Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: driver grafische kaart  (gelezen 3749 keer)

Offline larobuntu

  • Lid
driver grafische kaart
« Gepost op: 2009/12/26, 18:03:44 »
Hallo allemaal  :)

Ik ben nieuw hier op het forum en zal me even voorstellen. Mijn naam is Sjouke, ben een man van 58 jaar. Heb al enige jaren een computer (windows) en wilde nu eens wat ervaring met Ubuntu opdoen. Had nog een oudere PC en heb die samen met mijn huidige PC (Vista) via een KVM-Switch aan één monitor/keyboard gekoppeld. Op de oudere PC heb ik nu Ubuntu 9.10 geinstalleerd. Is allemaal goed gegaan. Nu heb ik alleen het idee dat het grafisch allemaal wat beter kan (kan mijn monitor niet in een hogere resolutie zetten). Er zit een goede grafische kaart in (weet alleen niet welke. Is dit te zien via een soort "hardware beheer"?? Ik kan dit niet vinden). Ik moet waarschijnlijk de juiste drivers hebben. Zijn deze drivers er wel??

Groet,
Sjouke

Re: driver grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/26, 18:14:25 »
Open een terminal(Onder Hulpmiddelen)en type lshw -html > ijzerwaren.html dit genereert een file ijzerwaren.html in je /home/gebruiker map.
Als je kijkt onder Systeem>Beheer>Hardware stuurprogramma's staat er misschien een driver en aanbevolen deze kan je activeren als root.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline larobuntu

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/26, 19:21:56 »
Hoi,

In het terminal heb ik Ishw-html-ijzerwaren.html ingegeven, maar ik krijg alleen "Command not found". Heb ook naar Systeem>heheer> hardwarestuurprogramma's gekeken, maar daar staat niets. Ik zou graag een overzicht van de hardware zien (net als in Windows bij apparaatbeheer). Ik kan nu echter wel mijn schermresolutie ophalen naar max. 1680x1050 (16:10), maar dan houd ik een zwarte achtergrond (ik kan er dus geen achtergrond in zetten)

Re: driver grafische kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/26, 19:35:49 »
Dat is niet het commando wat Gijsbert zei, waarom kopieer en plak je het niet gewoon?

je kunt trouwens ook Hardinfo gebruiken hiervoor.

Offline larobuntu

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/26, 20:00:55 »
Dank je Gijsbert en Cumulus,

Het is nu wel gelukt, tenminste ik het in mijn home nu een map "ijzerwaren" gekregen. Er staat echter niets in. Ik zou graag zoiets als apparaatbeheer (in Windows) willen zien. Zodat je alle gegevens goed kunt overzien. Heb nu op de originele bon de videokaart gegevens gevonden. Het is een Asus ATI 128 AGP. Het is nu zo dat tot een schermresolutie van 1280x960 alles werkt, daarboven blijft alles zwart.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/26, 20:31:48 »
....... ik het in mijn home nu een map "ijzerwaren" gekregen. Er staat echter niets in.

Gijsbert is vergeten sudo voor het commando te zetten.
Probeer het nog eens: open de terminal via menu Toepassingen, Hulpmiddelen, Terminalvenster. Kopieer het commando  sudo lshw -html > hardware.html (of ijzerwaren.html, je mag het noemen zoals jij wilt) en plak dat in de terminal. Druk op Enter en vul je wachtwoord in (waarbij je geen lettertekens ziet verschijnen) en druk nogmaals op Enter.
Hierna vind je in je home-map een bestand (dus geen map) met de naam hardware.html (of welke naam je dan ook gekozen hebt), met daarin een lijst met de hardware van de pc.

Re: driver grafische kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/26, 20:51:56 »
Inderdaad Mikkel, foutje. :-[  Larobuntu het beste kan je het gehele commando met sudo ervoor kopiëren en plakken in de terminal.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/26, 20:54:42 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: driver grafische kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/26, 21:02:44 »
Dank je Gijsbert en Cumulus,

Het is nu wel gelukt, tenminste ik het in mijn home nu een map "ijzerwaren" gekregen. Er staat echter niets in. Ik zou graag zoiets als apparaatbeheer (in Windows) willen zien. Zodat je alle gegevens goed kunt overzien. Heb nu op de originele bon de videokaart gegevens gevonden. Het is een Asus ATI 128 AGP. Het is nu zo dat tot een schermresolutie van 1280x960 alles werkt, daarboven blijft alles zwart.
Dat zeg ik toch, Hardinfo ;)

Offline larobuntu

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/26, 21:14:59 »
Bedankt jongens !! Vandaag komt er niet meer van. Morgen dan ik weer verder.

