Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD hoesjes en stickers printen  (gelezen 3211 keer)

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Gepost op: 2006/08/27, 14:53:08 »
Ik zocht in Adept naar printer software voor CD's. Nu vond ik daar cdcover en cd-circle print.
Beiden geinstalleerd maar kan ze na installatie nergens terug vinden om ze toe te passen. Of zoek ik wellicht op de verkeerde plaats ???

budster

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/27, 14:57:32 »
Ga eens naar Applicaties -> accessoires -> allacarte

Daar moet je even kijken of ze niet op onzichtbaar staan, en dan kan je ze gewoon op zichtbaar zetten.

Zie je ze helemaal niet staan dan kan je ze nog vanuit de terminal opstarten (gewoon naam intypen) en eventueel kan je in allacarte zelf er een snelkoppeling van maken. (moet je maar even boven in het menu kijken)

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/27, 15:19:21 »
In allacarte zijn ze niet te zien.
Als ik in de terminal type ' cdcover ' krijg ik wel de nodige informatie te zien, maar hoe ik het aan de praat krijg ?

Saamelainen

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/27, 15:35:08 »
Even in de terminal: killall gnome-panel of opnieuw inloggen. Dat geeft hetzelfde effect.

Voor foto's is er gnome-photo-printer. De foto's sleep je naar het venster en ze komen automatisch op de juiste plaats te staan voor een A4-tje.

Saamelainen

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/27, 15:45:30 »
Cdcover is geen grafisch programma, maar werkt vanuit de terminal. Als je met trefwoorden van programma's in Synaptic zoekt, krijg je er ook gelijk informatie bij te staan. En daar staat dus commandline tool.

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/27, 16:05:43 »
Daar ben ik inmiddels achter gekomen. In de console kan ik ze oproepen. Maar er valt -voor mij- amper mee te werken. Zo heb ik ook cd-circleprint geinstalleerd, juist voor een cd-sticker: ik zie geen printfunktie en geen circle. Heb de hele handel maar weer ge-deinstalleerd.

budster

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/27, 16:15:46 »
Ik zou nog eens in synaptic gaan zoeken, er is daar vast wel iets wat naar jouw smaak is. Wat jij wil is niet iets obscuurs en zijn vast voldoende goed werkende tooltjes voor te vinden in synaptic

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/27, 16:32:04 »
Mij leek het ook zo eenvoudig, maar er is niets voorhanden. Dat wordt dan gewoon weer even overschakelen naar xp.

budster

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/27, 17:15:00 »
Zoek anders eens op sourceforge, zal toch belachelijk gaan worden als je voor zoiets xp zou moeten gaan gebruiken.

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/27, 18:29:50 »
Eigenlijk wel ja, Dank voor de tip, zel daar eens gaan snuffelen en als ik iets gevonden heb het melden.

WimVriend

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/28, 11:27:02 »
Hallo,
Kijk eens of gLabels wat voor je is, ik ben daar erg tevreden over.
Succes
Wim

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/02, 13:46:22 »
Ik heb glabels via Adept geinstalleerd, maar ik zie het programma niet terug in toepassingen. Hoe start ik dit programma op ?

Gast

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/02, 17:00:26 »
Ik gebruik daar al geruime tijd KoverArtist voor, het is volledig grafisch (een KDE programma eigenlijk maar dat werkt onder GNOME ook), eenvoudig in het gebruik en kent vele "modellen" CD-doosjes... ;-) Je kunt er ook audio cd's mee laten inlezen (die worden opgezocht via CDDB, hoef je al die titels niet in te typen), foto's kun je importeren om op de hoesjes te plaatsen en het programma kent ook voldoende lettertype "special effects"... Al bij al, een aanrader !

Met vriendelijke groeten,

Eddy
www.linux-guy.net

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/02, 17:11:18 »
@Frederik: Om een programma te openen als het niet in je menu staat:
Terminalvenster openen, de naam van het programma (zoals in Synaptic) intypen en op enter drukken. In jouw geval dus "glabels" of "koverartist".

Om een programma daarna in je menu te plaatsen, kun je Alacarte Menu Editor gebruiken.

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/02, 17:29:09 »
Na een herstart zie ik gLabels in de toepassingen staan :) en KoverArtist ga ik zo ook even proberen.
Mooi dat ik er eindelijk een beetje uit ben en bedankt voor jullie aanwijzingen :)

Saamelainen

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/02, 18:03:35 »
Herstarten is niet nodig hoor. Gewoon even afmelden en opnieuw inloggen (of anders in de terminal killall gnome-panel) is voldoende. :)

Frederik

  • Gast
CD hoesjes en stickers printen
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/02, 23:46:13 »
Dat is ook nieuw voor mij. Bedankt voor de tip !