Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot-us bootmanager probleem  (gelezen 1220 keer)

varsal

  • Gast
Boot-us bootmanager probleem
« Gepost op: 2007/12/29, 17:47:13 »
Hallo,

Ik ben een Linux beginner (klein beetje ervaring) en wou toch eens een poging wagen met Ubuntu. Ik heb een systeem draaien met XP en Vista in een dual boot met behulp van een bootmanager Boot-us (omdat deze goed omgaat met Vista).

Nu heb ik Ubuntu goed kunnen installeren (alleen geen Wifi maar dit moet ik nog uitzoeken), tevens geeft GRUB de optie Xp en Vista. Alleen Vista werkt niet (dit had ik al gedacht). Vervolgens heb ik XP opgestart en Boot-us willen configureren met XP, Vista en Ubuntu. Echter Ubuntu wordt niet als bootable gezien ?? In de help file van Boot-us staat dat dit een bekend probleem is en dat ik LILO moet installeren, "Linux can be installed on a primary or logical partition on any hard disk. In order that such a partition can be booted by the boot manager of Boot-US the Linux loader LILO must be installed onto the boot sector of the Linux partition."

Moet ik echt LILO installeren (want deze geeft een foutmelding geeft bij het installeren) om de partitie als bootable te zien, of kan ik GRUB anders instellen.

De partitions op mijn schijf zijn als volgt.
1 partition XP (primary)
1 partition Vista (primary)
1 partition Ubuntu (logical), ook op een primary geprobeerd maar dit hielp ook niet.
1 partition SWAP (logical)

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Boot-us bootmanager probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/29, 17:53:16 »
Ik denk dat boot-us voor zover ik hier lees, gewoon doet wat in grub-termen "chainloading" heet. Dus het maakt niet uit wát je installeert, als het maar in de boot sector van je partitie staat....

En lilo is lang niet zo goed voor beginners... geen boot-menu en zo van dat...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
Boot-us bootmanager probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/29, 18:09:17 »
seysayux toen ik debian woody aan het draaien was had ik wel degelijk een lilo boot menu hoor. zoiets ongeveer.
http://docs.mandragor.org/files/Operating_systems/Linux/Formation_Debian_Gnu_Linux_fr/fichiers/lilo.jpg
Maar idd lilo is niet echt de beste keuze.

Normaal als je eerst xp installeerd dan vista.  Dan zorgt vista zelf voor een bootloader voor xp en vista.
Als je nadien ubuntu erop zet zal grub:   vista bootloader en ubuntu in zijn bootmenu opnemen.

Als je dan voor vista bootloader kiest zal de vista bootloader opstarten waar je dan nog eens tussen xp en vista kan kiezen.

varsal

  • Gast
Boot-us bootmanager probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/29, 18:32:29 »
Toen ik LILO (lilo_22.6.1-7ubuntu2_i386.deb) wou installeren kreeg ik de volgende foutmelding: Error dependency is not satisfiable: libdevmapper.1.02 ??

varsal

  • Gast
Boot-us bootmanager probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/03, 22:23:00 »
Probleem opgelost. Het volgende uitgevoerd.

1) met gparted partities aangemaakt (/, /boot en swap)
2) installatie ubuntu opgestart
3) bij partitie indeling handmatig gekozen en de bovenstaande partities gebruikt
4) nu komt het, aan het einde van de installatie kun je optie uitgebreid kiezen, hierin staat standaard hda0 voor het wegschrijven van de MBR. Kies hier de partitie waar je van boot, in mijn geval de /boot. bv. hda0,6. Dit zorgt er voor dat de boot sector op de partitie wordt weggeschreven, en niet in de MBR.
5) wanneer de installatie klaar is kun je met grub xp opstarten en het programma Boot-us gebruiken om Ubuntu in de boot lijst toe te voegen. Aangezien de bootsector nu is toegevoegd aan de partitie is dit nu mogelijk.

varsal

  • Gast
Boot-us bootmanager probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/03, 22:47:23 »
bij bootsector bedoelde ik uiteraard de grub bootloader files.