Offline larobuntu

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/27, 18:28:57 »
Hoi,

Het is nu volledig gelukt. Ik heb nu een goed overzicht van mijn hardware. Er staan 2 items die rood zijn.


id:   
display:0
description:    VGA compatible controller
product:    RV280 [Radeon 9200 SE]
vendor:    ATI Technologies Inc
physical id:    
0
bus info:    
pci@0000:01:00.0
version:    01
width:    32 bits
clock:    66MHz
capabilities:    agp agp-3.0 pm bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   64
mingnt   =   8
resources:   
memory   :   e8000000-efffffff(prefetchable)
ioport   :   d000(size=256)
memory   :   ff5f0000-ff5fffff
memory   :   ff5c0000-ff5dffff(prefetchable)
id:   
display:1
description:    Display controller
product:    RV280 [Radeon 9200 SE] (Secondary)
vendor:    ATI Technologies Inc
physical id:    
0.1
bus info:    
pci@0000:01:00.1
version:    01
width:    32 bits
clock:    66MHz
capabilities:    pm bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   64
mingnt   =   8
resources:   
memory   :   e0000000-e7ffffff(prefetchable)
memory   :   ff5e0000-ff5effff


Dit gaat dus over de grafische kaart. Klopt dat hier dan de driver niet goed voor is??

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: driver grafische kaart
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/27, 19:37:02 »
welke driver gebruik je? Eentje die via "beperkt ondersteunde stuurprogramma's" werd aangeboden, of de community driver uit de pakketbronnen (software centrum, Synaptic pakketbeheer)?

Re: driver grafische kaart
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/27, 19:52:09 »
Of installeer de driver via envyng-core en envyng-gtk zit in Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/28, 14:47:25 »
Ik zou graag zoiets als apparaatbeheer (in Windows) willen zien. Zodat je alle gegevens goed kunt overzien.
Ik zal even uitleggen hoe je hardinfo krijgt:
Systeem->Beheer->Synaptic paketbeheer.
Zoek hardinfo op. Erop rechtsklikken en kiezen: markeren voor installatie. Dan toepassen kiezen.
Het programma is daarna te vinden in Toepassingen->Systeemgereedschap onder de naam System Profiler and Benchmark. (Of in een ander menu)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 15:02:24 door Lexaldo »

Offline larobuntu

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/28, 19:58:59 »
Bedankt voor jullie tips. Heb nu envyng-core, evyng-gtk en hardinfo via synaptic geinstalleerd. Kan nu goed mijn hardware overzien  :).  Zie nu in Toepassingen> Systeemgereedschap> Envyng  staan, maar als ik Envyng klik gebeurd er niets. De grafische kaart presteert nog steeds het zelfde. Krijg dus mij schermresolutie niet hoger dan 1280x960. Ik wil graag 1680x1050 (16:10) hebben, maar krijg dan alleen een zwart beeld. Mijn grafische kaart is dus een ATI RV280 (radion 9200SE), mijn monitor een 22" Bel'nea.

Re: driver grafische kaart
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/28, 21:33:26 »
Je hebt helemaal niets aan envy, degene die dat heeft aangeraden had eventjes kunnen bedenken dat ATI zelf deze kaart niet meer ondersteunt in de nieuwere Ubuntu's. Envy is dus een tooltje dat de laatste drivers voor ATI en nvidia downloadt en installeert. Ik vermijd dat soort dingen liever.

Offline larobuntu

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/28, 21:51:51 »
Dus als ik het goed begrijp, heb ik niets meer aan deze kaart in de nieuwe Ubuntu's. Er is dus geen goede driver meer voor.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: driver grafische kaart
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/28, 22:25:22 »
in Synaptic pakketbeheer (systeem --> beheer) staat de community driver (open source driver). Zoek eens met de term "Radeon" of je die vindt.

Offline larobuntu

  • Lid
Re: driver grafische kaart
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/31, 09:32:02 »
Het is gelukt jongens  :) :) :). Heb onder synaptics toch nog een goed werkend driver gevonden. Als beginnend "ubunteur" is het voor mij toch behoorlijk ingewikkeld, maar dankzij jullie hulp ben ik eruit gekomen.

Hartelijk dank!!

Groet,
Sjouke

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: driver grafische kaart
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/31, 10:33:53 »
Je had gewoon de pech dat die kaart niet meer zo piepjong is, en de fabrikant het officieel niet meer d.m.v. drivers ondersteunt. Vandaar dat je iets meer moeite moest doen om hem aan de gang te krijgen met een "afwijkende" driver (de fabrieksdrivers worden na herkenning van de hardware altijd "aangeboden" door een melding van het systeem).

Maar fijn dat het gelukt is. :)