Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe verhelp ik een "broken pipe"?  (gelezen 848 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Hoe verhelp ik een "broken pipe"?
« Gepost op: 2014/02/19, 17:19:24 »
Na installatie van Ubuntu 12.04 kreeg ik bij een latere update een vastloper. Moest de laptop met de hand uitzetten. Daarna opnieuw de update gedaan, maar sinds die tijd krijg ik bij het opstarten soms de melding dat de schijf /tmp niet aanwezig of aangekoppeld is. En soms krijg ik bij het opstarten een scherm met hele kleine lettertjes Ubuntu 12.04 en de melding: cannot write bytes broken pipe.
Daarna start hij gewoon op.  Bij de vorige versie (10.04) heb ik nooit enig probleem ondervonden. Maar nu wil Ubuntu nog weleens vastlopen.
Ik vermoed dat er toch iets niet goed gegaan is met die update.
Hoe kan ik dat verhelpen? (Een nieuwe installatie kan natuurlijk altijd nog, maar dan moet ik heel veel opnieuw downloaden en installeren en een hoop bij werken en dat kost wel erg veel tijd).

Groet,
Rodin


Offline Rodin

  • Lid
Re: Hoe verhelp ik een "broken pipe"?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/20, 11:29:28 »
Dank voor je reactie. Heb de aanwijzingen in de link gevolgd via de terminal, maar dat heeft geen enkel effect. Overigens reageert de computer niet, wanneer ik bij het opstarten en de melding "typ S voor overslaan of M voor handmatig herstel" de M intoets. Dat heeft geen enkele zin.

Iemand nog andere ideeën?

groet,
Rodin

Offline Rodin

  • Lid
Re: Hoe verhelp ik een "broken pipe"?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/07, 15:43:16 »
Het verhelpen van een 'broken pipe' is me dus alleen gelukt door een volledige schone installatie (een hoop werk, als je weer alles moet afregelen!).
De melding dat de /tmp schijf niet klaar of aangekoppeld was bleef echter bestaan. Ik heb het commando 'sudo blkid' ingegeven de uitkomst vergeleken met de inhoud van /etc/fstab. Achter de regel van de 1e UUID bleek het volgende te staan: errors=remount-ro  0         1.
Dat regeltje heb ik uit /etc/fstab gewist. En het probleem is opgelost.