Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18 of Mint 19?  (gelezen 8443 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #50 Gepost op: 2019/02/27, 18:50:00 »
Zoals iemand al schreef: Snel Simpel Stabiel Lichtgewicht. Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik ben er wel uit.
Leuk, een mede stander en mede liefhebber.
Het is inderdaad een kwestie van smaak, maar ook van gemak :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #51 Gepost op: 2019/02/27, 19:06:24 »
Leuk, een mede stander en mede liefhebber.
Het is inderdaad een kwestie van smaak, maar ook van gemak :lol:
"Me Too" en je weet aan wie ik dat te danken heb ;).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #52 Gepost op: 2019/02/27, 20:11:43 »
Xubuntu werkt alleen fijn met een dock (wel even het element Vensterkoppen verwijderen uit het toppanel).

Interessanter zou het worden als Xubuntu een taakbalk op de Windows-manier ontwikkelt.
Linux Mint (Cinnamon) heeft dat onlangs geïntroduceerd. Ik hoop van harte dat distributies met lichtere desktopomgevingen die lijn ook gaan volgen.
Solus met de Budgie desktopomgeving doet dat ook. Het ontgaat me waarom Ubuntu Budgie dezelfde stijl niet heeft overgenomen en er toch voor een dock is gekozen.
Zorin OS Lite met de Xfce desktopomgeving heeft in 2016 die stap ook al gemaakt.

He t tijdperk van starters die vensterknoppen aanmaken heeft nu wel lang genoeg geduurd.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #53 Gepost op: 2019/02/27, 20:50:32 »
Xubuntu werkt alleen fijn met een dock (wel even het element Vensterkoppen verwijderen uit het toppanel).
Daar ben ik het niet meer eens (deze opa wijkt misschien af :lol:)
De balk boven is bij mij standaard, alleen heb ik het toepassingen menu er weer ingezet.
Onder heb ik plank als dock en dat bevalt prima.
Verder heb ik nog een verticale balk met alle internet programma's die ik vaak gebruik.
Voor mij is dit perfect, maar ook dat is een kwestie van smaak en manier van werken.........

Toch mooi, dat je dit allemaal mag en kan doen, alles aanpassen aan je eigen wensen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #54 Gepost op: 2019/02/27, 20:57:19 »
Budgie is bij mij echt niet lichter dan Xubuntu, gebruikt veel meer geheugen. Budgie zelf is dan wel weer erg mooi, maar heeft wat tekort komingen.

Mijn favoriete XFCE distro: Manjaro XFCE. Wel wat anders dan Ubuntu bae, maar een erg fijne distro.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #55 Gepost op: 2019/02/27, 21:40:54 »
Manjaro Xfce ook maar eens proberen.

Is het iemand gelukt om virtualisatie-software in Manjaro te installeren?



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #56 Gepost op: 2019/02/27, 23:21:47 »
EvC, je zei eerder: "Interessanter zou het worden als Xubuntu een taakbalk op de Windows-manier ontwikkelt.". Je bedoelt toch geen "tegels"? We gaan er toch geen Windows systeem van maken ?! Alhoewel ik nog XP heb heeft Windows voor mij afgedaan.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #57 Gepost op: 2019/02/27, 23:42:28 »
Je bedoelt toch geen "tegels"?
Dan heb je het over het startmenu.
Nee, ik bedoel een taakbalk op de Windows-manier. Een Linux taakbalk dus zonder applicatiestarters die vensterknoppen aanmaken.

Ubuntu 18.10 heb ik op die manier gemaakt met Dash to Panel en Arc Menu.


