Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VOIP telefonie, wie heeft ervaring?  (gelezen 4675 keer)

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Gepost op: 2007/10/21, 22:20:34 »
Ik overweeg om m'n vaste telefoonlijn bij Belgacom niet meer te gebruiken om te telefoneren, maar om te gaan bellen met een VOIP-telefoon. Ik hoor goeie dingen over de formule van VOIPCheap.

Heeft er iemand ervaring met VOIP? Kan die echt al je gewone vaste lijn vervangen? Zijn de gesprekken kwalitatief goed, loopt de afrekening goed?

Wat ik me ook afvraag is of ik m'n nummer kan meenemen naar de VOIP-provider en of mensen die me met Belgacom opbellen, meer betalen dan naar een vaste lijn naar Belgacom, net zoals je nu meer betaalt wanneer je naar een telenetabonnee belt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 23:15:46 »
Om deze vraag binnen het ubuntu topic te houden kan ik melden dat voip werkt op mijn laptop met de standaard  Ekiga softfoon (menu Toepassingen --> Internet).

De enige ervaring hiermee zijn korte (gratis) gesprekken naar vaste lijnen via voipbuster.
Klik links bovenin op Documentatie

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 23:18:19 »
ja, dat werkt inderdaad, maar ik wil bellen met een telefoontoestel, zonder pc, meteen op m'n adsl-router aangesloten.

philvdk

  • Gast
VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 05:21:34 »
ik heb dit al eens in de poll geantwoord:

Ikzelf heb een router gekocht met adsl modem (een aanrader zijn die van Fritzbox) waar twee SIP poorten inzitten (een voiprouter dus).

Wat je gewoon moet doen is bij Belgacom vertellen dat je het abonnement wil omzetten naar een DISCOVERY abo waardoor je 'slechts' 13 euro per twee maanden betaalt, dus is dus enkel voor de huur van de lijn waarop je adsl signaal zit. Je behoudt echter je eigen Belgacom oproepnummer dus inkomende gesprekken kunnen nog steeds ontvangen worden op de 'oude' manier.

Je surft naar www.voipbuster.com en neemt er een account (kan gratis maar bellen naar telefoonnummers blijft slechts tot 1 uur gratis) en na evaluatie (als je overtuigd bent) koop je er belkrediet voor 10 euro. Nu heb je recht op 120 freedays waar je tot 300 minuten per week gratis kan bellen naar alle landen die op hun site vermeld staan. Zijn jouw 120 dagen opgesoepeerd, dan betaal je het tarief van hun site wat meestal verwaarloosbaar is (bv 0,01 euro/min voor Canada).

In je router stel je gewoon de sip proxy en sip registrar in van voipbuster en je account en paswoord, de router logt zelf aan. Vanaf dan werkt het vanzelf. Afhankelijk van het merk en model moet je dan 'iets' doen als je over het internet wil uitbellen. Bij mijn router geef ik achteraan een hekje mee en dan routeert het gesprek over de sip poort. Ik heb mijn systeem zo ingesteld dat er NIET meer over de BC lijn kan worden uitgebeld, maar je kan dit ook anders instellen zodat je bv een fallback hebt als adsl signaal moest wegvallen bijvoorbeeld. Opgelet, las je kiest voor een discovery line, worden de bc gesprekskosten een stuk duurder, maar wij gebruiken dat al 18 maanden niet meer.

Sinds anderhalf jaar werken wij hier thuis al zo. We zijn overtuigd. Kwaliteit is echt prima, zelfs faxen met een philips multi apparaat gaat vanzelfsprekend en nooit horen mensen dat we alternatief belllen uitgezonderd de pientere correspondenten die op hun display een 'raar' zonenummer herkennen.

Wij laden om de 6 maanden gemiddeld 10 euro op wat onze werkelijk kost brengt op 1,5 euro per maand voor voipbuster en daarbij opgeteld 5,5 euro voor de huur van de lijn, resulterend in 7 euro per maand voor wereldwijd bellen a volonté, nog geen moment spijt van gehad.

Oh ja, nog even vermelden: sommige nummers worden niet ondersteund, zoals 0900 nummers enzo ... dus goedkoop aan spelletjes meedoen zit er niet in, maar alle vaste lijnen en mobieltjes werkt perfect, alsook 0800 gratise nummers (wat denk je)

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/22, 09:41:04 »
Met dit apparaatje moet het als het goed is lukken:

http://www.misco.nl/productinformation/~782743~/product.htm?affiliate=117
http://www.callvoip.nl/product_info.php?products_id=42

zie hier voor tarieven:

http://www.voipproducts.eu/betamax-rates/

Een eigen telefoonnummer kan je krijgen op:

www.budgetphone.nl

Je neemt een prepaid abonnement op budgethone, met een eigen telefoonnr. kosten 10,- euro, nummeroverzetting is mogelijk. Dit gebruik je alleen om gebeld te kunnen worden. Vervolgens kies je op de website een voip provider uit met het gewenste tarief, gaat naar de website daarvan, en koopt tegoed. Ik gebruik zelf geloof ik voipbuster. Daar koop ik om de 120 dagen voor 10,- euro tegoed (je kan het ook zo instellen dat je budget automatisch opgehoogd wodt als het op is, doe ik niet want ik wil de tarieven eerst vergelijken voor ik aanschaf). In Nederland bellen is gratis, behalve mobiel bellen. Je stelt ten slotte de ATA, het apparaatje zo in dat inbellen gebeurt met budgetphone, en uitbellen met voipbuster of een andere naar keuze. Mijn belkosten zijn dus ongeveer 50 euro per jaar, en ik kan voor 3 cent per minuut naar Brazilie bellen, gratis naar Engeland enz.

