Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint bevriest dagelijks  (gelezen 1563 keer)

Mint bevriest dagelijks
« Gepost op: 2015/10/17, 08:27:49 »
Ik heb Mint 17 op een dualcore laptop van 5 jaar jong.

Echter de laatste tijd bevriest het ding in diverse applicaties als FLDIGI en Openshot.
Ik zat net in een HD film te knippen, toen het weer gebeurd was. HELEMAAL vast, zelfs geen CTRL ALT DEL.
ER hing een Seagate HD aan van 1 TB, waar de films op staan. Loskoppelen had geen effekt.

En deze week in Fldigi met meeschrijven van de waterval stokt deze regelmatig en tijdens het zenden stopt hij ook een paar keer binnen een uitzending van hoogstens een minuut.
Daarbij hangt deze aan een FT 857 zender.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/17, 08:29:29 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/17, 09:16:43 »
Een HD film vraagt een hele hoop ramgeheugen!Heeft die dat?Minstens 4 GB!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/17, 09:27:06 »
Memtest86 12 uur laten lopen.
Smart van je hd controleren.

DarkEra

  • Gast
Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/17, 09:35:44 »
Ik vraag me af waarom je steeds Mint gerelateerde vragen hier post en niet in het Andere Distributies gedeelte.....  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/17, 10:32:27 »
Wat zegt:
inxi -Fxz
Maak eerst de terminal beeldvullend, om afgekapte regels te voorkomen.

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/17, 10:52:41 »
Een HD film vraagt een hele hoop ramgeheugen!Heeft die dat?Minstens 4 GB!
Ja, dat heeft ie, 4 GB.
Vroeger onder Windows in Pinnacle 14 HD ging alles prima, ik zal Memtest eens mee laten lopen en de andere adviezen hieronder opvolgen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/17, 11:21:37 »
Ik vraag me af waarom je steeds Mint gerelateerde vragen hier post en niet in het Andere Distributies gedeelte.....  ;)
Sorry, het was nog vroeg vanmorgen.
Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/17, 17:05:39 »
Wat zegt:
inxi -Fxz
Maak eerst de terminal beeldvullend, om afgekapte regels te voorkomen.
Heb bijlage met sysinfo erbij gedaan
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/17, 17:24:06 »
Voor zo'n zwakke videokaart is Cinnamon wat te zwaar, zeker als je videobewerking erbij gaat doen. Ik raad aan om over te stappen op lichtgewicht Mint 17.2 Xfce. Het beste resultaat heb je dan met een schone installatie.

Overigens blijft die videokaart ook dan op z'n tenen lopen bij videobewerking, want het is nou eenmaal niet bepaald een krachtpatser.....

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/18, 08:07:04 »
Voor zo'n zwakke videokaart is Cinnamon wat te zwaar, zeker als je videobewerking erbij gaat doen. Ik raad aan om over te stappen op lichtgewicht Mint 17.2 Xfce. Het beste resultaat heb je dan met een schone installatie.

Overigens blijft die videokaart ook dan op z'n tenen lopen bij videobewerking, want het is nou eenmaal niet bepaald een krachtpatser.....
Hallo, Pjotr,
Ok, dan ga ik overstappen (ik vond het spul inmiddels ook langzaam opstarten bij het aanzetten, dan is dat ook meteen over) en meteen weer dual boot maken met Vista.  :)
Even zoeken, wat de partitiegrootten moeten zijn. Ook een data partitie maken van de rest. En er staat me ook iets bij van een swap.
Ik heb nu
hoofd: 246 GB ext4,
Part2 sda2 met 4,1 GB,
Swap ook 4,1 gb en sda 5

vriendelijke groet, Piet
« Laatst bewerkt op: 2015/10/18, 09:37:12 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/18, 08:37:02 »
Memtest86 12 uur laten lopen.
Smart van je hd controleren.
Op mijn buis gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=7FFW8k7o-Ok

En op SMART staat bij mij, dat er 1187 slechte sectoren zijn. De schijf wordt in orde bevonden.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/10/18, 08:48:43 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/18, 12:14:39 »
En op SMART staat bij mij, dat er 1187 slechte sectoren zijn.
Advies: vervang 'm onmiddellijk. Dat gaat meestal snel van kwaad tot erger.

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/21, 00:10:18 »
Voor zo'n zwakke videokaart is Cinnamon wat te zwaar, zeker als je videobewerking erbij gaat doen. Ik raad aan om over te stappen op lichtgewicht Mint 17.2 Xfce. Het beste resultaat heb je dan met een schone installatie.

Overigens blijft die videokaart ook dan op z'n tenen lopen bij videobewerking, want het is nou eenmaal niet bepaald een krachtpatser.....

Mee eens, en zelf zou ik nog een stapje verder gaan.. :)
XFCE is zeker een goede werkomgeving, maar ik denk dat het nog handiger is om daarbij een keuze te maken via de login manager. Ik zou er een 'Spartaanse' WM bij plaatsen, dat scheelt weer de nodige geheugen en processorkracht.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/21, 05:46:11 »
Voor zo'n zwakke videokaart is Cinnamon wat te zwaar, zeker als je videobewerking erbij gaat doen. Ik raad aan om over te stappen op lichtgewicht Mint 17.2 Xfce. Het beste resultaat heb je dan met een schone installatie.

Overigens blijft die videokaart ook dan op z'n tenen lopen bij videobewerking, want het is nou eenmaal niet bepaald een krachtpatser.....

Mee eens, en zelf zou ik nog een stapje verder gaan.. :)
XFCE is zeker een goede werkomgeving, maar ik denk dat het nog handiger is om daarbij een keuze te maken via de login manager. Ik zou er een 'Spartaanse' WM bij plaatsen, dat scheelt weer de nodige geheugen en processorkracht.

En wat is een WM precies? overigens ben ik druk bezig om uit te zoeken, om de HDD te vervangen door een SSD. Vermoedelijk wordt het er eentje van Paradigit van 128 GB, die is wel de helft kleiner, maar ik zet zoveel mogelijk data op externe HD`s.
Ik heb er twee. 1 van 500 GB voor documenten en 1 van 1 TB voor video.
Die SSD is vermoedelijk genoeg om daar ook nog Windows Vista bij te zetten.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/10/21, 05:57:58 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/21, 08:21:50 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Mint bevriest dagelijks
« Reactie #15 Gepost op: 2015/10/21, 09:58:04 »
Mijn excuus, het is inderdaad zoals maasnet aangaf een window manager. XFCE, KDE, MATE, Unity, LXDE, Cinnamon en nog een flink aantal anderen zijn desktop managers (DM). Een desktopmanager is eigenlijk een window manager met een compleet set aan gereedschap die daar omheen gebouwd zit. LXDE gebruikt Openbox bijvoorbeeld.  Wanneer je naast XFCE gewoon openbox zou gebruiken scheelt het denk ik al gauw 60mb aan geheugen, nu lijkt dat niet veel, maar die 60 mb is het dubbele van wat openbox gebruikt. (en is dus redelijk gevuld met processen die op de achtergrond lopen). Kortom het mes snijdt dan aan 2 kanten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint