Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Consultancy  (gelezen 14079 keer)

Re: Consultancy
« Reactie #50 Gepost op: 2013/10/15, 23:10:43 »
De cloud is inderdaad ook een hele mooie oplossing (ik kan het weten, ik heb een opleiding gedaan die zich vooral op de cloud focuste =D). O.a. Amazon biedt met S3 een hele mooie cloud-oplossing aan die vrij goedkoop is en dan heb je een hele mooie cloudomgeving.

Offline Anco

  • Lid
Re: Consultancy
« Reactie #51 Gepost op: 2013/10/15, 23:50:22 »
Wat er ook uit mocht komen (hoewel ik vrees dat een overstap met zoveel lockin nu lastig gaat worden ). Denk ik dat verstandig is om als programma's bekeken worden om hoe ze presteren en welke opties er zijn (neem aan dat dat elke paar jaar gebeurt, als zelf respecterend bedrijf zijnde). Dat dan nooit kwaad kan om platform onafhankelijkheid mee te nemen. Zodat je evt. langzaam uit een verdor lockin kan komen en later misschien wel relatief makkelijk de overstap (deels) kan maken.
Linux user #485563

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Consultancy
« Reactie #52 Gepost op: 2013/10/16, 00:05:06 »
opensource is anders: je betaald niet voor de software maar voor de dienstverlening er omheen.
Wat kost uiteindelijk meer?
Maak je daar geen of minder gebruik van, dan betaal je minder.
Tot niets (0,00) voor de 'hobbyist'. Anders reken je een (uur)tarief.
Er zijn ook oplossingen waarbij de basis vrij beschikbaar is maar waar je moet betalen voor bepaalde functionaliteit.
Leuk maar die extra kosten moet je dan meerekenen.
ik kan het weten, ik heb een opleiding gedaan
Mijn opmerkingen zijn slechts goed bedoeld en kan je vergeten.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Consultancy
« Reactie #53 Gepost op: 2013/10/16, 00:21:44 »
opensource is anders: je betaald niet voor de software maar voor de dienstverlening er omheen.
Wat kost uiteindelijk meer?
...

Die discussie is al heel oud, maar het lijkt me dat er geen algemeen antwoord bestaat. Hoeveel ondersteuning je moet inkopen (en tegen welk tarief), hoe lang de trainingstijd is zal per bedrijf verschillen. Ook het meetmoment is belangrijk, vergelijk je de kosten na 1 jaar, na 5 jaar of na 10 jaar?

Re: Consultancy
« Reactie #54 Gepost op: 2013/10/16, 00:31:26 »
Mijn opmerkingen zijn slechts goed bedoeld en kan je vergeten.

Ah, je bent weer in een spijkers-op-laag-water-zoeken-bui. Dan zet ik er een keer een emoticon bij om aan te geven hoe mijn opmerking bedoeld is krijg ik alsnog een sarcastisch antwoord... bedankt.

Tot niets (0,00) voor de 'hobbyist'. Anders reken je een (uur)tarief.

Dan mag je wel even specificeren welke je op doelt want niet alle dienstverlening is tegen een uurtarief of überhaupt een tarief. Sommige zitten inbegrepen bij een (trainings-/hulp)pakket wat je inkoopt.

Die discussie is al heel oud, maar het lijkt me dat er geen algemeen antwoord bestaat. Hoeveel ondersteuning je moet inkopen (en tegen welk tarief), hoe lang de trainingstijd is zal per bedrijf verschillen. Ook het meetmoment is belangrijk, vergelijk je de kosten na 1 jaar, na 5 jaar of na 10 jaar?

Exactemento.

Re: Consultancy
« Reactie #55 Gepost op: 2013/10/16, 10:10:27 »
@Femke THX,


Een volledige transitie is en behoorlijke klus. Zeker als de winkel ondertussen gewoon open moet blijven. Kijk maar eens naar München met hun Lumix project (Linux op 10 duizenden werkplekken).

De strategie die ze daar gevolgd hebben is om eerst oplossing voor oplossing over te stappen op opensource producten die zowel op Windows als Linux draaien. De gebruikers kunnen op die manier wennen aan een (iets) andere interface en daarna kun je de achterkant veranderen. Voor en snelle (grote) klapper: stap over op OpenOffice of LibreOffice in plaats van MS Office. Vervang Exchange door Zarafa (opensource én van NL bodem).

Ik ben geen consultant of expert maar een keertje praten kan altijd :-)

Een mooi voorbeeld hoe het kan is het Antonius ziekenhuis hier in Nederland.
Grappige is dat tijdens de gefaceerde verandering naar Ubuntu zij de desktop eruit lieten zien als windows waardoor de gebruikers niets in de gaten hadden.
Voordeel is dat de mensen geen last hebben van opnieuw leren te werken met een nieuwe omgeving.

Dat een transitie naar een andere omgeving een flinke klus is - is voor zeker, maar het is wel te doen.

Dit gedoe met vendor locking gebeurt trouwens niet alleen bij computers, OS en software ....
Ik weet van een situatie van een bedrijf die voor DeWalt gereedschap heeft gekozen omdat dit kwaliteit is en zij continuiteit garanderen.
Nu hadden ze een heel aantal recipro zagen gekocht die werken op een accu, nu een paar jaar later is DeWalt over gestapt naar een nieuw  model, en leveren ze van het vorige model niet meer de batterijen....  :|
Gevolg is dat voor iedere reciprozaag die nog perfect werkt maar waar de batterijen van stuk zijn er een hele nieuwe zaag gekocht moet worden.
En die krengen zijn niet goedkoop.......

Zomaar een voorbeeld hoe het in de praktijk werkt  ;) 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Consultancy
« Reactie #56 Gepost op: 2013/10/16, 10:53:20 »
Een mooi voorbeeld hoe het kan is het Antonius ziekenhuis hier in Nederland.
Grappige is dat tijdens de gefaceerde verandering naar Ubuntu zij de desktop eruit lieten zien als windows waardoor de gebruikers niets in de gaten hadden.
Voordeel is dat de mensen geen last hebben van opnieuw leren te werken met een nieuwe omgeving.

Dat een transitie naar een andere omgeving een flinke klus is - is voor zeker, maar het is wel te doen.

Ik begrijp hieruit dat het Antonius een Virtual Desktop-omgeving heeft. Dat maakt de zaak inderdaad eenvoudiger. Probleem is dat we hier allemaal fat-clients hebben omdat we ook te maken hebben met mensen die op locatie moeten werken via een dongeltje. Dat laat weinig ruimte qua bandbreedte voor virtuele desktops. Daarbij is ook onze organisatie totaal niet ingericht op een terminal server omgeving. De enige server die dat momenteel voor zijn kiezen krijgt is een SQL-server (!) met een 32 Bits OS(!) en 4 GB Intern geheugen(!).
Kán helemaal niet, maar het werkt wel zolang we er maar beperkt gebruik van maken.
Als ik de hele IT infrastructuur vanaf de grond zou kunnen opbouwen, dan zou ik het wel weten, maar ik zit gewoon met een erfenis van jaren. Als  je duizend+ werkplekken moet beheren, dan lijkt het me dat je iets meer budget hebt dan ik hier te verspijkeren heb zonder dat men hier roept 'IT wordt te duur, we zetten alles in de cloud!' We hebben hier principieel gekozen vooralsnog niet naar de cloud over te gaan. Een interne cloud ben ik al mee bezig, maar we willen de data hier in-house houden. Dat is naast mijn werkgelegenheid ook nog een heel andere discussie die ik hier niet aan wil.

Re: Consultancy
« Reactie #57 Gepost op: 2013/10/16, 11:02:53 »
Interne cloud is prima te doen en behoorlijk veilig.

Maar goed, geld kost een overgang inderdaad. Voordeel is alleen wel dat je dan in de toekomst niet meer afhankelijk bent van de vendor lock-in.

Offline wowo

  • Lid
Re: Consultancy
« Reactie #58 Gepost op: 2013/10/16, 12:17:19 »
Grappige is dat tijdens de gefaceerde verandering naar Ubuntu zij de desktop eruit lieten zien als windows waardoor de gebruikers niets in de gaten hadden.
Ik begrijp hieruit dat het Antonius een Virtual Desktop-omgeving heeft. Dat maakt de zaak inderdaad eenvoudiger.
Ik begrijp dat hier niet uit.
Een Ubuntu stand-alone pc kan je wat betreft bureaublad en zo eruit laten zien als een Windows pc.
Dat heeft toch niets met Virtualisatie te maken ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Consultancy
« Reactie #59 Gepost op: 2013/10/16, 13:11:39 »
Ik begrijp dat hier niet uit.
Een Ubuntu stand-alone pc kan je wat betreft bureaublad en zo eruit laten zien als een Windows pc.
Dat heeft toch niets met Virtualisatie te maken ?
Deze misvatting mijnerzijds zal dan wel mijn gebrek aan Ubuntu-kennis illustreren. Vandaar ook mijn oorspronkelijke verzoek in deze topic...

Re: Consultancy
« Reactie #60 Gepost op: 2013/10/16, 14:18:05 »
Ik begrijp dat hier niet uit.
Een Ubuntu stand-alone pc kan je wat betreft bureaublad en zo eruit laten zien als een Windows pc.
Dat heeft toch niets met Virtualisatie te maken ?
Deze misvatting mijnerzijds zal dan wel mijn gebrek aan Ubuntu-kennis illustreren. Vandaar ook mijn oorspronkelijke verzoek in deze topic...

Of gebrek aan PC-kennis überhaupt want je kunt zo'n beetje ieder grafisch OS wel een andere look geven.

Re: Consultancy
« Reactie #61 Gepost op: 2013/10/16, 15:08:54 »
Ik begrijp dat hier niet uit.
Een Ubuntu stand-alone pc kan je wat betreft bureaublad en zo eruit laten zien als een Windows pc.
Dat heeft toch niets met Virtualisatie te maken ?
Deze misvatting mijnerzijds zal dan wel mijn gebrek aan Ubuntu-kennis illustreren. Vandaar ook mijn oorspronkelijke verzoek in deze topic...

Of gebrek aan PC-kennis überhaupt want je kunt zo'n beetje ieder grafisch OS wel een andere look geven.
Ik sta me in tegenstelling tot sommige andere forumgebruikers niet voor op een bovenmatige PC-kennis - zeker niet waar het trivialiteiten als uiterlijkheden betreft...

Re: Consultancy
« Reactie #62 Gepost op: 2013/10/16, 19:28:02 »
Heb je overwogen om Exact online te gaan gebruiken?

Een alternatief voor Exact is OpenERP

https://www.openerp.com/apps

hiervoor wordt ondersteuning geleverd door meerdere grote bedrijven in Nederland.

Exact is een gedrocht dat je vastplakt aan een platform en dan loskomen kan een pijnlijk proces zijn (lees het kan geld kosten, het omzetten van de modules die je gebruikt kost tijd, etc)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Tom

  • Lid
Re: Consultancy
« Reactie #63 Gepost op: 2013/10/16, 21:56:36 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline canti

