Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet verbinding in Ubuntu  (gelezen 5546 keer)

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Gepost op: 2008/04/27, 10:51:53 »
Sins gisteren heb ik Ubuntu 8.04 en ik moet zeggen dat ik het super cool vind. Na het probleem met mijn USB muis die het niet deed, die ik heb vervangen door een andere muis, heb ik nog een probleem. Het is namelijk zo dat ik geen internet verbinding meer heb. Verder heb ik geen problemen...

Het internet gaat bij mij gewoon via een usb-kabel naar de modem. Maar ik heb geen verbinding.

In Windows XP
Nee... In Windows XP die ik eerst had ging het ook niet zo makkelijk. Toen moest ik steeds naar LAN-Verbinding 3, vervolgens naar de tweede tab, en dan moest ik een aantal keer (meestal 5 of meer keer) op Herstellen drukken. Daarna was de verbinding perfect.

In Ubuntu
Ik heb het al wat door gekeken, maar ik ben er nog steeds niet achter hoe ik in Ubuntu, LAN-Verbinding 3 kan vervangen. Want ik zal dit hoe dan ook, ook in Ubuntu moeten doen. Hebben jullie een oplossing voor mij?

ps. Ik zit nu op de computer van mijn oma (vandaag alleen), waar alles wel werkt. Maar dit is een XP.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 11:38:43 »
Aiai, geen netwerkkabel maar en USB kabel naar de modem?

Mijn vriendin heeft dit ook, en tot nu heb ik geen bit erdoor gekregen...
Hoe het met 8.04 zit weet ik niet, binnenkort eens proberen, maar ik vrees er zo voor.

Ik vrees dat je één mogelijkheid hebt: een router aanschaffen waardoor je met een netwerkkabel kan werken en niet met USB.

Moest iemand anders nog iets weten, of betere ervaringen hebben in 8.04?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 11:41:51 »
Die USB-modems zijn goedkope rotzooi. Dat blijkt in dit geval wel, want onder Windows XP gaat het immers ook slecht...

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/27, 11:46:11 »
Klopt, met Windows heb ik ook lang gezocht, en uiteindelijk dus toch een mogelijkheid gevonden met LAN-verbinding. Maar dit werkt anders in Ubuntu. Het is me inderdaad niet gelukt... Ik werd ook helemaal gek toen ik Windows XP had en steeds weer die LAN-verbinding zooi moest uitvoeren. Maar ik heb dan denk ik inderdaad geen andere mogelijkheid. Misschien dat iemand anders een mogelijkheid weet, maar anders zal ik dan dus een router aan moeten schaffen. Ik heb er wel eens over na gedacht, maar het kost best veel geld en ik heb momenteel niet veel. :(

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/27, 14:23:15 »
Vraagie: Is het ook mogelijk een internet-kabel te kopen en die aan te sluiten...? Aangezien USB-aanluiting niet werkt. Zal hij hem dan wel pakken?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/27, 14:25:57 »
Kan je een netwerkkabel aansluiten op je ADSL modem? Let erop, de "grote" variant (RJ45), niet de "kleine" wat voor telefoon wordt gebruikt.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/27, 14:37:20 »
Oké, ik ga kijken. Ben nu niet thuis, dus kan niet veel doen. Maar denk je dat het dan wel zal gaan werken? Want anders koop ik die kabel voor niets...

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/27, 14:57:10 »
Dat moet normaal werken dan, maar ik denk niet dat je zulke aansluiting op je modem hebt...
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/27, 15:14:34 »
Oooh, nou, ik ben (waarschijnlijk) vanavond thuis en ga ik kijken. Als het kan ga ik zo'n kabel kopen, en anders zie ik wel weer verder. :(
Maar nog ik weet niet of hem heb. Moet ik dus kijken voor RJ45? Of welke?

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/27, 16:25:26 »
Nou ja, ik heb nu toch niets te doen. Dus kan ik dit ook net zo goed vragen: Stel dat mijn model niet die RJ54 ondersteunt. Wat dan???

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 09:25:44 »
Oké, nu heb ik dus een Ethernet-aasluiting en geen USB-aansluiting meer. Alle benodigde lampjes op mijn modem branden (allemaal behalve standby en tel2 maar die is niet nodig). Vervolgens haal ik eens de kabel uit mijn computer. Dan geeft Ubuntu aan dat er geen verbinding is. Vervolgens duw ik de interetkabel weer terug in mijn computer. Dan geeft Ubuntu weer aan dat er wel verbinding is. Ik start dus FireFox, maar nee hoor, er komt niets.

Ik had ook ff op mijn modem gekeken, stond op:
Citaat
Model:   SBV5121E Cable Modem
Van Motorola. Hopelijk kun jullie er iets mee.

Offline vanadium

  • Lid
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/28, 09:51:27 »
Kan je surfen naar je router? Dat gaat vaak via dit adres 192.168.0.1. Anders kijk je hiervoor eens in de handleiding van je modem. Als je dat kan, dan is het wat betreft Ubuntu in orde, maar dan moet je ook nog je modem configureren (via de web interface) om correct verbinding te maken met je provider.

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/28, 09:54:36 »
Citaat van: vanadium
Kan je surfen naar je router?
Ik heb geen router... Het is een gewone aansluiting met mijn modem en computer. En dat is nu een Ethernet-aansluiting en geen USB meer.

osteenbergen

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/28, 10:25:06 »
He,

Ben ff wezen zoeken voor je maar je hebt 2 keuzes

1. Check https://help.ubuntu.com/community/UsbAdslModem en hoop dat 1 van die chips in die van jou zit. Heb gezocht even maar kan het niet vinden

2. Volgens http://broadband.motorola.com/consumers/products/SBV5121/downloads/SBV5121_UG.pdf heb je een normale RJ45 port erin zitten (poort 3 op de achterkant). Deze zou prima moeten werken ipv de USB. Steek dus hier een normale internetkabel in en dan zou het gewoon volgens het boekje moeten werken. De router heeft DHCP dus zodra de kabel er in zit zou netwerk manager heb moeten detecteren en een IP krijgen.

BTW notitie in de handleiding:
The SBV5121 VoIP cable modem USB driver does not support Macintosh or UNIX computers. For those systems,
you can connect through Ethernet only.

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/28, 10:33:41 »
Citaat van: osteenbergen
2. Volgens http://broadband.motorola.com/consumers/products/SBV5121/downloads/SBV5121_UG.pdf heb je een normale RJ45 port erin zitten (poort 3 op de achterkant). Deze zou prima moeten werken ipv de USB. Steek dus hier een normale internetkabel in en dan zou het gewoon volgens het boekje moeten werken. De router heeft DHCP dus zodra de kabel er in zit zou netwerk manager heb moeten detecteren en een IP krijgen.
Dit heb ik nu. Hij geeft ook aan dat er verbinding is met de modem. Maar er is geen internet op mijn computer. Dat is juist het vreemde. Want alles op de modem klopt. Maar in de computer komt er niets in FireFox enzo.

osteenbergen

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/28, 10:51:21 »
De verbinding naar de modem is er dus alleen geen internet. Dus netwerk manager geeft aan dat hij verbinding heeft. Dan is het waarschijnlijk een instellingsfout op de modem zelf. Staat deze ingesteld met alle gegevens die je provider heeft gegeven?

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/28, 11:02:04 »
Citaat van: osteenbergen
De verbinding naar de modem is er dus alleen geen internet. Dus netwerk manager geeft aan dat hij verbinding heeft. Dan is het waarschijnlijk een instellingsfout op de modem zelf. Staat deze ingesteld met alle gegevens die je provider heeft gegeven?
Ik heb alles ingevult wat ik kon invullen. Ik vind het heel vreemd, maar zover ik weet kloppen wel alle gegevens...
Maar is er in Ubuntu ook een manier om die LAN-Verbinding > tweede tab > Herstellen (in Windows) te vervangen. Want zo werkte het wel in Windows. Als ik dat niet deed werkte het ook niet.

Maar ik vind het echt *** want als ik het vandaag niet kan regelen, moet ik van mijn moeder weer mijn computer terug zetten op Windows. :( En dat wil ik totaal niet. En ik heb ook geen idee hoe dat moet. Dus ik als het niet gaat lukken zit ik in de problemen... Het liefste zal ik dan willen proberen dual boot te doen, maar daar snap ik al helemaal niets van.

osteenbergen

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/28, 11:13:21 »
Dat laatste hopen we te voorkomen natuurlijk ;)

Maar herstellen werkt onder gnome een beetje vaag (deze optie is een beetje verstopt)
Als je via rechtermuisknop drukt en dan enable networking uitvinkt. En na even wachten weer aanvinkt herstart hij de verbinding. Maar een totale herstart kan geen kwaad als het niet lukt.

Maar kennelijk heb je een tweede pc om deze post te maken. Als je de modem aansluit op deze pc vind hij dan direct de verbinding of krijg je dan de zelfde problemen?

Janozua

  • Gast
Internet verbinding in Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/28, 11:26:16 »
Citaat van: osteenbergen
Dat laatste hopen we te voorkomen natuurlijk ;)
Inderdaad... Hopelijk lukt het.

Citaat van: osteenbergen
Als je via rechtermuisknop drukt en dan enable networking uitvinkt. En na even wachten weer aanvinkt herstart hij de verbinding. Maar een totale herstart kan geen kwaad als het niet lukt.
Das ook waar. Ga ik nog wel eens proberen. kan alles proberen zolang ik maar weer internet krijg op Ubuntu.

Citaat van: osteenbergen
Maar kennelijk heb je een tweede pc om deze post te maken. Als je de modem aansluit op deze pc vind hij dan direct de verbinding of krijg je dan de zelfde problemen?
Thuis heb ik maar 1 computer waarop Ubuntu staat en internet niet werkt. Ik zit nu op een andere computer bij mijn oma. Dus ik kan het niet op een andere computer uittesten.

Edit: moet over een uur al weer naar huis. Moet dus gaan lukken, anders moet ik Windows weer installeren :'( Op 1 of andere manier...