Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gemeenschappelijke mappen  (gelezen 896 keer)

Offline Knelis

  • Lid
Gemeenschappelijke mappen
« Gepost op: 2015/04/06, 13:14:54 »
Ik help kennissen met het beheer van een desktop met Ubuntu 12.04. en daarin drie gebruikers (accounts) waarvan één beheersrechten heeft. Voor de andere twee wil ik enkele mappen maken waarin beide toegang moeten hebben om bestanden gemeenschappelijk te kunnen gebruiken of uit te wisselen. Hoe maak ik zoiets, en hoe stel ik toegangsrechten in?

Re: Gemeenschappelijke mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/06, 15:37:03 »
Mogelijk dat er andere manieren voor zijn om mappen te delen maar ik heb hiervoor het welbekende Samba geinstalleerd (te vinden in softwarecentrum).
Dan kun je net als bij windows delen door in de map-eigenschappen onder rechten te bepalen met wie je wilt delen.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/06, 15:38:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gemeenschappelijke mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/06, 16:02:35 »
De kortste klap is een aparte partitie op de harde schijf, die je formatteert als FAT32. Iedereen kan daarbij, en er zijn op FAT32 geen moeilijkheden met rechten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gemeenschappelijke mappen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/06, 16:15:28 »
De kortste klap is een aparte partitie op de harde schijf, die je formatteert als FAT32.
Let er wel op dat FAT32 wat beperkingen heeft. Bv de maximale bestandsgrootte is 4 GB.
Citaat
Iedereen kan daarbij, en er zijn op FAT32 geen moeilijkheden met rechten.
En daarom werkt het idd zo lekker.....

Een alternatief voor als je geen aparte partitie wilt/kunt aanmaken, zou zijn om een externe harddisk te gebruiken. Ook bij voorkeur onder FAT32.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gemeenschappelijke mappen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/06, 16:37:40 »
Fat 32 niet gebruiken, maar ntfs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gemeenschappelijke mappen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/06, 17:00:33 »
Fat 32 niet gebruiken, maar ntfs.
NTFS werkt met rechten, dus in dit geval levert dat moeilijkheden op....

Offline HarzG

  • Lid
Re: Gemeenschappelijke mappen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/06, 17:17:04 »
Beste forumleden, ik ben een beetje verbaast over de adviezen om naar Samba, FAT32 of NTFS te gaan voor een uitwisselmap.
Elke gebruiker heeft "vanaf fabriek" in Ubuntu een map met de naam Openbaar/Public. Deze map is voor de gebruiker/eigenaar beschikbaar in de modus lezen+schrijven en voor alle anderen als lezen. Een deel van het door Knelis gewenste gebruik kan daarmee al gerealiseerd worden.
In principe kan een submap in Openbaar gemaakt worden waarin de twee andere gebruikers rechten krijgen om te lezen+schrijven.

De andere wensen kunnen via de systeeminstellingen voor gebruikers en groepen worden geregeld.
1. Maak in "Gebruikers en groepen" een nieuwe groep aan met de naam "uitwisselen" en voeg de drie gebruikers toe aan deze groep.
2a. Je kan de map om bestanden uit te wisselen aanmaken als een submap van Openbaar van de beheerdersaccount. Aan deze submap moet je met de rechte muisknop de groep "uitwisselen" toekennen.
2b. Je kan ook als sudo een nieuwe map aanmaken onder home. Daar staan nu de gebruikersmappen van bijv. knelis/piet/monique.
sudo mkdir /home/uitwisselenNadien moet je de rechten vastleggen dat "Knelis" de eigenaar is en dat de nieuwe map behoort bij de groep "uitwisselen".
sudo chown knelis:uitwisselen /home/uitwisselenNadien kan de gebruiker knelis de rechten vastleggen van de map
find /home/uitwisselen/ -type d -exec chmod 770 {} +en de bestanden daarin
find /home/uitwisselen/ -type f -exec chmod 770 {} + 770 = gebruiker en groepsleden mogen lezen+schrijven+uitvoeren, anderen mogen niets in deze map.

Of 2a zo simpel werkt ook voor de submappen, heb ik niet getest (ik heb geen Nautilus in Xubuntu).
2b. zou sowieso moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/06, 17:21:16 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gemeenschappelijke mappen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/06, 18:39:00 »
Beste forumleden, ik ben een beetje verbaast over de adviezen om naar Samba, FAT32 of NTFS te gaan voor een uitwisselmap.
Elke gebruiker heeft "vanaf fabriek" in Ubuntu een map met de naam Openbaar/Public. Deze map is voor de gebruiker/eigenaar beschikbaar in de modus lezen+schrijven en voor alle anderen als lezen.
Nu je het zegt, dacht ik ook zoiets. Maar toen heb ik uitgeprobeerd op een systeem van mij met meerdere gebruikers. Andere gebruikers blijken in die map alleen lees-rechten te hebben; dus net als alle andere mappen, niks speciaal dus.

Enig onderzoek leerde dit:

Citaat
You’ve probably noticed that Ubuntu comes with a Public folder in your home directory. This folder isn’t shared by default, but you can easily set up several different types of file-sharing to easily share files on your local network.

This folder was originally meant for the Personal File Sharing tool, which is no longer included with Ubuntu by default. You can install the Personal File Sharing tool or use Ubuntu’s built-in file-sharing feature to share files.
http://www.howtogeek.com/116309/use-ubuntus-public-folder-to-easily-share-files-between-computers/
Dus ja, het is een map die je zou kunnen gebruiken voor dit doel, maar standaard doet ie niks extra' s. Je zou dus net zo goed zelf een map kunnen aanmaken, bv 'Gedeeld'.

In het artikel worden nog wat andere methodes van delen voorgesteld, oa die Personal File Sharing tool = gnome-user-share. Overigens is een hele snelle methode om een map (bv Public/Openbaar) beschrijfbaar te maken voor anderen. Hmm, toch niet, je zult toch iets met rechten moeten uitvogelen zoals HarzG hierboven beschrijft.

Mogelijk dat er andere manieren voor zijn om mappen te delen maar ik heb hiervoor het welbekende Samba geinstalleerd (te vinden in softwarecentrum).
Dan kun je net als bij windows delen door in de map-eigenschappen onder rechten te bepalen met wie je wilt delen.
Heb nav dit topic het eea aangerommeld met verschillende methode van delen en kom (toch) tot de conclusie dat dit (samba) de makkelijkste methode is. Je kunt nl. alles grafisch doen, je hoeft niet met partities te gaan rommelen, hebt geen last van bestandsbeperkingen zoals in FAT32, hoeft niets met rechten te regelen (nou ja bijna niets niets, je moet ergens een vinkje zetten bij het deelbaar maken). De andere gebruikers gaan 'gewoon'  naar Netwerk / Het Netwerk Doorbladeren ipv een obscure map onder /home/<user>....

Let er wel op dan veel wijzigingen pas na een reboot in werking zijn c.q. zichtbaar voor andere gebruikers. Maar buiten dat werkt het feilloos.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/06, 19:24:17 door markba »