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #58 Gepost op: 2019/02/28, 10:27:20 »
Een Linux taakbalk dus zonder applicatiestarters die vensterknoppen aanmaken.
Dat is in XFCE een fluitje van een stuiver (inflatie meegerekend :lol:).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #59 Gepost op: 2019/02/28, 14:39:51 »
Ik weet niet beter of dat kan al onder b.v. Xubuntu, Kubuntu en Mint. Zelfs onder pre-14 Ubuntu. Toepassing selecteren, rechtermuisknop en je krijgt de vraag waar je bijbehorend icoon (snelkoppeling) wilt hebben: op het bureaublad of de taakbalk. Of zie ik dat verkeerd en praten we over verschillende dingen? 
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #60 Gepost op: 2019/02/28, 14:44:36 »
Dat is in XFCE een fluitje van een stuiver (inflatie meegerekend :lol:).
Stuivers bestaan niet meer, of noem jij het €0,05 muntje een stuiver? ;) ;)

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #61 Gepost op: 2019/02/28, 15:35:37 »
Toepassing selecteren, rechtermuisknop en je krijgt de vraag waar je bijbehorend icoon (snelkoppeling) wilt hebben: op het bureaublad of de taakbalk. Of zie ik dat verkeerd en praten we over verschillende dingen?
Precies, dan heb je een applicatiestarter gemaakt die als je die aanklikt een vensterknop aanmaakt waarmee je de applicatie kunt minimaliseren en sluiten.
Voor één applicatie heb je dus twee knoppen nodig om het te laten functioneren. Dat is niet efficiënt en lelijk bovendien.
Op de Windows-manier kan alles met één knop. Zie de huidige Ubuntu met Gnome, Linux Mint Cinnamon 19.1, Solus Budgie, Zorin OS Lite 12.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #62 Gepost op: 2019/02/28, 15:57:24 »
Ook in / met win 7 had je naast je starterknop voor een programma ook een vensterknop van dat programma.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #63 Gepost op: 2019/02/28, 16:28:26 »
Ik meen dat Windows 95 nog met applicatiestarters en vensterknoppen werkte. Daarna niet meer.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #64 Gepost op: 2019/02/28, 18:44:26 »
EvC, je bedoelt met applicatiestarter toch het icoon (bij jouw in de onderbalk) waarop je met 1 klik de taak start, in tegenstelling tot de icoontjes op het bureaublad (vensterknop, of startmenu) waarop je moet dubbel-klikken. Dat kan dus met Xubuntu, Kubuntu en Mint ook. Wat op de taakbalk staat wordt gestart met 1 klik; wat op het bureaublad staat gaat van start met dubbelklik. Kan me er anders geen voorstelling van maken. Ga XP nog eens opstarten en de verschillen bekijken.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #65 Gepost op: 2019/02/28, 19:23:01 »
Applicaties start ik nooit op vanaf het bureaublad maar vanaf de taakbalk. Het bureaublad houd ik leeg.
In deze afbeelding zijn er vier applicaties in de taakbalk gestart en geminimaliseerd: Firefox, Geary, VMware en Goodvibes (zie de witte puntjes onder de iconen).
Vensterknoppen zijn er dus niet. Het is een éénknops bediening waarmee ik applicaties kan starten, minimaliseren en sluiten. Op de Windows-manier dus.
Wil ik hetzelfde gedrag in Xubuntu hebben dan is er een dock nodig (zie onderste afbeelding ).

Ubuntu 18.10:


Xubuntu 18.10:


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #66 Gepost op: 2019/02/28, 19:49:12 »
@EvC, sorry maar ik snap je helemaal niet. Ik heb Xubuntu 18.04.2 LTS en alles heb ik in de taakbalk staan en geen enkele In het bureaublad behalve de prullenbak en de kan ik ook weghalen. Bij mij ziet het er ook hetzelfde uit als bij jou de Ubuntu 18.10 Leg me dat eens uit.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #67 Gepost op: 2019/02/28, 20:03:39 »
Dit topic maakt het wellicht duidelijker.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #68 Gepost op: 2019/02/28, 20:12:26 »
Dit topic maakt het wellicht duidelijker.
@EvC, Thx voor de tip. Ik snap het nu maar ik moet nog even verder lezen. Zo leer je iedere dag ^-^.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #69 Gepost op: 2019/02/28, 21:19:02 »
Wel grappig, wat voor mij logisch is is voor anderen blijkbaar helemaal niet logisch. Ik als programmeur type veel. Voor mij is het heel logisch en handig om met de duim de Windows toets aan te raken, de eerste letters van een programma te typen en op enter te rammen. Veel sneller dan mijn toetsenbord los te laten, met de muis te moeten mikken op een klein vlakje ( icoontje), klikken, muis los laten, mijn handen weer op het toetsenbord positioneren, polsen in de anti RSI houding e.d. en weer verder te typen. Gelukkig kan mijn methode op vrijwel alle desktop omgevingen werken. GNOME is er zelfs voor bedoeld ( ik snap nog steeds niet waarom mensen denken dat GNOME meer voor tablet is bedoeld).  Een taakbalk of dock heb ik al jaren niet meer in mijn scherm.

