Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot Windows XP en Ubuntu 8.10 met bestaande partities  (gelezen 1030 keer)

Waldinho

  • Gast
Dual Boot Windows XP en Ubuntu 8.10 met bestaande partities
« Gepost op: 2009/02/15, 01:37:59 »
Beste mensen,

Ik ben redelijk nieuw in het Linux wereldje (ooit eens Ubuntu gedraaid als enige besturingssysteem voor een maandje, thats it), en nu wil ik Ubuntu 8.10 als een dual boot naast Windows XP gaan gebruiken. Nu heb ik 4 partities op 1 HDD. Op de eerste partitie staat Windows XP en de laatste partitie gebruik ik om een evt. Dual Boot OS te installeren, de 2 partities ertussen zijn data partities. Nu is dus mijn vraag of het mogelijk is om Ubuntu op die vierde partitie te installeren en zo naast Windows XP te laten draaien, het liefst ook zonder GRUB (dus de standaard windows boot).

Bedankt voor de hulp,
Aldo

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP en Ubuntu 8.10 met bestaande partities
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/15, 05:19:38 »
Ik zou je adviseren om om alles van partitie 3 naar partitie 2 te kopieren en daarna partie 3 en 4 verwijderen. Vervolgens maak je 1 partitie aan als primaire partitie met 2 x de grootte van je interne geheugen en kiest als bestandsysteem voor SWAP. Vervolgens maak je een Extended partitie van alle overige vrije ruimte. In de extended partitie maak je weer een logische partitie van ongeveer 16 Gb (vind ik een mooi getal ;)) en kiest hier voor EXT3. Vervolgens maak je van de overige ruimte in de extended partitie nog een EXT3 partitie aan met de rest van de ruimte (dit wordt je /home om je bestanden te bewaren zoals muziek en films en documenten).

Dit alles kun je doen met de partitiebewerker in Systeem - beheer vanaf de LiveCD.

Als je vervolgens vanaf de LiveCD de installatie start zal je op een gegeven moment moeten kiezen voor de diskindeling. Kies hier voor handmatig. Vervolgens zie je de partities die je net hebt aangemaakt staan. Klik nu op de partitie van 16Gb en klik op bewerken. Kies als aanhechtpunt voor "/" en zet het vinkje bij formateren en kies voor gebruiken EXT3 loggend bestandsysteem. Accepteer de wijziging en klik op de laatste partitie (die voor /home bedoeld is) en klik ook op bewerken. Kies nu als aanhechtpunt /home en zet ook weer het vinkje bij formateren en kies voor gebruiken EXT3 loggend bestandsysteem. Accepteer de veranderingen en start nu de installatie.

Je zult hierbij wel de "Grub" geinstalleerd krijgen. Het zal anders niet mogelijk zijn voor zover ik weet. Volg na het installeren van het OS de handleiding van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Je kunt er wel voor zorgen dat by default Windows opgestart vanuit de Grub. Druk hiervoor op Alt+F2 en typ:

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Verander hier de regel
default           0
naar
default           4
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline track

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP en Ubuntu 8.10 met bestaande partities
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/15, 13:13:08 »
Hoi Aldo,

welkom op het forum !
Je kunt Linux op een willekeurige partitie installeren en opstarten.  Maar niet door het Win..-Menu.  Want dat kent alleen maar Win.. in alle kleuren en verder niks.

Je moet dus grub gebruiken. Daar kun je in het menu van alles opnemen, dat maakt geen verschil. (ik heb er b.v. naast Ubuntu en XP nog een Win98-console bij staan)

Ten bate van de overzicht zou ik ook liever weinige partities aanmaken. Liefst maar een ext3 voor Linux en de swap.

Vriendlijke groet,

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP en Ubuntu 8.10 met bestaande partities
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/15, 20:56:10 »
Waldinho, er is wel een manier om NIET met GRUB te werken, nml. door WUBI te installeren. Ik had dat ook gedaan omdat ik mij onzeker voelde over de installatie-cd-rom van UBUNTU. Maar nu wil ik van die WUBI af en wil juist wèl met GRUB gaan werken omdat het soepeler werkt, gemakkelijker aan te passen is en een sneller werkend systeem als resultaat geeft. Volg dus de raad van eXtreem op !!

Offline track

  • Lid
Re: Dual Boot Windows XP en Ubuntu 8.10 met bestaande partities
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/15, 21:15:18 »
@eXtreem:
Daar ben ik een andere weg gegaan.
Ik had echt geen zin meer om (na enkele updates) vele stappen omlaag te moeten gaan om Win.. op te starten.

Dus ben ik in principe punt 2 van http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst gevolgd en heb de Win..-hoofdstukken boven de AUTOMAGIC gezet.
(Ik heb er trouwens 2 van, een XP én een Win98 "console". En omdat bij mij Linux standaard staat heb ik "default   2" gezet.)
Als ik Win.. wil starten moet ik dus maar één stap omhoog.

In jouw geval was dat gewoon de "default   0" gebleven.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 21:18:55 door track »