Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive  (gelezen 4046 keer)

Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Gepost op: 2013/10/02, 07:17:16 »
Ik film veel uit de hand en kan in de handleiding niet vinden, hoe ik de bewegingsonscherpte, soms stabiliseren genoemd, kan verwijderen. :)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/02, 10:43:00 »
Helpt dit?

http://www.kdenlive.org/tutorial/how-use-video-stabilize-feature

Ik heb al dit soort zaken wel eens geprobeerd. De beste vond ik nog de Youtube mogelijkheid. Maar ook die was eigenlijk meer in de categorie "leuk & hopeloos" Het is al weer een tijdje geleden, dus de software kan best al wat beter zijn.

Maar ik vrees toch dat hier het aloude principe geldt: zorg allereerst dat je de boel zo goed mogelijk opneemt. En dan zou ik zeggen: bouw een schouderstatief. PVC waterleiding pijp, wat schroeven of lijm, een spuitbus grondverf en zwart van Action en een paar 1/4 unc schroeven en moeren (bij een onderdelenwinkel voor oude voertuigen) en een paar uur knutselen en je hebt wat moois. Of minimaal een beanbag. Ook gemakkelijk zelf te maken.

Hier een link naar een foto van een heel eenvoudig statief uit 32 mm buis, die ik ooit eens maakte en prima beviel. Voor een spiegelreflex kan je beter 40 mm pijp gebruiken vanwege het gewicht. Heb ik ook gemaakt, deed het goed.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200839821452379&l=150e86bbe8

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/02, 11:16:00 »
Het hangt natuurlijk vanaf waar je mee filmt. Als je dat met een smartphone doet dan is een statief in de meeste gevallen niet praktisch (uitzonderingen zijn bijv. de Nokia Lumia 1020 met camera grip). Voor een DSLR natuurlijk wel en dan kun je, zoals jvecht ook aantoont, heel goedkoop en makkelijk een mooi statief bouwen :) Houd er alleen rekening mee dat je niet overal mag filmen met een statief en ook op plekken waar het wel mag je soms even aangesproken kunt worden door de politie die wil weten wat je aan het doen bent.

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/02, 16:40:10 »
Nou, ik film al jaren eerst met een camera van JVC met DV tape en vorig jaar bij Lidl een HD camera met SD kaart gekocht.

Een grondstatief heb ik wel, maar voor die staat is een gebeurtenis al voorbij. Inzoomen doe ik sowieso niet, dat scheelt al gebibber
Als proef met Kdenlive heb ik HD fragmenten van OnTrax uit het Spoorwegmuseum erin staan, gefilmd met H264, dus dat wordt 1080p; 29,98 fps.
Daar heb ik modelspoormodules gefilmd.  Soms bibberig gefilmd. Bij Kdenlive kan ik bij effecten de bewerking NERVEUS vinden, misschien is die van toepassing hiervoor.
Nog nooit aan een schouderstatief gedacht, eigenlijk, goed idee. En die bonenzak kan ik ergens anders wel gebruiken, soms zet ik hem ergens op en dan staat het beeld wel eens te laag.

LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/02, 18:02:34 »
Het lijkt me dat je bewegingsonscherpte alleen kunt voorkomen door... minder te bewegen (!) of door tegengesteld te bewegen. En dat doen sommigen camera's/lenzen (door de beweging/trilling te detecteren en een lens of spiegel in tegengestelde richting te bewegen).
Of met Kdenlive nog iets te redden valt, weet ik niet. Zelf probeer ik steun te vinden (elleboog) als dat voorhanden is ( boom/hek o.i.d). 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/02, 21:54:15 »
Hallo BMWpiet,

Ja, een gewoon statief (en zelfs een éénbeenstatief) werkt niet lekker. Met mijn zware schouderstatief zet ik zelfs een waterpolospeler aan de overzijde van het zwembad na een heel stevig stukje inzoomen scherp op de plaat. Dan praat je toch over een afstand van 20 meter.

Ook het veel lichter reisstatief waar ik je de link naar de afbeelding van gaf (het embedden kreeg ik weer eens niet voor elkaar  O0) is lekker stabiel. Hij rust op je schouder, op je buik en het derde punt is je arm die je tegen je borstkas kan drukken. Daarmee heb je hem op drie punten gesteund. Verder kan je met op en neer schuiven nog het nodige variëren.

Het zware statief heeft een bullbar tegen invliegende ballen en een hoge greep voor een extra laag camera standpunt. Nuttig bij opnamen bij de training op werptechniek. Verder bleek later het vierkant met die hoge greep hoogst bruikbaar als richtkader. Dan kan je je veel beter oriënteren op het speelveld bij snelle aanvalsacties. Dat was puur toeval, geef het grif toe.

Hier is een link naar dat zware statief: http://is.gd/TAPa9I Daar heb ik later nog een borststeun aan toegevoegd. Het ding was me ondanks het lichtgewicht cameraatje te zwaar in de armen voor 35 minuten continu opnemen.

Google op de zoekterm "shoulder rig" en je krijgt tal van zelfbouw ideeën in beeld. Besef wel dan sommigen wel heel indrukwekkend bezig lijken te zijn, maar niet serieus het ding gebruiken waar het voor bedoeld zou moeten zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/03, 10:43:02 »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/03, 11:12:59 »
Leuke modelspoorbaan! :)

De film is ook best goed geworden. Je moet alleen wel een beetje je hand bij de microfoon weghouden want af en toe hoor je daar een beetje geratel door. Maar verder erg leuk!

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/03, 11:17:15 »
Heb je de mogelijkheden binnen Kdenlive al geprobeerd: http://userbase.kde.org/Kdenlive/Manual/Project_Menu/Stabilize
Er zijn vele instellingen waar je mee kunt spelen, maar of je er het goede resultaat mee verkrijgt zul je zelf moeten uittesten.
Maar het beste is nog altijd om bij de bron goed te beginnen, dus stabiel filmen.
Ik gebruik deze monopod en ben er zeer tevreden over: http://www.manfrotto.com/fluid-video-monopod-w-head-561bhdv-1
De vloeiende kop werkt geweldig en als je wil kan je deze tot rond de 2 m hoogte uittrekken.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/03, 12:21:37 »
http://www.youtube.com/watch?v=DTL1D3GK-vw
bij deze een voorbeeldfilm

Oh wat leuk!!

In eerste instantie zou ik zeggen: goed statief neerzetten en daar vanaf filmen. En verder een crane gebruiken voor shots waarbij je de camerapositie langs een bepaald traject wilt laten lopen.

Maar ik ken dat. Dat werkt alleen goed als je een erkend regisseur bent met een heleboel assistenten. In mijn waterpolowereldje gaat dat helemaal niet. Daar is geen plek voor een statief en als je je monopod aan de balustrade van de tribune knoopt met drie dikke bundelstrips ben je ook nog teveel aan één plek gebonden.

Ik heb dat allemaal geprobeerd. Ik ben van nature ietwat lui. Uiteindelijk ben ik dan toch maar een schouderstatief gaan bouwen. Ook niet alles, maar wel een goed compromis.

Als je een keer in de buurt van mijn woonplaats komt vanwege die modelbouwhobby en het past in mijn agenda dan wil ik best eens komen kijken. Ik vind die hobby ook prachtig. Dan neem ik die statieven mee en kan je ze uitproberen. De lichtere zijn goed mee te nemen op de motorfiets. Daar heb ik ze voor gebouwd. Dat heeft mijn grote voorkeur ... . Stuur me eventueel een PB.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/03, 12:31:58 »
Modelspoor, dat heb ik ook gedaan tot mijn 15e/16e. Ik doe er niet meer aan maar ik vind het nog steeds ge-wel-dig! :)

Hoe dan ook: wat ook helpt om te oefenen met een trein langs een bepaald traject te filmen is in real-life openbaar vervoer filmen, bijv. een trein die voorbij komt gereden. Daar leer je vanzelf hoe je met de camera mee moet gaan enzo.
(dat is de hobby die ik, naast fotografie, momenteel uitvoer (wel voornamelijk bussen maar dat komt qua filmen aardig overeen))

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/03, 21:39:05 »
IK zie door antwoord van asilnevs, dat ik met versie 0821 van Kdenlive werk. In de manual, die hij aanhaald wordt de Engelse versie 09... enz genoemd, in die versie zijn er in het project menu tussen create map en transcode 4 onderwerpen bijgekomen. :)

Volgens Synaptic heb ik echter met 08.2.1 de laatste versie. Blijkbaar loopt de Nederl. versie achter.  :)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/03, 22:09:08 »
Nee, de pakketbronnen van Ubuntu lopen achter. Ook de 09-versie is keurig in het Nederlands vertaald.

Via de PPA van de officiële pakkettenbouwer (die dit al een paar jaar doet) kun je upgraden: https://launchpad.net/~sunab/+archive/kdenlive-release
(hij test tevens de gebouwde pakketten enzo altijd een paar weken na release van een nieuwe KDenLive dus gegarandeerd dat ze stabiel zijn, heb er zelf ook nooit problemen mee gehad)

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/04, 05:57:29 »
ik krijg deze melding, maar als jij geen problemen ondervindt, installeer ik die 9.0 wel.
zie bijlage
ik ben vroeg wakker vandaag.
in Synaptic dus:
sudo add-apt-repository ppa:sunab/kdenlive-release, dan in Synaptic pakketinfo ververst.
Het staat erop en werkt.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/04, 06:43:53 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/04, 11:09:45 »
Ja, OpenCV-ondersteuning voor de plugins van KDenLive staat niet aan op 12.04 maar dat is niet erg belangrijk.

Mooi dat het bij jou ook goed werkt :)

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/04, 13:28:09 »
Ik wil afmonteren (renderen) maar krijg een melding over libmp3lame.

Dan doe ik de check volgens de bijlage, wat doe ik daar fout in de bijlage?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/04, 13:33:19 »
Het koppelteken moet tussen apt en get, niet tussen sudo en apt. Zo dus: sudo apt-get ...

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/04, 13:49:30 »
gelukt, dan krijg ik dit, ook nadat ik met Synaptic er wat extra`s op heb gezet.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/04, 14:01:32 »
Heb je kdenlive wel herstart na het installeren van die codec?

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/04, 14:30:04 »
ja, herstart Kdenlive is gebeurt.

zie ook de aparte Topic op dit forum over " Foutmelding H264"

SAMENGEVAT

HD film bewerken, stabiliseren en renderen:

Installeer meteen Kdenlive 9.0 van hier:
https://launchpad.net/~sunab/+archive/kdenlive-release

daarna via Synaptic MEDIABUNTU installeren volgens aanwijzingen Pjotr.
https://sites.google.com/site/computertip/bronnen

Installatiewizard KDL draaien: H264 erop zetten en/of MPEG 4 en hoppa.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/05, 15:38:18 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Hoe bewegingsonscherpte te corrigeren in Kdenlive
« Reactie #20 Gepost op: 2013/10/06, 19:19:05 »
Leuke modelspoorbaan! :)

De film is ook best goed geworden. Je moet alleen wel een beetje je hand bij de microfoon weghouden want af en toe hoor je daar een beetje geratel door. Maar verder erg leuk!

Hierbij nog een stukje film (met geratel)..                 http://youtu.be/nLTJcf5q4lE
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop