Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgraden naar 11.04  (gelezen 4774 keer)

Offline vanmill8

  • Lid
upgraden naar 11.04
« Gepost op: 2011/04/28, 20:04:39 »
ik heb zojuist een melding op mijn pc gekregen om 10.10 upgraden naar de natty narwal 11.04. ik heb  ,m voorlopig afgewezen.
is het verstanding om te upgraden of beter , deze te installeren via cd ?
ik heb gelezen op computertip dat dit niet zo verstandig is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/28, 20:11:14 »
Normaal zou ik dat ook ten stelligste afraden. Echter, ik heb er mij deze keer toch aan gewaagd, zonder problemen. Toch draagt vers installeren de voorkeur weg.

Offline vds

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/28, 20:11:27 »
Best is om een schone installatie aan te vangen.
Zo doe ik het altijd!
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline vanmill8

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/28, 20:20:51 »
ok! ik dacht het ook al. ik heb de iso file al gedownload ,later brand ik ,m wel op cd .
bedankt voor advies .

Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/28, 20:46:36 »
Deze discussie komt eigenlijk elke keer weer terug, een clean install of een upgrade.
Wat ik mij afvraag, als een upgrade door velen wordt afgeraden, waarom brengen ze dan die mogelijkheid uit?

Als het inderdaad zoveel problemen opleverd, waarom dan toch blijven volhouden met een upgrade mogelijkheid.

Blijkbaar ben ik 1 van de schaarse personen die alle upgrades heeft uitgevoerd vanuit 7.04 tot 10.04 LTS ... en het draait hier dag en nacht probleemloos  :D

De keuze is vrij en dat is het leuke aan dit OS ... en natuurlijk gratis  :D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanmill8

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/28, 21:21:20 »
is het niet zo, dat het problemen kan geven als je op de harde schijf ook nog windows heb staan? ik heb alleen ubuntu 10.10 meerkat . misschien dan niet.

Offline jolo

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/28, 21:25:19 »
Citaat van: donpedroII
Als het inderdaad zoveel problemen opleverd, waarom dan toch blijven volhouden met een upgrade mogelijkheid.
Blijkbaar omdat het meestal wel goed gaat. Dat het niet bij iedereen goed gaat, zou kunnen zijn vanwege het installeren van software en/of drivers buiten de standaard repositories om.

Dat er nog Windows op de harddisk staat, maakt geen verschil uit voor de upgrade versus schone Ubuntu installatie.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/29, 01:23:20 »
Misschien een aanvulling, maar ook bij een CLI installatie is een update niet verstandig.
Resultaat hier is zwart beeld en compleet dood.
Overigens was het hier geen ramp maar een test om te kijken of dat wel goed zou gaan.

@joio, dan zou deze update alleen stukgelopen zijn op wbar.
Ik gebruikte een nieuwere versie dan 10.10 in de repo's had, de rest kwam allemaal uit de repo's. Bij een volgende keer (over een halfjaar) zal ik eens kijken :)

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline ruujan

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/29, 07:40:14 »
Meestal gaat een upgrade goed, maar als het fout gaat, gaat het ook meteen erg fout en eindig je met een machine die niks meer doet. Dat is op zich niet erg, als je maar een goede backup hebt. En dat laatste dat wordt nogal eens vergeten. Let de komende dagen maar op, er zullen er wel weer een paar komen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/29, 09:47:22 »
Als het inderdaad zoveel problemen opleverd, waarom dan toch blijven volhouden met een upgrade mogelijkheid.

Dat doet Canonical zodat er op dit forum weer een draad over dit onderwerp opgestart kan worden en de voor- en tegenstanders over elkaar heen buitelen. Een grap op zijn tijd moet kunnen, maar op een gegeven moment is de lol er wel vanaf!  =D =D =D

Maar serieus: heb net de upgrade gedaan, het verliep op een heel klein puntje vlekkeloos. Alleen het soundmenu-integratie van Banshee stond niet aan. Ik had Banshee in 10.10 geinstalleerd, vandaar.

Tijdens de upgrade werden gelijk de starters van Docky overgenomen naar de unity-launcher. Netjes hoor.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/29, 10:29:22 door markba »

Offline pepie-x

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/29, 19:47:29 »
Ik heb naar 10.04 en nu naar 11.04 steeds geüpgrade. Zonder back-up. Zeer onverstandig maar het lukte me gewoon niet om het anders te doen.
Daarvoor ging een nieuwe installatie prima, nadat ik eerst Windows was kwijtgeraakt, en de keer daarop ben ik dagen "zonder"computer geweest, na heel veel gedoe dan eindelijk toch maar weer een nieuwe installatie. Weer alles kwijt.
Met de upgrade heb ik bijna alles nog, ik installeer ook de configuratiebestanden opnieuw, dat zoekt Ubuntu zelf uit, leuk.
Maar als iemand een advies heeft hoe ik een back-up moet maken: graag.
Kijk alle begin is moeilijk, beter een upgrade dan niks.
Hoop dat ik hier over een jaar erg om moet lachen. (of ben ik nu off-topic)
elk begin is moeilijk

Offline Leo_S

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/05, 21:10:46 »
Eerst een backupje gedaan.
Toen upgrade naar 11.04, dus geen 'schone installatie' zoals dat hier wordt genoemd.
Alles ging goed; en alle spullen stonden nog in home, dus backup was eigenlijk niet nodig, (Maar wel doen hoor! Voor de zekerheid!)