Wat het instellen van het apparaatje betrefd, dat kan lastig zijn. Gebruiksaanwijzing doorlezen en wat zoeken met google biedt dan de uitkomst.

Zelf gebruik ik niet de linksys 1001, maar een iets oudere primitievere versie waardoor ik een extra apparaatje nodig had. Als het goed is kan je met de 1001 verschillende providers voor inbellen en uitbellen kiezen.

Als je makkelijk tussen verschillende providers wilt switchen voor het uitbellen (bijvoorbeeld naar het buitenland uitbellen met de ene provider, mobiel met weer een andere, en vaste nummers met weer een andere), dan kan je gebruik maken van een virtuele pbx telefooncentrale. Is niet nodig, maar kan handig zijn.

www.pbxes.org

Succes ermee!

Offline balsat

  • Lid
VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/22, 14:59:49 »
in het buitenland bel via skype naar nederland 2 cent per minuut
is zeker aan te raden  belde vauit thailand naar amerika 2 cent per minuuit
ubuntu voor human beings ben ik zeker niet human is wel heel moeilijk

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/22, 18:54:23 »
En hoe zit het met je verbruik van "downloadlimiet" bij je internet-provider ???  Al dat getelefoneer kost toch bandbreedte en MB of zelfs GB ???
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/22, 19:30:20 »
Een uur bellen kost ongeveer 100 Mb (G.729). Dus je kan zo kijken of je limiet in gevaar komt of niet.

SIP     
G.711    82 KB/s    
G.729    30 KB/s

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/22, 19:49:46 »
Citaat van: tommie74
Een uur bellen kost ongeveer 100 Mb (G.729)
Oef, dat stelt me wat gerust !

Een andere vraag: ik zit dus wel in België: kan ik daar ook VoipBuster gebruiken ??
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/22, 22:27:57 »
voipbuster kan je over de hele wereld gebruiken, het gaat via internet. Ik weet niet of je via voipbuster ook een inbelnummer kan krijgen. In nederland gebruik ik daar budgetphone voor.

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/22, 23:44:06 »
Ik denk dat phildvdk daar een mooie oplossing voor voorstelt. Als je een discovery line houdt bij Belgacom, kan je op je oude nummer je inkomende gesprekken ontvangen.

Ik weet alleen niet of je dat nummer kan meegeven als caller ID ... Ik ben bang van niet.

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/23, 21:09:45 »
'k Heb m'n vaste lijn bij Telenet, net zoals m'n internet dus...  Als ik m'n gesprekken wil ontvangen op de computer, kan ik dan daarvoor het nummer van die vaste lijn gebruiken ??
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

artvds2708

  • Gast
VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/24, 15:55:07 »
misschien Skype ?

philvdk

  • Gast
VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/26, 05:17:14 »
Citaat van: Prosper
'k Heb m'n vaste lijn bij Telenet, net zoals m'n internet dus...  Als ik m'n gesprekken wil ontvangen op de computer, kan ik dan daarvoor het nummer van die vaste lijn gebruiken ??
Zolang jouw correspondenten weet hebben van je nummer, kunnen zij jou daar natuurlijk op bellen.

philvdk

  • Gast
VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/26, 05:22:25 »
Citaat van: Marc Duval
Ik denk dat phildvdk daar een mooie oplossing voor voorstelt. Als je een discovery line houdt bij Belgacom, kan je op je oude nummer je inkomende gesprekken ontvangen.

Ik weet alleen niet of je dat nummer kan meegeven als caller ID ... Ik ben bang van niet.
Wel, ik heb dit recentelijk gewijzigd om jouw vraag te toetsen en het werkt. Mijn SIP URI staat nu weergegeven als +32xxxxxxxx (waarbij de kruisjes mijn thuisnummer is van de discovery line) en enkele correspondenten melden me toch at dit zo zichtbaar is.

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/26, 08:37:11 »
Ik heb ondertussen de toestellen van Fritzbox op het net eens bekeken en ik denk dat je een geïntegreerd toestel (adsl-router + voip-gateway) nodig hebt om de inkomende analoge oproepen door te laten.

Als je dan ook nog je eigen discovery-nummer als caller-id kan meesturen wordt het helemaal mooi.

Bedankt voor je hulp en tips.

Marc

VOIP telefonie, wie heeft ervaring?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/30, 21:59:46 »
Citaat van: philvdk
Citaat van: Marc Duval
Ik denk dat phildvdk daar een mooie oplossing voor voorstelt. Als je een discovery line houdt bij Belgacom, kan je op je oude nummer je inkomende gesprekken ontvangen.

Ik weet alleen niet of je dat nummer kan meegeven als caller ID ... Ik ben bang van niet.
Wel, ik heb dit recentelijk gewijzigd om jouw vraag te toetsen en het werkt. Mijn SIP URI staat nu weergegeven als +32xxxxxxxx (waarbij de kruisjes mijn thuisnummer is van de discovery line) en enkele correspondenten melden me toch at dit zo zichtbaar is.
Ik heb een account genomen bij VOIPCheap en een Fritzbox 7140 gekocht. Telefoneren lukt echt heel goed. Alleen vind ik niet waar je die SIP URI kan instellen. Zou je me daar nog even kunnen helpen?