Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Back-up besturingssysteem  (gelezen 615 keer)

Offline Cme

  • Lid
Back-up besturingssysteem
« Gepost op: 2018/05/11, 18:18:51 »
Hallo
Heel graag wil ik een back-up maken van de besturingssystemen. Momenteel gebruik ik Xubuntu 18.04 LTS, draait momenteel stabiel en dat zou ik graag op bv. een aparte partitie willen zetten.
Ik heb video’s gevonden van Luckybackup en  Grsync, hoe ik data kan bewaren maar niet hoe het besturingssysteem te bewaren. Video’s van Clonezilla ben ik tegengekomen, geïnstalleerd maar hoe krijg ik de grafische omgeving? Ik weet het commando daar niet voor. De video’s openden Clonezilla in Virtualbox, maar die gebruik/heb ik niet.

alvast bedankt,
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jolo

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/11, 19:29:00 »
Ik heb video’s gevonden van Luckybackup en Grsync, hoe ik data kan bewaren maar niet hoe het besturingssysteem te bewaren.
Dat is omdat die applicaties uitsluitend bedoelt zijn om data uit je home map te back-uppen. Het besturingssysteem zelf back-uppen is niet gebruikelijk. Want die kun je tenslotte van je Xubuntu 18.04 installatie dvd/usb-stick installeren.

Maar als je desondanks toch een back-up wilt maken van je besturingssysteem, kun je dat niet doen terwijl dat besturingssysteem actief is. Dat kun je dus alleen doen vanaf een bootable linux dvd/usb-stick. Bijvoorbeeld een bootable Redoback dvd/usb-stick. Check daarover bijvoorbeeld dit YouTube filmpje Redo Backup and Recovery Live CD Data Backup and Hard Disk Clone CD by Britec. (4 minuten en 32 seconden)
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline koos4401

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/11, 20:38:44 »
Wat ik hierin zo riskant vind: van Redo kan ik alleen een beta vinden met als datum: nov 2016.https://sourceforge.net/projects/redobackup/
Enige toelichting is welkom, vooral om dat juist dat de reden is dat ik het programma niet meer gebruik, maar het spartaansere https://clonezilla.org/clonezilla-live.php
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jolo

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/12, 07:59:59 »
Ik heb echter wel goede ervaring met de Redobackup live-cd. Ik had dit weliswaar alleen getest met de voor-geïnstalleerde Windows10 van de HP pc uit mijn onderschrift. Daarvan had ik een Redobackup gemaakt, zodat ik die kon terugzetten op een grotere SSD schijf. (Er zat een SSD van 128 GB in. Nu zit er een 500 GB SSD in.) Dat ging zonder foutmeldingen en de teruggezette Windows 10 werkte daarna normaal. Zodat ik daarna Ubuntu Linux heb kunnen installeren.

Het nadeel van Clonezilla is onder andere
Citaat
The destination partition must be equal or larger than the source one.
Terwijl de Redobackup van die voor-geïnstalleerde Windows10 slechts 8,2 GB groot is. Want het lege deel van de schijf hoeft tenslotte niet te worden geback-upt. 

Redobackup is echter niet perfect. Zo wordt onder andere UEFI boot niet ondersteund. Zodat het vereist is dat in het UEFI BIOS "Legacy Mode" is ingeschakeld [Enabled]. En het is vereist dat de schijf waarop je de backup op terugzet, minimaal even groot is als de partitie waarvan je de back-up had gemaakt. Op https://www.backup-utility.com/windows-10/redo-backup-windows-10.html staan ook nog andere nadelen. Echter de indruk, dat Redobackup wel comprimeert. En zelf heb ik niet de indruk dat Redobackup langzaam is. In ieder geval niet als de back-up gemaakt wordt op externe USB 3.0 harddisk, die ingeplugd is op een USB 3.0 poort.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline peer

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/12, 09:24:10 »
ik dacht dat redo gestopt was met de ontwikkeling in 2012.  het is simpel en werkt gewoon goed (nadelen zijn hierboven al genoemd). Een aanrader dus.

Clonezilla heb ik geen goede ervaringen mee. Het werkt wat ingewikkelder en op de een of andere manier eindigt het backupproces bij mij bijna altijd in een foutmelding. Gebruik ik dus niet meer.

Je kan ook een willekeurige livcd gebruiken en backuppen met dd.

Offline Cme

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/12, 10:34:32 »
Dank voor jullie reacties. Wat ik bedoel met back-up is wat in Windows het systeem terug zet naar een eerder punt waarop alles nog  ‘goed’ draaide.

