Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DOS aan GRUB2 toevoegen  (gelezen 1059 keer)

DOS aan GRUB2 toevoegen
« Gepost op: 2011/09/27, 14:27:28 »
Menig geen zal zijn wenkbrauwen ophalen als hij of zij het onderwerp ziet, maar ja ik heb nog echt een DOS partitie nodig, parallel en seriepoort en een langzame processor  =D
Op deze laptop had ik altijd een dualboot van Puppy Linux met DOS 6.22. Toch maar besloten om Puppy te vervangen voor Ubuntu 11.04 en dat was geen probleem, behalve dan dat GRUB2 de DOS partitie niet meer ziet. Eerst stond de bootloader van puppy er nog op die is overschreven nadat Ubuntu op de Puppy partitie werd geïnstalleerd (sda5)
sudo os-prober gaf geen enkel resultaat maar door GRUB met de optie c op te starten en daarna chainloader (hd0,1)+1 te typen startte DOS weer op. Geen DOS in de lijst dus. Hierop heb ik aan /boot/grub/grub.cfg het volgende toegevoegd:

### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
menuentry "MSDOS" {
   set root=(hd0,1)
   chainloader +1
}
### END /etc/grub.d/40_custom ###

Als ik nu de shift-toets indruk bij opstarten staat in ieder geval dos weer in de lijst en er kan ook weer gestart worden. Bij een update van grub zal echter deze configuratie/toevoeging verwijderd worden. Hoe kan ik dit het beste oplossen zodat het in het grubmenu blijft staan?
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Re: DOS aan GRUB2 toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/27, 15:54:28 »
Nog steeds Dos gebruiken?  Je maakte me nieuwsgierig waarvoor
Ooit een kwart eeuw geleden bakte ik mijn eigen software in GWbasic
Overigens waarom gebruik je niet de DosEmulator gewoon te downloaden in synnaptic.

Heb de dosemulator een tijdje  geleden nog geprobeerd om Prince of perzie te spelen.
 :)
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline SaoLK

  • Lid
Re: DOS aan GRUB2 toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/27, 16:42:15 »
zo moet /etc/grub.d/40_custom er uit zien:

#!/bin/sh
exec tail -n +3 $0
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
menuentry "DOS v6.22" {
   insmod part_msdos
   insmod fat
   set root='(hd1,1)'
   search --no-floppy --fs-uuid --set=root xxxx-xxxx
   drivemap -s (hd0) ${root}
   chainloader +1
}


dit is een voorbeeld,
uiteraard dien je 'xxxx-xxxx' te vervangen met de juiste UUID
en hd0 of hd1 met het juiste partienummer
dan 'sudo update-grub' in de terminal

Re: DOS aan GRUB2 toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/02, 20:00:29 »
Bedankt voor de reacties helaas kon ik er niet direct op reageren, maar hierbij :)

Leon: Yep nog steeds DOS voor een programma dat ik nog steeds  nodig heb. Mag zelfs niet sneller draaien dan 266Mhz van een Pentium. Ik heb het wel draaien in VMware (Linux-versie) op een moderne laptop, maar zelfs bij de laagste processor snelheid is deze nog te snel om het voldoende stabiel te noemen. VMware player zou ik misschien kunnen proberen op de oude laptop. Vitualbox zal niet werken omdat deze geen parallelpoort ondersteunt. DOSEmulator heb ik het nooit mee aan de praat gekregen.

SaoLK: Helaas werkt het voorbeeld niet. Hiermee weigert GRUB zelfs het opstart menu te tonen. Ook wordt na een update-grub de menu entries verwijderd en de standaard entry vermeld  ???

Ben nog op zoek naar de oplossing
« Laatst bewerkt op: 2011/10/02, 21:28:11 door Cyberneticbrain »
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Offline SaoLK

  • Lid
Re: DOS aan GRUB2 toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/05, 12:53:52 »
mogelijk moet je OS-prober uitzetten.

Re: DOS aan GRUB2 toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/05, 20:53:20 »
Wat veroorzaakt dan het probleem dat na een grub-update de configuratie weer overschreven wordt? Of zou dit hiermee juist voorkomen worden?
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....