Zo zie je maar, iedereen is anders. Mijn ideale omgeving is i3wm, een natuurlijke omgeving voor een toetsenbord ridder als ik :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #70 Gepost op: 2019/03/01, 12:18:37 »
Voor xfce kan je dergelijke dock functionaliteit in een xfce balk integreren met dockbarx.

Zelf ben ik meer op lijn met MKe. Echter geen i3 voor mij  =D, wel gnome shell met de balk beneden, en Albert als launcher (Mke, voor jou is het wellicht dmenu of rofi  ^-^)

Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #71 Gepost op: 2019/03/01, 14:58:46 »
@EvC,
Nu ik je afbeeldingen goed bekijk, zie ik het verschil en wat je bedoelt. Net als een Mac, waar het meeste al standaard in een doc staat. Op mijn Ubuntu (14) systeem zie ik iets dergelijks in een verticale doc. Zie afbeelding. De piepkleine "driehoekjes" naast de iconen geven aan welke toepassingen actief zijn, dan wel "open" staan. Moest er na de overstap van 12 naar 14 toch wel even aan wennen, moet ik zeggen en vind het vaak nog lastig als ik moet overschakelen van de ene applicatie naar de andere. Op een Mac ook! Uiteindelijk wordt in mijn Ubuntu 14 het doc zo lang dat een deel van de iconen buiten beeld gaat en moet ik scrollen, tenzij ik het doc (view) kleiner maak. Op Xubuntu worden actieve toepassingen getoond in een tab, net als bij een browser, bovenaan in beeld. Net wat MKe zegt: smaken verschillen. Geef mij maar het klassieke beeld met snelkoppelingen op bureaublad voor veel gebruikte toepassingen (bubbelklik), snelkoppelingen voor handige "tussendoor"-toepassingen (b.v. schermafdruk, browser, monitor, kalender, enz) in de taakbalk (1 klik) en minder gebruikte via het startmenu. Toch mooi dat elke (Linux)variant in te delen is naar eigen smaak.  ^-^ Moet alleen even weten hoe.   
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #72 Gepost op: 2019/03/01, 21:30:24 »
Voor xfce kan je dergelijke dock functionaliteit in een xfce balk integreren met dockbarx.

Zelf ben ik meer op lijn met MKe. Echter geen i3 voor mij  =D, wel gnome shell met de balk beneden, en Albert als launcher (Mke, voor jou is het wellicht dmenu of rofi  ^-^)
GNOME is idd zeer goed op die manier te gebruiken. Een van de meest toetsenbord-vriendelijk desktop die ik ken. Eigenlijk is de GNOME Dash qua functionaliteit niet zo heel anders dan rofi. Het ziet er gewoon fancier uit.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #73 Gepost op: 2019/03/01, 21:45:14 »
Voor xfce kan je dergelijke dock functionaliteit in een xfce balk integreren met dockbarx.

Aha, dat maakte me nieuwsgierig hoe de taakbalk in Zorin OS 12 Lite gemaakt is (gebaseerd op Ubuntu 16.04 Xfce). Met dockbarx dus.
Ik betwijfel of de huidige Xubuntu ook simpel zo gemaakt kan worden:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu 18 of Mint 19?
« Reactie #74 Gepost op: 2019/03/02, 17:32:18 »
Zorin OS 12 Lite gemaakt is (gebaseerd op Ubuntu 16.04 Xfce)
......................
Ik betwijfel of de huidige Xubuntu ook simpel zo gemaakt kan worden:
Waarom die twijfel? Als dat van Xubuntu 16.04 mogelijk is waarom zou dat niet van Xubuntu 18.04 kunnen?