Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba wil niet  (gelezen 6118 keer)

youpie123

  • Gast
Re: Samba wil niet
« Reactie #25 Gepost op: 2018/03/08, 15:14:50 »
Wat een ramp dat NFS. Wat ik ook in hosts.allow zet het resultaat blijft:

sudo mount 192.168.x.xxx:/media/xxxxx/data /media/nfsserver
mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.x.xxx:/media/xxxxx/data

Zowel de NL als de Engelstalige handleiding werken niet  :'(

edit: kan het zijn dat NFS niet werkt op NTFS geformatteerde disks?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/08, 16:45:25 door youpie123 »

Offline Nero

  • Lid
Re: Samba wil niet
« Reactie #26 Gepost op: 2018/03/08, 18:59:31 »
Nooit problemem mee gehad. Dat hosts.allow bestand ook nooit aangepast, maw alles staat nog steeds in commentaar.

Wat staat er in /etc/exports?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Samba wil niet
« Reactie #27 Gepost op: 2018/03/08, 19:19:17 »
edit: kan het zijn dat NFS niet werkt op NTFS geformatteerde disks?
NFS werkt (ook hier) prima op NTFS geformatteerde disks.

Vervelend dat de wiki niet werkt. Hopelijk kunnen we dit snel oplossen en misschien de wiki verbeteren.

Zoals Nero ook al vraagt, wat heb je precies op 192.168.2.xxx (de nfsserver) in bestand /etc/exports gezet?

Ook in /etc/hosts.allow heb ik niets gewijzigd (net zoals bij Nero staat er alleen commentaar wat begint met een #)
Klik links bovenin op Documentatie

youpie123

  • Gast
Re: Samba wil niet
« Reactie #28 Gepost op: 2018/03/09, 16:15:41 »
In etc/exports staat 1 regel

ipnummer/media/gebruikersnaam/naam van de raid0 cq disk *(rw)zoiets dus
192.168.x.xxx:/media/xxxxx/data *(rw)
In het syslog op de server staat al dat de server deze niet kan vinden. Naderhand heb ik er nog media achter gezet, zo heet de hoofdmap van de disk/raid0: Data. Hielp niets. Fijn te weten dat NFS werkt op NTFS!
Het is even afwachten of ik iets verkeerd heb gedaan of dat het aan de wiki ligt, ik denk het eerste trouwens. De voorbeelden gaan uit van een /home te delen terwijl ik een 2de schijf/Raid0 wil delen....





Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Samba wil niet
« Reactie #29 Gepost op: 2018/03/09, 20:00:44 »
Ik deel ook de 2e schijf met NFS. Deze is in /etc/fstat gekoppeld aan /media/Harddisk
Op de server staat in /etc/export
/media/Harddisk 192.168.178.0/24 (rw,sync,no_subtree_check)
Klik links bovenin op Documentatie

youpie123

  • Gast
Re: Samba wil niet
« Reactie #30 Gepost op: 2018/03/11, 16:46:48 »
Veel gelezen en geprobeerd de laatste dagen maar helaas, nog steeds geen verbinding. Pingen enz. gaat allemaal goed alleen het verbinden niet (zowel Samba als NFS).  De configuratie van de NFS server geeft nu geen foutmelding meer.

Hoe gaat het jullie af als je nieuwe ASB shares of NFS shares aanmaakt?

youpie123

  • Gast
Re: Samba wil niet
« Reactie #31 Gepost op: 2018/03/11, 18:37:08 »
Ik denk dat ik eruit ben!  :D

Ik kan nog steeds shares (Samba) aanmaken op de harddisks die nog origineel in die 2 machines zitten. Zodra ik op overgezette disks ga delen gaat het mis. Een rechtenprobleem dus. Zal voor NFS ook wel gelden, ga ik straks even uitproberen.

Re: Samba wil niet
« Reactie #32 Gepost op: 2018/03/11, 20:27:25 »
Een rechtenprobleem dus.