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/06, 08:57:32 »
Op mijn laptop heb ik steeds vers geïnstalleerd, behalve deze keer: van 10.10 ben ik via een upgrade naar 11.04 beta gegaan: ik wilde Unity eens uittesten, en was bereid om te herinstalleren indien het fout ging. Het heeft evenwel gewerkt.

Ook op mijn oude desktop ben ik via een upgrade overgegaan van xubuntu 10.10 naar 11.04.

Toch is een verse installatie het zekerst. Je systeem wordt eens opgeschoond, en er is geen kans dat oude instellingen interfereren met de nieuwe versie.

Sedert kort heb ik mijn 80 GB laptop schijf (je ziet, ook laptop is niet meer van de jongste) verdeeld in een 10 GB systeempartitie en een 70 GB homepartitie + swap. Mijn bedoeling was om een upgrade door te voeren door
* oude home directory te hernoemen
* verse installatie te doen, met wissen van systeempartitie, maar niet van datapartitie. Hierbij wordt ook een "verse" home gecreëerd.
* verplaatsen van data (Documenten, Foto's, ...)van oude home (met gewijzige naam) naar nieuwe home

Deze werkwijze komt neer op een verse installatie, maar bespaart de moeite om de data van een backup medium te moeten terugplaatsen.

..., dus backup was eigenlijk niet nodig, (Maar wel doen hoor! Voor de zekerheid!)
Van zodra je dat advies volgt, kan er eigenlijk niets fataals gebeuren.

Offline WillemW

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/06, 11:35:02 »
Zelf doe ik altijd een upgrade (en dat gaat bijna altijd goed). Maar dat is ook omdat ik een redelijk eigenwijs mannetje ben. Vind het ook geen probleem als de boel eens vastloopt (heb alles toch in een back up staan). Vind het dan leerzaam en ook leuk om de boel weer aan de gang te krijgen. Verstandig is het niet, maar heb zo de afgelopen jaren (als niet ICT-er) wel veel geleerd.  ;)
Dell Latitude D620 met Ubuntu 11.4 (2D Unity)

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/06, 11:56:18 »
Bericht van Cannamon en de reactie daarop van WillemW verplaatst, is nu hier te vinden als apart draadje.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 11:58:19 door Brumm3l »

Offline babybird

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/06, 23:16:23 »
Heb ook een upgrade uitgevoerd maar heb al een aantal x een zwart scherm gehad met allemaal tekst. Moet dan herstarten. Dus toch maar een schone installatie.

Offline Haris

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/10, 14:27:45 »
Even een vraag tussendoor..ik deed laatst een upgrade van 9.04 naar 10.04 LTS.
Schone installatie vanaf cd. Ik was daarna wel al mijn programma´s kwijt die ik in de loop der tijd geinstalleerd had, bv skype, audacious, rubyripper etc. Is dat normaal of is er een manier ze te behouden?

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/10, 14:47:43 »
Schone installatie = alles wissen en herinstalleren. Alleen standaardsysteem staat erop. Programma's die je zelf extra wil, moet je terug herinstalleren.

Upgrade via update manager = alle software die op je systeem staat, wordt bijgewerkt naar nieuwere versies. De programma's die er waren, blijven en worden - indien mogelijk - mee opgewaardeerd.

Nadeel van die laatste methode is dat er kans is dat dat niet allemaal foutloos verloopt. Met de methode van "schone installatie" ben je er zeker van dat geen ongewenste resten van het vorige systeem blijven staan en mogelijk storingen veroorzaken. Extra voordeel: je systeem is eens perfect opgeschoond.

Offline Haris

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/10, 15:09:11 »
Dank, nu is het duidelijk...
Er zijn zeker weinig mensen die extra programma´s installeren, anders zou dit wel vaker opgevallen zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/10, 15:50:54 »
Dank, nu is het duidelijk...
Er zijn zeker weinig mensen die extra programma´s installeren, anders zou dit wel vaker opgevallen zijn.
We hebben wel allemaal onze eigen programma's (al is het de gimp, die nu niet meer standaard is), en we weten dat wel, hoor. Maar een schone herinstallatie is de zekerste weg naar een foutloos, stabiel systeem, terwijl extra programma's die in de Ubuntu repositories zitten zeer gemakkelijk terug kunnen geïnstalleerd worden.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/10, 15:52:10 »
Er zijn zeker weinig mensen die extra programma´s installeren, anders zou dit wel vaker opgevallen zijn.

Weinig mensen die extra programma's installeren......? Met een grabbelbak (Software Centrum, Synaptic pakketbeheer) met tienduizenden programma's voorhanden.........?  ???

Offline Haris

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/10, 16:33:01 »
 ;) Dat antwoord had ik verwacht...maar heeft er dan niemand moeite mee dat ie al die extra geinstalleerde programma´s weer kwijt is als er een schone installatie wordt gedaan?

Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/10, 16:38:30 »
@Haris: Ik toch nog niet. Lijstje bijhouden van welke software je echt gebruikt, folders uit home kopiëren en na de installatie terug zetten en klaar :-)

Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/07, 15:14:30 »
Wat wordt er eigenlijk onder "schone installatie" bedoelt?

Oude parities verwijderen en dan nieuwe versie installeren?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: upgraden naar 11.04
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/07, 19:48:18 »
Bij een schone installatie wordt de partitie waarop het besturingssysteem staat, geformatteerd en daarna installeer je daar het besturingssysteem opnieuw op. Je hoeft de oude partitie dus niet eerst te verwijderen en opnieuw aan te maken, je kunt het besturingssysteem gewoon op dezelfde partitie installeren als waar het nu op staat.