Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WD harde schijf stuk?  (gelezen 26245 keer)

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/17, 12:37:04 »
Ik moet wel eerst iemand opzoeken met dat programma, het is behoorlijk duur. Toch snap ik iets nog niet. sprinrite doet niets aan het filesystem, hoe krijg je dan je bestanden terug als je de schijf nog steeds niet kunt benaderen? Of vraagt sprinrite de gevonden bestanden ergans anders naar toe te schrijven of zo?

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/17, 12:52:04 »
Neem aan dat je deze vraag steld omdat je de engelse taal niet machtig bent ?
Heb toch linkjes gegeven naar info en filmpjes ?

Ik heb al eerder uitgelegd dat Spinrite werkt op hardware niveau.
Data is opgeslagen in elektrische vorm op de schijf, ook wel genoemd bit er gaan 8 geladen bitjes in een byte enz enz enz.
De oppervlakte van een HD bevat gaten of containers, en deze gaten kan je vullen met elektrisch geladen bitjes en bytes.

Simpel uitgelegd.
Een computer kent geen grijs gebied hij werkt alleen met een 1 of een 0.
dwz een 1 is bijv. een bit op 1 volt en een 0 is een bit met 0 volt, of helemaal geen bit.

Je HD is gevuld met allemaal bitjes en de elektrische lading van een bit is dus 1 volt.
Stel je HD word slechter of er is iets fout gegaan zijn er een heleboel bitjes die niet meer 1 volt geladen zijn, maar slechts 0,4 of 0,6 volt.
Dan kan de computer of in dit geval je besturings systeem windows er niets meer mee, en kan hij dus niet meer de data uitlezen van de HD.

Spinrite gaat de hele oppervlakte van de HD uitlezen en of de bitjes nu volledig geladen of half geladen zijn maakt niet uit, Spinrite leest ze toch.
Als hij een bitje tegenkomt wat half of niet goed geladen is gaat hij die opnieuw opladen naar 1 volt.
Tegelijkertijd kopieert hij alle bitjes naar een andere plek op HD, die nog goed is, want er kunnen delen op die schijf kapot of halfgaar zijn waardoor er op dat gedeelte geen geladen bitjes meer opgeslagen kunnen worden.

Ik moet wel eerst iemand opzoeken met dat programma, het is behoorlijk duur.
Ik heb al eerder een link gegeven naar een google pagina waar je hem gratis kon downloaden....   ???

Citaat
Toch snap ik iets nog niet. sprinrite doet niets aan het filesystem, hoe krijg je dan je bestanden terug als je de schijf nog steeds niet kunt benaderen? Of vraagt sprinrite de gevonden bestanden ergans anders naar toe te schrijven of zo?
Spinrit is geen besturings systeem, Spinrite werkt op hardware niveau,
Als je in Spinrite of in je bios de HD niet meer kan vinden is hij definitief kapot en meestal niet meer te repareren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/17, 16:56:42 »
Tegelijkertijd kopieert hij alle bitjes naar een andere plek op HD, die nog goed is, want er kunnen delen op die schijf kapot of halfgaar zijn waardoor er op dat gedeelte geen geladen bitjes meer opgeslagen kunnen worden.


Ik bedoel iets anders. Wanneer spinrite de bitjes kopieert naar een andere plek op de HD die nog goed is, hoe krijg ik dan deze data weer van de schijf af om elders op te slaan, de HD was in win en linux niet meer te openen (some bad sectors volgens Gparted) en moest chkdsk /f ondergaan om weer benaderbaar te worden.

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/17, 17:31:03 »
is te proberen, maar ik heb eerder een WD uit elkaar gehaald en dit was een hele klus en niet meer in elkaar te zetten (veertjes, schroefjes etc etc. Ik raad het nadien ook iedereen aan een demontabele HD case aan te schaffen...


Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/17, 17:39:36 »
Hoe verzin je het? Ik heb verschillende HD external cases, 4 schroefjes=klaar!!!

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/17, 17:57:43 »
Zo moeilijk zitten die dingen niet in elkaar. Heb er meerdere al uit elkaar gehaald. Kwestie van wat schroefjes en een kabeltje.


Ah, de link klopt niet met mijn 1 terrabite WD. Deze heeft helemaal geen openingen on schroevedraaiere in te porren.....Wat nu? Figuurzaag?

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/17, 18:02:56 »
Femke, help!

Hoeft niet meer, al opgelost, met een stanley mesje. zie http://hardforum.com/showthread.php?p=1034967687
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 18:09:34 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/17, 20:00:57 »
Nee, ik had de link al eerder gegeven, maar jij had geschreven ervaring te hebben met WD, vandaar..

