Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het linux-nl Promotieteam  (gelezen 35245 keer)

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #50 Gepost op: 2010/10/09, 13:55:36 »
ja, we gaan beginnen met een Linux promotie stichting. We gaan daarmee Linux promoten en we willen de leverancier worden van clubjes. Voor de rest is er een samenvatting gemaakt die pas word uitgegeven als zeker is. Wat vinden jullie van de naam:
Stichting Linux Nederland ?


Offline Luuk58

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #51 Gepost op: 2010/10/09, 14:05:52 »
Die naam klinkt alsof het een kopie is van de NLLGG... eigenlijk.

Misschien: de Stichting ter Bevordering van Gebruik van Open Bron Computerprogrammatuur Nederland, de SBGOBCNL ;D

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #52 Gepost op: 2010/10/09, 14:13:37 »
ik vind het toch nog wel een groot verschil.
Is dat niet een beetje te lang ? XD

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #53 Gepost op: 2010/10/09, 14:17:36 »
ik zelf zat te denken aan stichting open source mja dat is weer zo breed
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #54 Gepost op: 2010/10/09, 14:21:44 »
De namen Stichting Open Source en Stichting Linux Nederland vind ik iets te breed idd, daarin zie je niet dat het speciaal is voor de promotie er van. Mijn naam is dan ook weer wat te specifiek XD

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #55 Gepost op: 2010/10/09, 14:24:04 »
Het gaat over linux algemeen he niet alleen ubuntu ;) ter info
Ubuntu 14.04 LTS

Offline palm

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #56 Gepost op: 2010/10/09, 15:00:40 »
Een paar dingen; promotie maken voor Open Source Software of te wel aan de man brengen is geen gemakkelijke job; je loopt tegen muren aan van onbegrip e.d. Maar goed daar willen wij als Stichting SoftwareConsulent.nl nog wat aan gaan doen. Wij zeggen ook niet tegen de nieuwe gebruikers dat het Open Source is, we vertellen dat het een goed product is en daar zit je win-win punt, programma is goed en daar is de kous even mee af.

Promotie doen kan je het beste op een manier worden gedaan bij de eindgebruikers, dus niet op T-Dose of zo, want die weten donders goed wat Open Source is... :P

Gemeente Schoten in België is een mooi voorbeeld hoe zou moeten gebeuren, ze organiseerde gewoon een doe dag in 2009, er stonden een stuk of 20 pc's met diverse linux systemen te draaien gesponsord door de lokale handel. Er werd lokaal en internationaal veel tamtam aan besteed en het was een geslaagde dag.


Ik wil hiermee zeggen, zorg ervoor dat de eindgebruiker het product gaat leren kennen en overstapt, voorbeeld; iemand heeft bij ons een Ubuntu cd besteld en is daar zo blij mee dat hij iedereen in zijn omgeving ermee "besmet" like a Virus! Dat zien wij terug in o.a. de mailtjes en belletjes van hem en de vele zendingen richting hetzelfde postcode gebied..... :D

We zijn bereid om hierin mee te denken en te werken; echter is het financiële plaatje bij ons een probleem, de bodem van de kas is in zicht namelijk..... dus geen gelden beschikbaar voor dit soort zaken en dat is gelijk ook het probleem; je moet middelen hebben om promotie te kunnen doen en dat is een groot punt van aandacht!

Ik hoor het wel,

gr,

Alex

Diezelfde mensen doen terug iets:
http://www.handsonlabs.be/

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #57 Gepost op: 2010/10/09, 15:20:25 »
Jullie hebben het niet over namen, maar omschrijvingen ;)

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #58 Gepost op: 2010/10/09, 15:26:00 »
Dat snap ik niet piet,
Wie ideeën heeft of even wil mee discussiëren ik ben op de chat:
http://ubuntupromotiewerkgroep.gixawchat.com/

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #59 Gepost op: 2010/10/09, 15:36:43 »
Alsjeblieft, begin nu niet weer een nieuwe organisatie. Er zijn prima clubs werkzaam waarbij je aan zou kunnen sluiten met een dergelijk team.

Ik denk dan even aan Holland Open. Arjen Kamphuis, toch een van de meer zichtbare evangelisten van open source, is daar bestuurslid en ik denk dat hij in zijn handen knijpt als er een club jonge enthousiaste mensen bij komt. Arjen heeft ook verstand van open source (heeft o.a. een programma open ambassadeurs gedraaid) en Holland Open staat al klaar als stichting, met eventueel toegang tot middelen.

De NLLGG is ook een groep waarbij je aan kunt schuiven, naast een organisatie als OpenWijs.

