Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GKSU?  (gelezen 829 keer)

GKSU?
« Gepost op: 2017/02/10, 18:31:35 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Ik wilde een oud beestje (EMachines G525)inblazen. Windows Vista was een drama geworden, dus heb ik er voor gekozen op advies van iemand voor Ubuntu.
Als eerst uitgeprobeerd en dat beviel zeer goed, dus meteen volledige versie geïnstalleerd. Na installatie getracht de updates uit te voeren.
Halverwege de laptop uit gezet in de gedachte later verder te gaan er de updates.
Helaas is dit tot op heden niet gelukt omdat ik nu met een zwart scherm zit waarvan ik enkel de cursor nog kan zien......
Aantal keer opnieuw opgestart, maar helaas steeds het zelfde resultaat... paars scherm, Ubuntu logo en daarna zwart scherm.

Ik heb al geprobeerd opnieuw op te starten via de opstart USB, maar dit werkt niet meer omdat mn laptop dan blijft staan op het scherm voor de bios.

Ik wil heel graag gebruik maken van Ubuntu, maar ik weet nu even niet hoe nu verder.

Graag advies en tips voor een leek op Linux gebied😁

M.v.g.

Raymon
« Laatst bewerkt op: 2017/02/10, 20:39:03 door RaymonvandenBerg »

Offline Nero

  • Lid
Re: Zwart scherm ipv bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/10, 18:52:29 »
Kijk eens of je in een terminal geraakt. Gebruik daarvoor Ctrl-Alt-F1. Als je zo ver bent kan je inloggen met de gebruiker en het wachtwoord wat je hebt opgegeven bij de installatie. Geef dan als opdrachtsudo apt install -fWat geeft dat tot zover

Re: Zwart scherm ipv bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/10, 18:59:18 »
Citaat
Halverwege de laptop uit gezet in de gedachte later verder te gaan er de updates.

oei, oei, had je beter niet gedaan.

Citaat
Ik heb al geprobeerd opnieuw op te starten via de opstart USB, maar dit werkt niet meer omdat mn laptop dan blijft staan op het scherm voor de bios.

Kan je dan kiezen voor de USB? (Boot)

Probeer even opnieuw op te starten met de USB-stick erin. Druk tijdens de opstart op F12 en kies USB , <enter>
Dan zou hij nu moeten doorstarten op USB.
Herinstalleer Ubuntu en doorloop dan alle updates maar schakel de computer niet uit !!  Schud tijdens de installatie en tijdens het bijwerken van de updates af en toe eens met de muis of... beter nog : ga naar instellingen > schermbeveiliging > of energiebeheer en schakel de schermbeveiliging of het op zwart zetten van het scherm uit = op nooit.

Bericht ons hoe het verloopt. Met dank.

Groet,
spievensterke.

Of volg de stap die Nero aangeeft .... hij is mij voor....
« Laatst bewerkt op: 2017/02/10, 19:01:47 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Zwart scherm ipv bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/10, 19:09:48 »
Hallo en bedankt voor de snelle reacties,

Tja, ik dacht dat het geen probleem zou zijn om niet meteen alle updates tegelijk te doen..... blijkbaar wel dus dim,dom,dom van mij.
Ik heb de opdracht van Nero ingevoerd. Daarna kwam er een melding die ik in moest voeren om configuratie compleet te maken?.
Dat gedaan en nu lijkt het alsof alles opnieuw wordt ingesteld. Soort reset ofzo.
Zodra dit compleet afgerond is laat ik horen wat het resultaat is.

Hebben jullie nog tips hoe ik hier weer uit kom? En hoe ik de laptop herstart mocht ik toch weer dat zwarte scherm krijgen. De aan/uit knop steeds weer gebruiken lijkt me ook geen optie.

Alvast bedankt.

Raymon

Re: Zwart scherm ipv bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/10, 19:14:37 »
Na de volledig  herstelling van de configuratie, zou de opstart vlot moeten verlopen.

Zorg verder voor de juiste systeeminstellingen : ga naar instellingen > schermbeveiliging > of energiebeheer en schakel de schermbeveiliging of het op zwart zetten van het scherm uit = op nooit.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Zwart scherm ipv bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/10, 19:17:31 »
Super bedankt, ik heb weer beeld.

Nog tips behalve de aanbevolen updates uit te voeren?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Zwart scherm ipv bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/10, 20:03:00 »
Citaat
Nog tips behalve de aanbevolen updates uit te voeren?
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Re: Zwart scherm ipv bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/10, 20:37:53 »
Nu ben ik stap voor stap alles aan het doorlopen, maar loop vast bij GSKU. Dit is niet te vinden in het software center, maar dit zou ik wel nodig hebben om de prestaties te kunnen verhogen.

Iemand tips?

Raymon

Re: GKSU?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/10, 20:44:19 »
Eerst synaptic via software installeren en vervolgens via synaptic gksu.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: GKSU?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/10, 21:15:44 »
Top, bedankt!!!!
Ook weer opgelost.
Alle tien de stappen uitgevoerd.

Bedankt voor de hulp en tips.