  • Lid
Re: Consultancy
« Reactie #64 Gepost op: 2013/10/16, 22:32:35 »
Helaas heeft mijn werkgever (een internationale NGO van 250 - 300 werknemers) enkele jaren geleden gekozen voor Exact. Vorig jaar stapten wij over van XP naar Windows 7. Als klap op vuurpijl neemt de werkgever binnenkort ook nog Microsoft Dynamics AX in gebruik. Zo zijn er nog meer softwarepakketten die volledig afhankelijk zijn van MS. Mocht de werkgever ooit besluiten om over te stappen op Linux, dan heeft het een hele kluif aan...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Consultancy
« Reactie #65 Gepost op: 2013/10/16, 23:33:35 »
http://www.naarlinux.nl/html/naarlinux/twintigvragen.htm#vr19
Een oude pagina maar nog grotendeels juist. :)
Citaat
Zo zijn er in MicrosoftCanonical-software nog allerlei andere bekende (en zeer waarschijnlijk ook onbekende) mechanismen werkzaam die op een ongewenste manier informatie van en over gebruikers bijhouden, dan wel doorsturen naar MicrosoftCanonical - en vrijwel altijd zonder toestemming of zelfs maar medeweten van die gebruikers. De genoemde mechanismen zijn voor een doorsnee gebruiker niet eenvoudig uit te schakelen, en MicrosoftCanonical heeft in de meeste gevallen pas toegegeven dat ze bestonden nadat dit onomstotelijk door anderen was aangetoond. Dit is iets wat het vertrouwen in MicrosoftCanonical bepaald niet ten goede komt.

Linux kent dit soort privacyschendingen niet, simpelweg omdat er geen organisatie achter zit die hier belang bij heeft.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Consultancy
« Reactie #66 Gepost op: 2013/10/17, 09:37:36 »
Heb je overwogen om Exact online te gaan gebruiken?

Een alternatief voor Exact is OpenERP

https://www.openerp.com/apps

hiervoor wordt ondersteuning geleverd door meerdere grote bedrijven in Nederland.

Exact is een gedrocht dat je vastplakt aan een platform en dan loskomen kan een pijnlijk proces zijn (lees het kan geld kosten, het omzetten van de modules die je gebruikt kost tijd, etc)

Exact online gebruiken we voor bepaalde klanten. We willen de data graag in eigen huis houden en voelen dus niet zoveel voor Cloud-oplossingen. Overgaan op een totaal ander pakket is momenteel niet aan de orde. Mocht het moment komen dat er om functionele redenen een overstap overwogen gaat worden, dan komen ook andere pakketten weer in the picture.

Ik ben overigens wel heel benieuwd geworden naar de interne structuren van de organisaties waar een aantal van jullie werkzaam is. Ik ben hier dan wel IT-manager/Systeembeheerder, maar ook in mijn 'managing' puur dienstverlenend. Het is hier echt niet zo dat ik solo kan bepalen wat er hier op IT-gebied gebeurt. Ik adviseer, initieer, maar uiteindelijk ligt de beslissing bij de directie en is ook draagvlak bij de mensen op werkvloer noodzakelijk om hier zaken te kunnen veranderen. En die veranderingsbereidheid is vrij gering bij ons op kantoor. Niet alleen vanwege onwil, maar ook vanwege productiedruk en de claim die daarop gelegd wordt door iedere functionele verandering die je in een organisatie doorvoert.

Re: Consultancy
« Reactie #67 Gepost op: 2013/10/17, 10:27:34 »
Als er iets is wat je niet moet doen is het in de cloud werken. althans extern, intern kan misschien nog wel.
Ik maak het dagelijks mee en het is een gedrocht, een bijna onwerkbare situatie, waanzinnig tergend langzaam en bijzonder moeizaam als er weer eens een nieuw stukje software geïmplementeerd moet worden.

PC opstarten circa 4 a5 minuten,
outlook opstarten 3 a 4 minuten,
autocad opstarten 6 minuten, tekening inladen (niet al te groot) 8 minuten,
een zip file uitpakken van 400MB 7 minuten

We hebben een programma waarin dagelijks mutaties geupdate moeten worden, voorheen duurde een update met 80 mutaties 1 a 2 minuten.
Nu duurt dezelfde update 80 tot 100 minuten.

