gedaan moet worden dat is dat de regel betreffende Windows in de "menu.lst" moet bij geschreven worden.

Dit alles moet staan onder de regel: "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST"
Ik neem aan dat als je Windows als eerste menukeuze wilt, je die regel dan boven het begin van de "DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST" moet zetten.