Anyway, erg vreemd; eerst de WD in case aan comp gehangen met Gparted gezocht en als output 'some bad sectors', nu hang ik deze zonder case in de comp en vind ie hem niet????????
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 20:03:38 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/10/17, 20:16:55 »
is de schijf inmiddels wel benaderbaar?

heb je mijn tip ook gelezen, dat je eens kan proberen om de HD uit de externe behuizing te halen en in je pc te zetten? Ik heb nu al diverse malen (bij verschillende mensen) dit bij de hand gehad en toen bleek er iets mis met de usb aansluiting van de behuizing. Aangezien hij volgens jou niet te openen is en dus onherkenbaar is geworden, kan je dit proberen.
het is maar een tip en als het iet werkt, dan heb je het toch geprobeerd.

Zie plaatje

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/10/17, 20:29:17 »
Maar het plaatje gaat over de WD 1 TB. Inmiddels wel met Gparted live cd benadert, geeft toch weer chkdsk /f als output.

Een externe case staat toch altijd op slave??

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/10/17, 20:36:52 »
Die warning die je ziet is dat de schijf verkeerd is ingedeeld, te herstellen zoals Gparted zegt.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/10/17, 21:17:24 »
Tegelijkertijd kopieert hij alle bitjes naar een andere plek op HD, die nog goed is, want er kunnen delen op die schijf kapot of halfgaar zijn waardoor er op dat gedeelte geen geladen bitjes meer opgeslagen kunnen worden.


Ik bedoel iets anders. Wanneer spinrite de bitjes kopieert naar een andere plek op de HD die nog goed is, hoe krijg ik dan deze data weer van de schijf af om elders op te slaan, de HD was in win en linux niet meer te openen (some bad sectors volgens Gparted) en moest chkdsk /f ondergaan om weer benaderbaar te worden.

Nog iemand hier een commentaar op?? Ik ben erg voorzichtig, schijf is niet van mij.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 21:20:58 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/10/28, 09:18:26 »
Nog niemand hier een antwoord op :-[??

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/10/28, 09:36:32 »
Antwoorden zijn volgens mij al een x of 10 gegeven toch ?  :o

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/10/28, 12:48:12 »
Uit de initiële post is niet duidelijk hoe ernstig het probleem is. Wat je daar toont, suggereert één relatief beperkt probleem: het ntfs volume is niet "clean". Een linux systeem zal standaard een niet "cleane"harde schijf *niet* aankoppelen. Kan wel nog met de --force optie.

Gemakkelijk op te lossen door het bestandssysteem te controleren met chkdsk /f. Na de "reparatie" zal de schijf ook onder linux automatisch aangekoppeld worden.

Heb je aanduidingen dat de harde schijf begint te falen - sectoren die onleesbaar worden -, dan wordt het anders.
1) Maak indien mogelijk een image van de schijf "as is". Als verdere procedures op de harde schijf misgaan of ongewenste resultaten geven, dan kan je nog opnieuw proberen vanaf de image.
2) Als je hardwareproblemen vermoed, t.t.z., een schijfoppervlak dat begint te falen, dan is gebruik van spinrite een optie om 1) beschadigde sectoren te identificeren en 2) mogelijk gegevens uit schadelijke sectoren te recupereren en te plaatsen op een ander, nog gezond deel van de schijf.
3) Probeer dan het bestandssysteem terug gezond te maken met chkdsk /f. Chkdsik weet welke schijf hij moet doen via de schijfletter die je moet toevoegen, vb "chkdsk /f c:"
4) Lukt dat, maak dan zo vlug mogelijk een reservekopie van de data van de schijf. De schijf zelf zal je moeten weggooien.

Dit alles zou nooit nodig nogen zijn. Je geeft toch om je gegevens? Dan heb je steeds een goede, actuele reservekopie op een aparte harde schijf of ander medium.

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/12/19, 10:40:24 »
Bedankt, dat is inderdaad het antwoord op mijn vraag; eerst spinrite en dan chkdsk /f (danwel chkdsk /f /r). Welke volgorde met spririte en chkdsk leek me toch wel belangrijk om zo min mogelijk kwijt te raken aan data.

Groeten John

Offline vanadium

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/12/19, 13:04:24 »
chkdisk /f volstond om de foutmelding die je had op te heffen.

Het kan natuurlijk geen kwaad ook je schijf met spinrite te testen. Als spinrite echter nogal wat slechte sectoren vindt, dan zal het tijd worden een in een andere harde schijf te voorzien.