@Jolo, dank voor het filmpje betreft Redoback(up). Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Clonezilla.  Lijkt mij een goede optie omdat de mogelijkheid wordt geboden om een aparte partitie te gebruiken, ruimte genoeg op mijn harde schijf. (Hoe-) Kan ik Clonezilla gebruiken na installatie door Synaptic? Heb ik daar Virtualbox voor nodig?
met vr. groet

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jolo

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/12, 10:48:10 »
Voor Clonezilla geldt hetzelfde als voor Redobackup. Dat je het besturingssysteem dat je probeert te back-uppen niet actief mag zijn, gedurende het maken van de back-up. Het opstarten vanaf een bootable Clonezilla live-cd/usb-stick is vereist. Of eventueel een bootable Ultimate Boot cd/usb-stick. Want daarop staat onder andere ook Clonezilla. En nog andere HDD Disk Cloning applicaties.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/12, 10:49:03 »
Timeshift maakt een recovery punt mogelijk, deze maakt een herstelpunt aan.
Je er veel herstelpunten aanmaken, maar dit kost veel plaats.
herstelpunt kun je bij elke boot doen, elke dag, elke maand etc.

Ook als je dit installeert, bepaal waar de backup wordt geplaatst, zodat je plaats genoeg hebt op je schijf, standaard gaat dit op / gebeuren, en dan loopt je linux schijf te vol.

Persoonlijk doe of gebruik ik dit niet.
Maar beter is denk ik een backup maken met clonezilla, en wel na het instellen van je pc, en een paar weken gebruik hiervan, zodat alles goed staat.
En dat je bij problemen dit terug kunt zetten, en zo ook virus vrij bent.

Buiten dit , natuurlijk backups maken, van favorieten firefox, mail, en andere belangrijke files, etc.
« Laatst bewerkt op: 2018/05/12, 10:51:06 door jan11000 »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2018/05/12, 11:32:31 »
@Jolo: Bedankt voor je uitgebreide antwoord in post #3.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Cme

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/14, 16:26:09 »
Voor Clonezilla geldt hetzelfde als voor Redobackup. Dat je het besturingssysteem dat je probeert te back-uppen niet actief mag zijn, gedurende het maken van de back-up. Het opstarten vanaf een bootable Clonezilla live-cd/usb-stick is vereist. Of eventueel een bootable Ultimate Boot cd/usb-stick. Want daarop staat onder andere ook Clonezilla. En nog andere HDD Disk Cloning applicaties.
Helaas heb ik momenteel geen ‘lege’ USB-stick.  https://clonezilla.org/livehd.php  ziet er mij erg ingewikkeld uit, wat niet betekend dat dat ook zo is.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/14, 16:28:30 »
Je kan ook een willekeurige livcd gebruiken en backuppen met dd.
Kun je hier meer uitleg over geven? Een live-cd herinstalleert toch volledig. Zonder nieuwe installaties? 
Keuze: wel of niet de partitie formatteren, is dat wat je bedoelt?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Back-up besturingssysteem
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/14, 16:40:51 »
Timeshift maakt een recovery punt mogelijk, deze maakt een herstelpunt aan.
Je er veel herstelpunten aanmaken, maar dit kost veel plaats.
herstelpunt kun je bij elke boot doen, elke dag, elke maand etc.

Ook als je dit installeert, bepaal waar de backup wordt geplaatst, zodat je plaats genoeg hebt op je schijf, standaard gaat dit op / gebeuren, en dan loopt je linux schijf te vol.

Persoonlijk doe of gebruik ik dit niet.
Maar beter is denk ik een backup maken met clonezilla, en wel na het instellen van je pc, en een paar weken gebruik hiervan, zodat alles goed staat.
En dat je bij problemen dit terug kunt zetten, en zo ook virus vrij bent.

Buiten dit , natuurlijk backups maken, van favorieten firefox, mail, en andere belangrijke files, etc.
Timeshift, bedankt :)
Vond 2 filmpjes betr. Timeshift: (+ hoe te installeren; voor mij belangrijk:)
https://www.youtube.com/watch?v=ShW7NcmhqAE
https://www.youtube.com/watch?v=VG6KWqbo_WY

Gekozen voor installatie van Timeshift. Enkele, zoals ze het noemen: snapshots gemaakt. Ik gebruik voor opslag hiervan een ‘lege’ ext4 partitie. De restore heb ik nog niet uitgevoerd vanaf een Live-USB/DVD maar waar Timeshift staat. Ik begrijp de mogelijkheid van filters nog niet helemaal, als ik ze op + zet komen deze mappen mee in restore. Dat is prettig alles is gebleven zoals het er stond en lijkt het te doen.

Hieronder voor wie geinteresseerd is  ;)
sudo apt-add-repository -y ppa:teejee2008/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install timeshift

Restore als je niet meer kunt booten:
1 Boot met een (de) Live-sessie op de USB-stick of DVD Kies voor ‘uitproberen’.
2 Installeer Timeshift zoals hierboven beschreven (tijdens uitproberen Live-sessie)
3 Open Timeshift
4 Browse naar de back-up locatie (momenteel dev / sda9)
5 zoek de herstel-optie en pas toe.
6 Reboot (zonder Live-sessie USB/DVD)
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)