Mag ik je eens iets vragen? Zijn jouw bestanden encrypted?
Ik heb nog steeds het vermoeden dat het daarmee (is ook rechten) verkeerd gaat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: Samba wil niet
« Reactie #33 Gepost op: 2018/03/11, 20:39:30 »
Nee dat niet, het gaat tenslotte alleen om multimedia bestanden  ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Samba wil niet
« Reactie #34 Gepost op: 2018/03/12, 07:39:58 »
Zijn jouw bestanden encrypted?
Ik heb nog steeds het vermoeden dat het daarmee (is ook rechten) verkeerd gaat.
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePersoonlijkeMap
Als je (tijdens installatie van Ubuntu) er voor kiest je persoonlijke map te versleutelen kan ook het root-account de bestanden niet ontcijferen. Het (systeem-)proces om bestanden te delen met NFS of Samba draait onder het root-account en kan deze bestanden dus niet goed delen.

https://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieVersleuteldeHardeSchijf
Als je er voor kiest de hele installatie (lees: schijf/partitie) te versleutelen geldt die versleuteling ook voor het root-account en kunnen bestanden met NFS of Samba worden gedeeld.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Samba wil niet
« Reactie #35 Gepost op: 2018/03/12, 14:51:31 »
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePersoonlijkeMap
Als je (tijdens installatie van Ubuntu) er voor kiest je persoonlijke map te versleutelen kan ook het root-account de bestanden niet ontcijferen. Het (systeem-)proces om bestanden te delen met NFS of Samba draait onder het root-account en kan deze bestanden dus niet goed delen.

Misschien dan toch?  ???

Dan is dit misschien de oplossing?

Kun je bv niet een map aanmaken in //home en deze 755 chmodden of zo?
Misschien zelfs met een .htpass er in of zo iets soortgelijks?
Iemand??
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Samba wil niet
« Reactie #36 Gepost op: 2018/03/12, 15:43:48 »

Dan is dit misschien de oplossing?

Kun je bv niet een map aanmaken in //home en deze 755 chmodden of zo?
Versleuteling en rechten op het bestandssysteem staan (bewust) los van elkaar. Voor het lezen (ontcijferen) van versleutelde bestanden is behalve rechten op het bestandssysteem ook een sleutel nodig.

Wat je kan doen (misschien bedoel je dit wel) is de bestanden die je wil delen buiten de persoonlijke map opslaan maar dan zijn deze (dus) niet versleuteld.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Samba wil niet
« Reactie #37 Gepost op: 2018/03/12, 17:12:06 »
Wat je kan doen (misschien bedoel je dit wel) is de bestanden die je wil delen buiten de persoonlijke map opslaan maar dan zijn deze (dus) niet versleuteld.

Ja, dat is een beetje wat ik bedoel. Net zoals onder win een aparte deelmap is die buiten de gebruiker staat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: Samba wil niet
« Reactie #38 Gepost op: 2018/03/13, 03:56:43 »
Helaas kan ik je niet helpen met versleutelde gegevens, ik heb er geen ervaring mee partyrabit  :-[

Ik kan wel melden dat bij mij nu zowel samba als nfs werken.  Chmodden hielp niets dus het had nogal wat voeten in de aarde. Gegevens veilig stellen, daarna de raid opnieuw formatteren en nieuwe koppelpunten aanmaken en in fstab zetten was uiteindelijk de oplossing. Niets foute wiki's en/of bugs in de software dus, sorry voor de valse beschuldigingen  :|

Het was al met al vele uurtjes werk en een hoop grijze haren maar zo leer je weer een hoop bij!!!

O ja, en nfs is vele malen sneller dan samba  =D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Samba wil niet
« Reactie #39 Gepost op: 2018/03/13, 08:07:16 »
Niets foute wiki's
Mooi dat het nu goed werkt en bedankt voor de terugkoppeling.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Samba wil niet
« Reactie #40 Gepost op: 2018/03/13, 16:10:06 »
Ik kan wel melden dat bij mij nu zowel samba als nfs werken.  Chmodden hielp niets dus het had nogal wat voeten in de aarde. Gegevens veilig stellen, daarna de raid opnieuw formatteren en nieuwe koppelpunten aanmaken en in fstab zetten was uiteindelijk de oplossing. Niets foute wiki's en/of bugs in de software dus

Het was al met al vele uurtjes werk en een hoop grijze haren maar zo leer je weer een hoop bij!!!

Niets mis met bijleren.
Maar als ik kijk hoe het eerst met een rechtermuisklik en een vinkje geregeld was, is het nu toch dan wel een hele hoop gedoe. Niet echt een vooruitgang in gebruiksgemak dan.

Heb lekker mee gelezen met alles wat besproken werd. Binnenkort maar eens gaan proberen dan. :D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore