Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap map heeft te weining geheugen op server  (gelezen 1961 keer)

Snap map heeft te weining geheugen op server
« Gepost op: 2017/07/15, 19:23:51 »
Ik krijg de volgende waarschuwingen in Webmin:
Citaat
Warning! The 79.50 MB filesystem mounted at /snap/core/1689 has no free disk space!

Warning! The 4.38 MB filesystem mounted at /snap/canonical-livepatch/21 has no free disk space!

Warning! The 4.38 MB filesystem mounted at /snap/canonical-livepatch/22 has no free disk space!

Warning! The 78.38 MB filesystem mounted at /snap/core/1577 has no free disk space!

Warning! The 4.38 MB filesystem mounted at /snap/canonical-livepatch/17 has no free disk space!

Warning! The 79.50 MB filesystem mounted at /snap/core/2312 has no free disk space!

Wat kan ik hier aan doen om deze weer te verwijderen?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/15, 23:50:05 »
Ik heb ook gemerkt dat Snap flink wat schijfruimte kan opeten. Snelste is denk ik om even de snap-map of -mappen na te lopen en het een en ander (resp. veel) in de vuilnisbak te kieperen.

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/16, 11:16:45 »
Ik heb ook gemerkt dat Snap flink wat schijfruimte kan opeten. Snelste is denk ik om even de snap-map of -mappen na te lopen en het een en ander (resp. veel) in de vuilnisbak te kieperen.
Maar wat kan je in de vuilnisbak gooien?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/16, 21:59:01 »
Andere benadering is ruimte vrijmaken op snap/core en snap/canonical. De boel werkt niet door een gebrek aan schijfruimte (enkele megabytes, dus dat gaat nergens over).

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/17, 11:53:33 »
Andere benadering is ruimte vrijmaken op snap/core en snap/canonical. De boel werkt niet door een gebrek aan schijfruimte (enkele megabytes, dus dat gaat nergens over).
Welke mappen kan ik dan verwijderen en hoe, want als ik het nu probeer dan krijg ik de melding:
Citaat
Sommige bestanden kunnen niet naar de prullenbak worden verplaatst, omdat de onderliggende bestandssystemen deze bewerking niet ondersteunen.
Wilt u hen in plaats daarvan onherroepelijk verwijderen?
Dit doe ik bij snap/canonical en dan map 17.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/17, 22:22:05 »
Gewoon verwijderen, ik denk niet dat dat enig probleem oplevert.
Kijk ook even naar de schijf of partitie waar die software is geïnstalleerd, die moet je misschien wat opschonen. Algemene regel in Linux: niet je harde schijf of partitie tot 98% of 99% vullen, hou eerder iets van 85% of eventueel 90% aan. Linux zelf moet af en toe ook even iets wegschrijven...

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/18, 00:59:33 »
Gewoon verwijderen, ik denk niet dat dat enig probleem oplevert.
Kijk ook even naar de schijf of partitie waar die software is geïnstalleerd, die moet je misschien wat opschonen. Algemene regel in Linux: niet je harde schijf of partitie tot 98% of 99% vullen, hou eerder iets van 85% of eventueel 90% aan. Linux zelf moet af en toe ook even iets wegschrijven...
Hieronder zie je mijn schijf en daarop zie ik geen volle schijf staan, dus er is iets mis met de map, maar ik weet niet hoe ik het op moet lossen.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/18, 22:56:02 »
Hallo, heb je misschien nog andere schijven zoals /dev/sdbX?
Twee. Webmin kan hier een fout maken. Leveren die gebrek-aan-schijfruimte meldingen ook inderdaad een probleem op?
Wat je nog kunt doen is de omvang van die snap-mappen opvragen, met de opdracht
$ du -sh /snapMisschien dat dat je verder helpt. Zo niet, dan even met de botte bijl en dat is
$ rm -rf /snap(Edit. rm betekent remove, verwijderen dus).
Mocht dat ook niet helpen, dan kun je nog overwegen Webmin van je systeem af te kieperen, dat programma vertoont af en toe wat foutjes en ongeregeldheden.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/18, 22:59:47 door Paul Matthijsse »

Re: Snap map heeft te weining geheugen op server
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/19, 00:45:32 »
Hallo, heb je misschien nog andere schijven zoals /dev/sdbX?
Twee. Webmin kan hier een fout maken. Leveren die gebrek-aan-schijfruimte meldingen ook inderdaad een probleem op?
Wat je nog kunt doen is de omvang van die snap-mappen opvragen, met de opdracht
$ du -sh /snapMisschien dat dat je verder helpt. Zo niet, dan even met de botte bijl en dat is
$ rm -rf /snap(Edit. rm betekent remove, verwijderen dus).
Mocht dat ook niet helpen, dan kun je nog overwegen Webmin van je systeem af te kieperen, dat programma vertoont af en toe wat foutjes en ongeregeldheden.
De eerste code geeft het volgende:
Citaat
816M    /snap
Het lijkt in mijn ogen wel enigszins mee te vallen.

De botte bijl wil ik nog even in de kast houden ;)
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27