Waar het in zit weten de ICT heren en dames niet dus leer er maar mee leven   :evil:

Hoe dan ook een externe cloud omgeving is een rampenplan.

BTW er word gewerkt met de nieuwste computers en die zijn niet langzaam  :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Consultancy
« Reactie #68 Gepost op: 2013/10/17, 11:17:47 »
@Gandyman: Ik ken een paar bedrijven die met een externe cloud werken en geen last hebben van wat jij beschrijft. Een daarvan is Cisco in Amsterdam, daar heb ik nog een rondleiding gehad tijdens mijn Cloud-opleiding (op het ROC).
Dat is natuurlijk niet alleszeggend maar ik heb dus wel positievere ervaring ermee en dat wilde ik even delen :)
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 14:49:58 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Consultancy
« Reactie #69 Gepost op: 2013/10/17, 12:47:49 »
Ergens denk ik dat ze studentjes niet alles vertellen en dat je na 1 rondleiding niet precies weet wat of bedrijf wel of geen problemen heeft.

Denk je werkelijk dat ze jou en de rest de in en outs van hun bedrijf prijsgeven? Dacht het niet !!
Er is geen enkel bedrijf dat de vuile was buiten hangt, het is alleen maar halleluja wat de klok slaat. Cisco zal daar dan ook geen uitzondering op zijn vrees ik.

Re: Consultancy
« Reactie #70 Gepost op: 2013/10/17, 13:11:14 »
Ergens denk ik dat ze studentjes niet alles vertellen en dat je na 1 rondleiding niet precies weet wat of bedrijf wel of geen problemen heeft.

Denk je werkelijk dat ze jou en de rest de in en outs van hun bedrijf prijsgeven? Dacht het niet !!



Ik weet niet waarom je vandaag overal zo heftig op me reageert want ik ben bij mijn weten heel rustig.

Ik heb nooit gezegd dat ze me alles verteld hebben bij Cisco. Ik zei alleen dat ik er een rondleiding heb gehad. Maar ik heb zelf mogen ervaren bij een paar andere bedrijven dat werken met een externe cloud helemaal niet sloom is. Mijn ervaring is niet alleszeggend en dat zou ik ook niet willen claimen. Ik wilde alleen maar mijn ervaring delen op een rustige, behulpzame manier.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 14:48:09 door Vistaus »

Re: Consultancy
« Reactie #71 Gepost op: 2013/10/17, 13:19:56 »

Ik weet niet waarom je vandaag overal zo heftig op me reageert want ik ben bij mijn weten heel rustig.


Misschien de manier waarop je je reacties verwoordt?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Consultancy
« Reactie #72 Gepost op: 2013/10/17, 13:21:51 »

Ik weet niet waarom je vandaag overal zo heftig op me reageert want ik ben bij mijn weten heel rustig.


Misschien de manier waarop je je reacties verwoordt?


Vond jij mijn reactie naar Gandyman toe heftig? (daarbij weet je niet op welke andere reactie t.o.v. femke98 ik doelde dus...)

Re: Consultancy
« Reactie #73 Gepost op: 2013/10/17, 13:29:50 »

Ik weet niet waarom je vandaag overal zo heftig op me reageert want ik ben bij mijn weten heel rustig.


Misschien de manier waarop je je reacties verwoordt?

Heren, heren, heren.... Zonder in de schoenen van de moderator te willen treden, laten we trachten dit forum vrij te houden van flame-wars. Het maakt een forum zoveel informatiever als de zakelijke info niet verborgen staat tussen 'tig' persoonlijke schimpscheuten...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Consultancy
« Reactie #74 Gepost op: 2013/10/17, 13:57:09 »
@R.J. Tuijnman , en heeft u al een soort conclusie voor uzelf geformuleerd aangaande uw vraagstelling? Zodat het wat meer helder wordt waar u zelf staat in de discussie. Dat lijkt mij ook beter voor het topic zelf. Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 16:03:42 door Soul-Sing »