Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkschijf mounten cifs  (gelezen 3238 keer)

Offline Nately

  • Lid
Netwerkschijf mounten cifs
« Gepost op: 2014/01/21, 16:30:43 »
Hallo,

Ik heb eindelijk mijn laatste windows pc ook ook overgezet naar Ubuntu (v 12.04.3). Nu lukt het me niet om via het commando 'mount' een netwerkschijf te koppelen. De betreffende schijf is via Nautilus prima en zonder ww te bereiken maar via 'mount' lukt dat me niet.
Ik doe:

sudo mount -t cifs //192.168.1.108/hdd1 /media/mediaspeler

Vervolgens wordt mijn sudo password gevraagd en daarna nog een password. Dat tweede password heb ik niet en dat kan op de bestemming (mediaspeler) ook nergens opgegeven worden. Als ik niets invul krijg ik:
mount error(13): Permission denied

Met name omdat via Nautilus geen gebruikersnaam of password gevraagd wordt ben i nu een beetje lost. Ik wil eers de handmatige mount goed hebben om daarna de mount automatisch tijdens het opstarten uit te laten voeren via de /etc/fstab

Iemand een suggestie? Ik heb het forum hier al doorgezocht en ook verder gekeken maar kan geen passende oplossing vinden.

Alvast bedankt,
Nately

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/21, 17:14:34 »
Het lijkt stom, maar ik denk dat je de optie "guest" moet meegeven om hem te beletten een paswoord te vragen dat niet nodig is. Dus:

sudo mount -t cifs -o guest //192.168.1.108/hdd1 /media/mediaspeler

Offline Nately

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/21, 19:31:41 »
Vanadium,

Bedankt voor de suggestie, die had ik over het hoofd gezien. Er wordt idd niet meer om een password gevraagd. Helaas wordt de verbinding ook niet gelegd. Ik blijf zitten met dezelfde mount error die ik eerder ook al had.

Iemand een andere optie of een aanvulling?

Bedankt,
Nately

Offline Nately

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/21, 21:08:13 »
Ondertussen ben ik iets  verder. Op een andere pc die ook draait op v12.04 lukt het wel als ik mount als smbfs. Dus de regel zoals aangegeven door Vanadium maar dan smbfs ipv cifs. Helaas werkt dit niet op de pc waarop ik dit eigenlijk werkend wil hebben. Helpt dit? Of juist niet?

Bedankt,
Nately

Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/22, 00:34:51 »
Je zou het in plaats van met cifs of smbf ook eens met auto kunnen proberen.

Mocht het werken: je kunt de schijven ook automatisch mounten tijdens booten door aanpassen van fstab. Heb dat zelf ook gedaan. Mocht je dat willen kan ik morgen wel even kijken wat ik daar in heb staan dan heb je een voorbeeld.

Offline Nately

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/22, 20:29:46 »
DirkJan,

Bedankt voor de suggestie. Als ik 'auto' gebruik krijg ik een andere foutmelding:
mount: apparaat //192.168.1.108/hdd1 bestaat niet
Nog ff gecontroleerd of het apparaat wel aanstaat en of de syntaxis verder klopt maar dat is het geval. Via de andere pc blijft het ook werken. Dat is vooral wat mij dwars zit dus ik ben al opzoek naar de verschillen tussen beide systemen maar heb nog niets opvallends gevonden.

Het is uiteindelijk idd de bedoeling om dit automatisch bij het opstarten van het systeem te regelen maar mijn gedachte was eerst het werkend te krijgen via het handmatige commando (en ter lering ende vermaek, de oude unix/aix kennis begint goed roestig te worden).

Groet, Nately

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/23, 09:57:51 »
Probeer misschien eens met
sudo mount -t cifs -o guest,sec=none //192.168.1.108/hdd1 /media/mediaspeler
Lukt dat niet, probeer dan eens
sudo mount -t cifs -o guest,sec=ntlm //192.168.1.108/hdd1 /media/mediaspeler
of anders nog eens met de andere veiligheidsopties opgelijst in "man mount.ntfs".

Offline Kees3

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/23, 10:15:33 »
Heeft de mediaspeler behalve een ip-adres ook nog een naam? Dan zou je het ook nog daarmee kunnen proberen.

Offline Nately

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/24, 08:54:30 »
Yes! De tweede optie van Vanadium werkt. Nu ik dit heb zal het automatisch mounten tijdens het opstarten niet zo lastig meer zijn.

Bedankt voor het meedenken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/24, 09:34:36 »
Vervelend: ntlm wordt standaard door linux niet (meer) "herkend" omdat het een verouderd, onveilig protocol is. Toch moet je als dagelijkse gebruiker nu en dan eens werken met zulke samba servers. Met Apple en Windows maak je zonder problemen verbinding, met linux gaat het niet. Vis maar eens uit als gewone gebruiker dat je die optie moet meegeven (naast het feit dat grafische verbinden niet mogelijk is: je moet hier via de commandolijn).

Nobel streven, om onveilige protocols te weren, maar 1) de gebruiker staat in de kou; 2) linux wordt door die grapjes gepercipieerd als moeilijk en techie, want met Windows en Apple werkt het gewoon.

Je merkt dat ik ook door dit straatje ben gegaan, met een server op het werk.

Offline Nately

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/24, 09:50:45 »
Voor mij zit de onduidelijkheid vooral in het feit dat ik  via de grafische omgeving (nautilus) de verbinding zo tot stand kan brengen maar dat dit via de terminal niet zo eenvoudig gaat.

Ik had ook gehoopt dat, nu ik weet hoe het commando in elkaar zit, de overheveling naar fstab een eitje zou zijn. Maar ook daar loop ik nu weer vast. Inmiddels heb ik verschillende variaties geprobeerd op de volgende regel in fstab:

 //192.168.1.108/hdd1   /media/mediaspeler   cifs -o guest,sec=ntlm   0   0

De foutmelding die nu steeds verschijnt is "[mntent]: regel 5 in /etc/fstab is ongeldig". Via het forum en wiki's vind ik verschillende suggesties maar geen daarvan lost mijn laatste struikelblok(je) op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/24, 16:01:01 »
Voor mij zit de onduidelijkheid vooral in het feit dat ik  via de grafische omgeving (nautilus) de verbinding zo tot stand kan brengen maar dat dit via de terminal niet zo eenvoudig gaat.
Oops, dat is juist. Eigenaardig. Bij mij ging het grafisch niet, maar enkel via de commandolijn toen ik die optie ontdekt had.

Zo zou je fstab moeten werken:
//192.168.1.108/hdd1   /media/mediaspeler   cifs  guest,sec=ntlm   0   0

Offline Nately

  • Lid
Re: Netwerkschijf mounten cifs
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/24, 20:19:31 »
Nu heb ik het helemaal goed gekregen. Erg blij.

Bedankt voor alle input (en geduld). Prettig weekend.