Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aan Grub 2 Windows Harde Schijf toevoegen [Opgelost]  (gelezen 725 keer)

Offline sylas1st

  • Lid
Aan Grub 2 Windows Harde Schijf toevoegen [Opgelost]
« Gepost op: 2011/09/24, 16:14:13 »
Hallo, nu de avonden langer worden zullie jullie me vaker op dit forum tegenkomen. Niet zoveel met antwoorden, aangezien ik nog een newbie ben op gebied van Linux. Maar al doende leert men. Maar ik heb weer een probleempje.

In mijn PC zit een Harde Schijf 1 met Ubuntu 10.04 erop. Nu heb ik in mijn PC een 2e HD ingebouwd. Hierop wil ik Windows XP zetten, is toch wel handig af en toe....
Fysiek heb ik de HD in mijn PC gebouwd. Fstab heb ik aangepast. ´/sda´ is nu ´/sdb´ geworden en de nieuwe Windows hd is dus nu ´sda´. Computer start probleemloos op van /sdb, waar ubuntu op staat.  
Nu wil ik Windows gaan installeren vanaf de CD. De Ubuntu HD uitzetten in bios (ben ik  100% zeker van dat Windows niet die MBR overschrijft). Echter als ik na installatie van XP de /sdb weer aanzet, staat in de grub.cfg natuurlijk nog geen Windows partitie.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan doen. Bij sommige omschrijvingen op het internet kom ik er niet achter of dit voor Grub 2 is?

Alvast bedankt!!!
« Laatst bewerkt op: 2011/09/25, 00:55:01 door sylas1st »

Offline jolo

  • Lid
Re: Aan Grub 2 Windows Harde Schijf toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/24, 18:10:36 »
Echter als ik na installatie van XP de /sdb weer aanzet, staat in de grub.cfg natuurlijk nog geen Windows partitie.
Had je het volgende commando al geprobeerd?
sudo update-grub [Enter] Als dat niet helpt, post dan de output van
sudo fdisk -l [Enter] Om te controleren of Ubuntu de Windows partitie wel ziet. Weet je verder wel zeker, of de Windows installatie is gelukt? Had je deze al één keer opgestart gehad?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Aan Grub 2 Windows Harde Schijf toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/24, 21:55:10 »
Voer deze commando's eens uit:
sudo os-prober
sudo update-grub

Na het uitvoeren van het eerste commando zie je gelijk of Windows wordt gezien.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline sylas1st

  • Lid
Re: Aan Grub 2 Windows Harde Schijf toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/24, 22:10:43 »
Voer deze commando's eens uit:
sudo os-prober
sudo update-grub

Na het uitvoeren van het eerste commando zie je gelijk of Windows wordt gezien.
Door deze commando´s ziet Grub ook mijn Windows HD. Thanx!! Kan ik ook weer mijn Windows programma´s gebruiken..prettig weekend. Ik ga weer de juiste drivers voor windows scoren op het internet. Leuk avondje/nachtje computeren ;-)


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aan Grub 2 Windows Harde Schijf toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/24, 22:30:17 »
Verzoekje: pas even de titel van het eerste bericht aan, door er [Opgelost] bij te zetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.