Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Witte lijn op scherm  (gelezen 1464 keer)

[opgelost] Witte lijn op scherm
« Gepost op: 2012/04/13, 22:21:21 »
Ik heb net mijn laptopje hersteld dat ik voor een prik heb gekocht.
Alleen zie ik nu in de rechterbenedenhoek een duidelijke barst (kan gefixt worden met een nieuw scherm),
maar ook een flinterdunne horizontale witte lijn en een even dunne horzontale rode lijn vertikaal allebei komend vanuit die hoek maar wel over het ganse scherm. Ik hoop dat ik het duidelijk omschrijf.

Zou dat een gevolg zijn van die barst (wat ik hoop) of moet ik denken aan een defecte grafische chip ?

Iemand een idee ?

Edit: die lijnen waren idd een gevolg van de barst in het scherm. Een vervangscherm heeft de zaak netjes opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 09:27:24 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Witte lijn op scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/13, 22:22:07 »
Dit klinkt gewoon als een scherm wat een dreun heeft gehad. Ik verwacht dat vervangen van het scherm het euvel zal verhelpen.

Re: Witte lijn op scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/13, 22:28:21 »
ah ok, maar het ding is dat die lijnen gewoon perfect horizontaal en verticaal lopen, wat me doet twijfelen.

Is een test met een externe monitor dan een goede referentie ? Ik bedoel mocht de grafische chip toch stuk zijn, zou ik dat dan ook zien op die monitor ?

Het is de eerste keer dat ik zo'n fout gezien heb, ik heb een reparatie moeten uitvoeren van een gebroken DCjack op het powerboard. Maar nu twijfel ik of verdere ingrepen nog het waard zijn.

Het is een Dell Inspiron 1545 (vrij recent rond 2009 productiedatum) met een Vista op. d
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Witte lijn op scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/13, 23:35:47 »
Is een test met een externe monitor dan een goede referentie ? Ik bedoel mocht de grafische chip toch stuk zijn, zou ik dat dan ook zien op die monitor ?
ja, als de grafishe chip stuk is zal dat op elk scherm zichbaar zijn.
hoewel het wel mogenlijk is dat je wel iets anders ziet op het interne scherm dan op een los scherm.

maar dit klinkt inderdaad als een gebasten scherm.
een LCD scherm geburikt namelijk twee glasplaten met vloeibaar industrieel kristal, wat jij nu ziet met die lijnen, in een barst in de achterste glasplaat.
je ziet de barst zelf niet omdat je enkel de glasplaat kan zien die voor het kristal zit, maar wanneer de achterste glasplaat stuk gaat gaat het kristal langst die rand anders liggen, waardoor je vaak een kleur ziet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!