Het grote voordeel is dat je dan bijdraagt aan de zo noodzakelijke bundeling van krachten i.p.v. een verdere versplintering van de beschikbare menskracht. Natuurlijk is het prima als iedereen zijn/haar eigen jeuk gaat krabben, maar doe dat dan verstandig. Enthousiast beginnen is één ding, jarenlang solide volhouden is echt iets anders.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #60 Gepost op: 2010/10/09, 16:26:41 »
daar heb je gelijk in. meschien dat ik me aansluit bij holland open dan ;)
Ubuntu 14.04 LTS

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #61 Gepost op: 2010/10/09, 16:37:51 »
hmm, ik weet het nog niet. Idd het is een mogelijkheid om bij bijv. Holland open te gaan. Maar uit de chat gisteravond blijkt dat we toch heel andere belangen hebben.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #62 Gepost op: 2010/10/09, 17:07:01 »
Enthousiast beginnen is één ding, jarenlang solide volhouden is echt iets anders.
Dit is een heel erg goed punt!

daar heb je gelijk in. meschien dat ik me aansluit bij holland open dan ;)
Jij verandert ook snel van mening :P. Niet lullig bedoeld, maar misschien eerst even nadenken/bepalen wat jullie precies willen bereiken, en dan pas kijken hoe je dat precies gaat invullen. 
 - zelf stichting opzetten
 - aanschuiven bij een andere stichting
 - subteam ubuntu-nl
 - anders...

Verder gaat de eerste post vooral over het promoten van Open Source Software. Ik denk nog steeds aan het Gimp/Inkscape voorbeeld. Dit staat mijns inziens los van linux, want je zou dit ook voor Windowsgebruikers kunnen promoten namelijk ;)

En qua chat, waarom niet "gewoon" een kanaal op IRC? Nu moeten we ons registreren enzo. Ik zou best eens willen meepraten, maar ik (en nog wel meer lui hier) zit al standaard op IRC. Ik ga niet steeds iets in mn browser openen om te kijken of er mensen zijn. Maargoed dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #63 Gepost op: 2010/10/09, 19:00:36 »
Ik ben nog steeds van mening dat dit een goed initiatief is. Maar sommige mensen haken nu al af om dat andere zeggen dat het al bestaat. Maar wij willen juist iets heel anders neer zetten ;).

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #64 Gepost op: 2010/10/09, 20:14:42 »
hmm, ik weet het nog niet. Idd het is een mogelijkheid om bij bijv. Holland open te gaan. Maar uit de chat gisteravond blijkt dat we toch heel andere belangen hebben.

Gewoon een vraagje: heb je de ideeën van gisteravond al besproken met bijvoorbeeld Holland Open (toch al een tijdje bezig met de promotie van open source in de breedte, hebben een lesboek uitgebracht voor het onderwijs) of de NLLGG?

Het lijkt mij gewoon zinvoller om aan te haken bij een bestaande organisatie met haar (financiële) infrastructuur en (organisatorische) deskundigheid en daarbinnen als specifieke werkgroep aan de slag te gaan. Voor zover ik beide organisaties en jullie ideeën ken, zie ik weinig problemen om bij een van hen aan te haken. Natuurlijk kun je tal van verschillende benadrukken, maar er zijn meer raakvlakken dan verschillen.

Tenzij je simpelweg graag een eigen toko wil beginnen (wat natuurlijk prima is), maar ik met zoveel raakvlakken (bijvoorbeeld ook met de al vaker genoemde Softwareconsulent) zou ik de versplintering van menskracht dan wel zonde vinden.

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #65 Gepost op: 2010/10/11, 01:07:08 »
Ik vraag me af of we nu niet erg afdwalen, mijn doel was simpel om lekker aan de slag te gaan met reclame maken met een aantal mensen, gewoon op niveau creatief bezig zijn, of daar nu een stichting enzo bij nodig zijn weet ik niet, ik vind het prima, maar ik vraag me zowieso af wie daarvoor de verantwoordelijkheid wil dragen, en welke gevaren er allemaal bij komen kijken, het enige voordeel is tot nu toe voor mij de subsidie, maar ik stel me over het algemeen het liefst onafhankelijk op, en zolang er geen grote kosten zijn, hebben we ook niets aan subsidie, en lokt dat hooguit misbruik op. Het samenwerken met allerlei organisaties lijkt mij voorlopig ook niets, misschien dat we eerst maar eens iets moeten produceren, en dan kunnen we teminste ook praten over wat we in huis hebben, en altijd nog in zee gaan met wie dan ook, maar voorlopig wekt dat alleen maar zinloos geklets op, wat afleid van het doel.

Ik ben een doener, en een denker op het gebied van hetgeen ik maak, maar ik houd niet van denken aan van alles wat nog komen moet, zolang er nog niets is.

Uit de vergadering is gekomen dat we deze week eerst een klantenonderzoek gaan maken, en denken over een naam. en ik hoop dat uit de volgende vergadering waarin het voorgaande ongetwijfeld zal worden besproken, de eerste campagne ideeen zullen rollen. een stichting en samenwerkingen lijken mij nu nog absoluut niet aan de orde.


Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #66 Gepost op: 2010/10/11, 01:15:25 »
Oja, en wat de naam betreft, ik ga daar goed over nadenken, enkel een reeks van woorden, eventueel als afkorting, lijken mij niet handig, als je als hoofddoel reclame maken hebt, moet je dat in alles laten zien, dus ook je naam, en die moet dus aanspreken, een afkorting spreekt niet aan, een woord als ubuntu wel, simpelweg omdat het zonder uitleg voor de meeste mensen geen duidelijke betekenis heeft, oftewel het gaat dan om de klank, de vorm van de letters, het gevoel etc. en wanneer die kloppen, dan kun je een aantrekkelijk merk maken.

bijv. ubuntu: het woord heeft een symetrische vorm, het heeft een warme klank, het is makkelijk uit te spreken, het is daarmee ook makkelijk te onthouden, en pas na al die dingen, heeft het ook nog eens een mooie betekenis. En dat is dus het niveau waar ik heen wil, nadenken over wat we maken, en eerlijk gezegt twijfel ik of andere organisaties dat voldoende doen.

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #67 Gepost op: 2010/10/11, 08:16:42 »
We wouden toch meer naar een stichting uitgaan. Dit heeft als voordeel inderdaad de subsidie. Maar we kunnen dan ook de leverancier van kleine linux clubjes vormen. We hebben al een sponsor die onze website sponsort. Het word wat mij betreft Linux Stichting Nederland (dat heb ik met iemand besproken). Liefst zou ik weten wat jullie vinden voor het domein te bestellen ;).

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #68 Gepost op: 2010/10/11, 08:55:29 »
Om maar even terug te gaan naar het begin van dit draadje

Hallo,

Ik vroeg mij af? is er al een soort organisatie/vereniging/clubje ter promotie van Open Source/ Linux/ Ubuntu in het algemeen in Nederland?
Zo ja, waar. Zo nee, is daar behoefte aan, zo ja, wie wil er mee doen?


Het antwoord is -vanuit mijn perspectief- een duidelijk 'ja'. Er zijn meerdere organisaties te noemen die zeker blij zouden zijn met een nieuw clubje mensen dat zich specifiek gaat richten op het promoten van open source. Open source is meer dan Linux, denk maar even aan de software voor het Windows- en Mac OS X platform.

Zo te merken zijn de geïnteresseerden het nog niet eens of er eerst aan de inhoud (doelgroep, doelstelling, boodschap) of aan de vorm (ja, we willen een eigen stichting zijn) gewerkt moet worden. Of, gezien het voorstel van jules--p (Linux Stichting Nederland) of open source ook voor Windows of Mac OS X gepromoot gaat worden.

Anyway, voor de liefhebbers hou ik op 6 november (http://www.t-dose.org/2010/talks/spartans) en 11 november (http://www.opensourcesymposium.com/) de lezing: Remember the Spartans! Or, introducing open source against overwhelming odds. Het wordt een Engelstalige lezing, en de intro daarvan is:

Citaat
Finally! Success looms for your open source strategy. According to Eurocommissioner Neelie Kroes open source isn’t a dirty word anymore. Increasingly, open source evangelists appear to be well-dressed and well-behaved young men and women, who speak the proper business lingo and understand the power of a good old-fashioned hype. You have no qualms of leaving them out of the boiler room and into the board room. It's time to reap the open source harvest. Are you sure? In his talk, Jan will point out various challenges that stand between you and the fulfillment of your open dreams.

Inderdaad, het gaat over het promoten van open source software  ^-^

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #69 Gepost op: 2010/10/11, 09:59:40 »
Op de vergadering van 8 oktober zijn we het er met meerdere mensen eens geworden dat we een Linux stichting gaan oprichten. Die zich specifiek gaat richten op het promoten. Later in de chat kwam het idee om er ook nog aanbieder van spullen voor clubjes te gaan worden. Dit laatste was nog maar een idee en is nog lang niet zeker (ik denk zelf dat het er helemaal niet van komt). Maar de Linux stichting is wat mij betreft zeker. Ik heb btw mijn huiswerk gedaan en aan mensen gevraagd wat zij "fijn" zouden vinden. En dit leek hun een uitstekend idee.

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #70 Gepost op: 2010/10/11, 10:50:07 »
Jules, ben je er dan ook van op de hoogte dat je je stichting aan moet melden bij de KvK? Dat je hier een notariële acte voor nodig hebt? Dat een notaris nogal wat vraagt hiervoor? Dat je een bestuur moet hebben dat voor zo ver ik weet uit minimaal drie personen moet bestaan? Hoe het zit met de Belastingdienst weet ik niet precies, maar volgens mij moet je ook een BTW nummer aanvragen en zul je vervolgens hier een boekhouding voor bij moeten houden.

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #71 Gepost op: 2010/10/11, 10:58:47 »
Ja hier zijn we van op de hoogte ;)

(hie zit het eigenlijk met mijn stickers ;P?   :-[)

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #72 Gepost op: 2010/10/11, 16:52:19 »
Gisteren op de post gedaan.

Veel succes met de stichting. Wil nog wel kwijt dat ik het eens ben met Jan Stedehouder. Zou er nog eens goed over nadenken ;)

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #73 Gepost op: 2010/10/11, 19:26:57 »
Dankje ;). Ik denk idd dat het geen stichting word. Als iemand ideen heeft voor een naam dan hoor ik het graag :D.

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #74 Gepost op: 2010/10/13, 19:12:10 »
morgen avond 19:00 weer vergadering. Ik ga hem goed voorbereiden ;).