Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Triple boot  (gelezen 1205 keer)

Gonaz

  • Gast
Triple boot
« Gepost op: 2008/01/09, 21:38:48 »
Hey allemaal

Een aantal dagen geleden heb ik een laptop gekocht (HP Pavilion dv9000). Natuurlijk staat daar standaard vista op (grootste nadeel: log). Dus heb ik er Ubuntu opgezet, na een aantal hardware problemen (HDD werd niet herkend, geluidskaart werkte niet direct) draait het toch stabiel. Maar aangezien ik nu een gratis cd van Solaris besteld heb, en Ubuntu al geïnstalleerd heb (ik moest Ubuntu hebben :)), weet ik nu niet of mijn Grub zal blijven bestaan. Ik heb sites gelezen waarin staat dat je Linux als laatste moet installeren en sommige gelezen waar je eerste Linux mag doen dan Solaris en dan nog eens de cd van Solaris insteken om dan Grub opnieuw goed te installeren.
Mijn vraagje is nu: heeft er iemand ervaring met de installatie van Solaris (na de installatie van Ubuntu).

Dit is een lijste van mijn partities
-Vista partitie         NTFS (primair)
-HP Recovery         NTFS (primair)
-Swap                   Swap (primair)
-/                          Ext3 (logical)
-/home                  Ext3 (logical)

Ik heb ook ergens gelezen dat Solaris soms de swap kan delen met Linux. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank bij voorbaat (ben nog bezig allerlei installatiegidsen aan het lezen maar ik kom veel dubbelzinnigheden tegen)

Edit: Dit is de versie die ik besteld heb.

Triple boot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/09, 23:19:13 »
Ik heb geen ervaring met Solaris, wel een triple boot met Ubuntu 7.04,7.10 en Windows XP. XP heb ik als laatste geïnstalleerd, daarna heb ik Grub hersteld met deze link http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/ ik denk dat je dit ook kan toepassen na je installatie van Solaris, deze zal ook wel een bootloader installeren.
Je kan inderdaad je Swap partitie delen.
Laat nog eens wat horen hoe Solaris je bevalt.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: komma verwijdert bij de link, macht der gewoonte :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Gonaz

  • Gast
Triple boot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/10, 20:50:16 »
Bedank Gijsbert voor de link (kun je misschien de komma op het einde van de link verwijderen, als anderen ook op de link willen klikken en merken dat de pagina anders niet bestaat).
Ik lees nu op de site van Sun dat Solaris de bootloader Grub meelevert, dus denk ik niet dat er veel problemen zullen zijn, laat ons hopen. Als er mensen zijn die ervaring hebben mag je die mij altijd vertellen, kwestie van goed voorbereid te zijn :).

Edit: ik lees nu op de link van Gijsbert dat je de live-cd nodig hebt (ik heb deze bestelt, maar de 7.04 live cd werkt niet en een live cd van Mandriva ook niet, 7.10 is geïnstalleerd via de alternate cd). De kans is reëel dat de live-cd bij mij niet zal werken, bestaat er ook een andere mogelijkheid om grub te herstellen?

Offline ton1

  • Lid
Triple boot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/10, 21:17:04 »
Ja! Tik maar eens "supergrub" in de zoek.
Ben je even bezig, maar werkt wel super, de disk.
Met goede groet,
ton.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Triple boot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/10, 21:51:20 »
Goeie tip Ton1, was ik even vergeten. http://supergrub.forjamari.linex.org/               Of via een Knoppix cd, zit vaak bij een pc blad of even downloaden http://www.knoppix.org/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Gonaz

  • Gast
Triple boot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/10, 21:57:21 »
Bedankt Ton1, had supergrub al eens gebruikt op de desktop pc omdat Grub error 17 gaf. Zal nog eens kijken hoe het opnieuw in elkaar zit (de opties bleven maar komen vond ik) :)

mickvdv

  • Gast
Triple boot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/11, 14:06:54 »
Gewoon je grub terug zetten vanaf de liveCD ik geloof dat dat ergens in de docu staat. Ik denk dat solaris ubuntu niet detecteerd in zijn grub configuratie, dan moet je naar je ubuntu partitie gaan en dan naar boot/grub/menu.lst. Je kan dan het beste je ubuntu entrys copieren en boven in (of onderin) je menu.lst van solaris zetten.

Triple boot
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/11, 14:53:37 »
Je kan beter Solaris gewoon downloaden.

ik heb een paar pogingen gedaan, en met mij meerdere, maar heb nog nooit iets gekregen van ze.
Meer dan een jaar geleden btw :P

En de revieuw lezende laat ik het daar maar bij. :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Gonaz

  • Gast
Triple boot
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/11, 16:56:59 »
Mickvdv, de live-cd's weigeren te werken bij mij
Gandyman, hopelijk krijg ik de cd's want België kent nog altijd die datalimieten (remember dag van de download)

Bestaat er een manier om via de alternate cd de bestanden op hdd te benaderen? Anders denk ik dat ik Supergrub zal gebruiken ofwel de Grub aanpassen in Solaris.

Offline ton1

  • Lid
Triple boot
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/11, 21:13:04 »
Boot other OSes give you a menu for booting
Hurd
and
Open Solaris

lees ik ergens op
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/SuperGrubDiskPage.html#situtions_where_sgd_is_useful
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.