Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartmanager werkt niet  (gelezen 1843 keer)

Offline truus22

  • Lid
Opstartmanager werkt niet
« Gepost op: 2011/08/31, 20:40:30 »
Sinds kort gebruik ik de nieuwste Ubuntu-versie als deel van een Dual-Boot met Windoqws 7. Tot zover zijn mij al een aantal dingetjes gelukt, maar nu stuit ik op een irritant probleemje, dat ik zelf niet kan oplossen. Via de Opstartmanager had ik het opstarten zo ingesteld, dat Windows 7 het de voorkeur krijgt bij het opstarten. In het begin werkte dat ook, maar nu start hij desondanks toch elke keer weer eerst Ubuntu op, terwijl hij via de opstartmanager staat ingesteld, om eerst Windows 7 op te starten. Wie kan mij s.v.p. helpen, om de gewenste opstartvolgorde te handhaven. Ik ben bij voorbaat dankbaar voor iedere raad of suggestie....

met vriendelijke groet,

Cor Jansen(truus22)
Weert
truus22
Weert

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/31, 21:14:11 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/31, 21:31:56 »
Dat de voorkeur "start met systeem nr. 1/2/3" niet werkt, heb ik gisteren/vandaag helaas ook gezien. Ik had geen zin om deze kwestie te onderzoeken en heb bij dat systeem meteen afscheid genomen van Grub2 en de startupmanager.
Net als op de andere systemen heb ik Grub1 geïnstalleerd en kan daarin vastleggen dat met "systeem 1/2/3" standaard geboot moet worden. Dat lukt door met een eenvoudige tekstverwerker het bestand menu.lst te bewerken.

Omdat Grub1 niet meer wordt onderhouden en de meeste handleidingen/ondersteuningsinfo alleen over Grub2 gaat, is dat eigenlijk "plan B".

Achtergrond:
De "huidige situatie" met Grub2:
In de lijst staat bijvoorbeeld:
Ubuntu 10.04.3 LTS, kernel 2.6.32-33-generic (on /dev/sda3)
Ubuntu 10.04.3 LTS, kernel 2.6.32-33-generic (recovery mode) (on /dev/sda3)
Ubuntu 10.04.3 LTS, kernel 2.6.32-32-generic (on /dev/sda3)
Ubuntu 10.04.3 LTS, kernel 2.6.32-32-generic (recovery mode) (on /dev/sda3)
Ubuntu 10.04.3 LTS, memtest86+ (on /dev/sda3)
Windows Vista/7 (on /dev/sda2)
(NB: Ik heb thuis geen Windows meer, de weergave van de Windows-regel kan dus anders zijn - dat kan ik niet testen.)

Als je een kernelupgrade aangeboden krijgt, wordt door Grub2 zelf automatisch een update-grub uitgevoerd. De voorkeuren van de startupmanager spelen hierin volgens mij geen enkele rol. In bovenstaand voorbeeld staat de "plek "nr. 6" voor Windows. Komt er een nieuwe Ubuntu-kernel bij, schuift Windows automatisch 2 posities op (de gewone nieuwe kernel-regel + nieuwe recovery-regel). Door de kernelinstallatie wordt update-grub uitgevoerd en die legt vast dat de laatste Ubuntu-kernel wordt gebruikt.
Telkens weer als een kernelupgrade plaatsvindt, zou je opnieuw de startupmanager moet starten om je voorkeur vast te leggen.

Hopelijk kan iemand een "altijd werkend" antwoord voor Grub2 aanbieden om met de startupmanager betrouwbare resultaten te hebben.
Misschien is de link van roc.am naar het antwoord van Dooitze al de oplossing.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline truus22

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/31, 21:56:55 »
Dank voor jullie reactie HarzG en Roc.am, maar hier begrijp ik helemaal niets van. Bedenk dat ik slechts een beginner ben en al helemaal wat Ubuntu betreft. Zou ik misschien iets meer uitleg hierover kunnen krijgen s.v.p.

met vriendelijke groet,

Cor Jansen
Weert
truus22
Weert

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/31, 22:15:06 »
De bootmanager heet "Grub" en dat is tegenwoordig versie "Grub2". Deze versie heeft als voordeel dat meer automatisch wordt uitgevoerd en de gebruiker niet meer veel hoeft te doen bij actualisaties van de pc.
Maar: "Elk voordeel hep z'n nadeel."

De automatische instelling is dat Grub2 standaard de laatste Linux/Ubuntu-versie wil starten.

In de link van roc.am wordt een antwoord van Dooitze getoond. Daarin staat dat een bestand hernoemd kan worden. Hierdoor kan je de manier waarop Grub2 zoekt bij een actualisatie beïnvloeden.

Open een terminal en voer daarin de volgende commando's uit:
sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/01_os-prober
sudo update-grub
Volgens Dooitze wordt hiermee Windows aan nr. 1 gezet.
(Het extra programma startupmanager is hiervoor niet nodig, dat programma werkt volgens mij niet betrouwbaar.)

Na een herstart start Windows als het 1e besturingssysteem.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/31, 22:20:17 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline truus22

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/01, 09:10:53 »
Wederom zeer bedankt voor de reactie HarzG. Dit is voor mij al een stuk duidelijker, maar ik heb nog wel een vraag hierover als dat mag. In het kader staan 2 commando's. Kan ik die tegelijkertijd en samen uitvoeren, of dien ik ze beiden apart uit te voeren?

groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert

Offline Tom

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/01, 09:15:13 »
sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/01_os-prober

Eerst die bovenste in de terminal plakken dan Enter etc.

sudo update-grub

Dan deze hierboven.
Het zijn dus twee aparte commando´s
« Laatst bewerkt op: 2011/09/01, 09:16:48 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline truus22

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/01, 10:15:23 »
Tot mijn blijdschap kan ik melden, dat het is gelukt. De opstartvolgorde wordt nu wel juist uitgevoerd. Nog even wat Feedback; Bij het comando: sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/01_os-prober"  kreeg ik de melding: "kan status van ‘/etc/grub.d/30_os-prober’ niet opvragen: Bestand of map bestaat niet".  Het commando: "Hsudo update-grub" werkte wel. Dankzij jullie; weer wat geleerd, hiervoor nog mijn hartelijke danken speciaal nog voor HarzG,

Tegelijkertijd wil ik wederom aandacht vragen, voor een kennelijk nieuw probleem dat zich nu voor doet; de draadloze verbinding valt telkens uit. Ik kan hem wel weer herstellen, door opnieuw op te starten en de verbindings weer opnieuw in te stellen, maar dat kan zo toch niet de bedoeling zijn. Wie kan mij weer helpen, om dit probleem te helpen oplossen? Jullie reactieś zie ik graag tegemoet...

Groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert

Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/01, 10:22:06 »
wat je kan doen is het volgende:

ga naar toetsenbord en kies tabblad 'indelingen'

Kies 'Opties'

Ga naar toesten om X-server af te breken en vink de Ctrl+alt+backspace aan.

Sluit alles

Als nu je draadloos uitvalt kan je die toetsencombinatie indrukken / vervolgens opnieuw inloggen en op die manier wordt de netwerkmanager terug geactiveerd. (Hoef je niet terug op te starten)

Dat is al een voorlopige oplossing.

Om een definitieve te geven moeten we weten welke hardware je hebt en welke versie van Ubuntu.

Succes
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/01, 10:45:26 »
Tot mijn blijdschap kan ik melden, dat het is gelukt. De opstartvolgorde wordt nu wel juist uitgevoerd. Nog even wat Feedback; Bij het comando: sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/01_os-prober"  kreeg ik de melding: "kan status van ‘/etc/grub.d/30_os-prober’ niet opvragen: Bestand of map bestaat niet".  Het commando: "Hsudo update-grub" werkte wel. Dankzij jullie; weer wat geleerd, hiervoor nog mijn hartelijke danken speciaal nog voor HarzG,

Tegelijkertijd wil ik wederom aandacht vragen, voor een kennelijk nieuw probleem dat zich nu voor doet; de draadloze verbinding valt telkens uit. Ik kan hem wel weer herstellen, door opnieuw op te starten en de verbindings weer opnieuw in te stellen, maar dat kan zo toch niet de bedoeling zijn. Wie kan mij weer helpen, om dit probleem te helpen oplossen? Jullie reactieś zie ik graag tegemoet...

Groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert


Het lijkt me raadzaam om over het probleem met draadloos een nieuw topic te maken.

Offline truus22

  • Lid
Re: Opstartmanager werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/01, 10:50:54 »
Hoi Joris,

Dank voor jouw reactie. Ik ga eerst jouw voorlopige oplossing proberen. Mocht dit niet tot tevredenheid werken, dan zal ik een nieuw Topic gaan aanmaken. Van welke hardware had jij de specificatie's dan willen zien? overigens, ik gebruik de laatste versie van Ubuntu.

groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert