Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mozilla thunderbird  (gelezen 815 keer)

Offline Rik123

  • Lid
mozilla thunderbird
« Gepost op: 2020/02/10, 15:40:47 »
 ik had  Thunderbird gekoppeld aan een gmail -account
 Thunderbird begint na de installatie met het binnenhalen van alle oude mail... Thunderbird  werkt goed.

Maar mijn vraag is: wat gebeurt er met de webversie van gmail? ... wordt daar de mail die ik verwijder in    Thunderbird  ook verwijderd?  En als ik een nieuwe mail schrijf, zie ik de verzonden mail dan ook op de web-versie?      Ik vraag dit omdat ik voor iemand een pc heb gemaakt en hij wil een E-mail prog , maar ik gebruik zelf geen  Thunderbird, dus geen ervaring.   

Re: mozilla thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/10, 15:50:48 »
Dat ligt er aan hoe je het ophaald, en hoe je het ingesteld hebt bij de settings.
Kort gezegd. IMAP is synchroniseren. POP is ophalen.

Voor belangrijke mailboxen kies ik persoonlijk altijd voor de POP mail. Waarbij de emails op de server blijven staan. Bij belangrijker adres altijd, en bij wat minder belangrijkere een aantal maanden.
Uiteindelijk is het een keuze wat je precies wilt bereiken. Wil je de serverbox mee onderhouden, of wil je deze intact laten? De wens kan per mailbox anders zijn.

IMAP dan beheer je de mail bij gmail synchroon! Gooi je in mail.google iets weg dan zie je het ook niet meer in TB, en vise versa. Verplaats je in TB iets naar een andere map, dan verplaats je het op de gmail-server ook naar diezelfde andere map.
Gmail is daar 'beveiligd' dat als je in TB iets weg gooit het in gmail blijft staan in een aparte prullenbak. Als het in TB weg is is het in gmail dus nog niet definitief weg. Wel weg uit je postvakken.
In de instellingen onder Synchronisatie kun je wat opties (de)selecteren.

Bij POP haal je het in beginsel standaard-ingesteld zo op zodat het van de server verwijderd wordt. Je trekt standaard dus de server leeg, tenzij zelf anders ingesteld.
In dit geval kun je in TB bij de instellingen instellen dat het op de server (=gmail) niet verwijderd wordt, en nog wat opties (zie bijlage).
« Laatst bewerkt op: 2020/02/10, 15:57:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rik123

  • Lid
Re: mozilla thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/10, 16:25:56 »
 IMAP werd standaard gebruikt/ geïnstalleerd door   Thunderbird..  als je mijn bijlage bekijkt, zijn de instellingen dan goed?  Ik wil geen gezeur als straks de web-versie van gmail ineens leeg is  =D   Bedankt partyrabbit, voor je uitgebreide uitleg !!!

Re: mozilla thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/10, 16:37:43 »
IMAP werd standaard gebruikt/ geïnstalleerd door   Thunderbird..


Hier gmail zowel als IMAP als POP in gebruik.
Kun je kiezen als je het in gaat stellen, of anders veranderen. Hij begint op IMAP maar dat kun je veranderen naar POP als ik het goed heb. Zou ik even moeten checken want alweer even geleden.

als je mijn bijlage bekijkt, zijn de instellingen dan goed?

Volgens mij kun je dat bij IMAP niet instellen, en gaat dat altijd synchroon, dus wat je in TB doet gebeurd ook in gmail.
Bij POP kan het zeker wel zoals hierboven al getoond.

Ik wil geen gezeur als straks de web-versie van gmail ineens leeg is  =D

Leeg nooit. Hooguit in de prullenbak bij de webbased gmail en even een klusje om alles terug in de juiste mappen te zetten.
MAAR die prullenbak wordt wel na een bepaalde tijd automatisch geleegd, dus uiteindelijk weer wel. Al twijfel ik omdat de IMAP prullenbak een aparte andere is als de webmail prullenbak.

Log ff in in je gmail op de website en dan kun je zien wat er gebeurd of gebeurd is.

Bedankt partyrabbit, voor je uitgebreide uitleg !!!

Geen dank. Graag gedaan. Help maar weer terug als jij kunt helpen (=forum principe).
« Laatst bewerkt op: 2020/02/10, 16:42:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rik123

  • Lid
Re: mozilla thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/10, 17:20:28 »
volgens mij gaat het goed, of kan het zijn dat de webmail de berichten op de pc of op de telefoon bewaart ..dan is controle een beetje lastig ..  Gmail op een android mobiel laat alle oude mail zien.    En forum principe ken ik wel, ben al heel lang lid, maar ben een tijd weg geweest om gezondheidsreden..ik probeerde in te loggen maar dat lukte niet, daarom maar een andere account aangemaakt...volgens mij staan er duizenden berichten op deze forum van mij waar ik mensen heb geholpen  =D

Offline h2o

  • Lid
Re: mozilla thunderbird
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/10, 18:59:43 »
Ik heb ook een hele poos Thunderbird ingezet voor o.a. Gmail.

Denk aan de volgende zaken:
1. Als je berichte verwijderd, zorg er dan voor dat ze eerst in de prullenbak terechtkomen en daarna de prullenbak legen. Doe je dat niet, dan lijkt het dat de verwijderde mails weg zijn, maar staan ze nog steeds bij Alle mail.
2. Die 'Alle mail' moet je ook laten abonneren zodat je daar controle uit kunt voeren of mails daadwerkelijk verdwenen zijn.

Gmail heeft in tegenstelling tot andere mails een ander manier van werken. Gmail labelt alles en dat is behoorlijk wennen en soms lastig. Laatst bleken er toch nog 300 mails te bestaan.  :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Wat je bij Gmail ook nog in kunt stellen met Thunderbird is om helemaal geen mails op te halen en Thunderbird dan als een Email terminal te laten draaien. Bij Synchronisatie & Opslag het eerste vinkje uitzetten. Dan staat er in principe niets op jouw systeem.
Kun je ook gebruiken bij Office 365, waar ik voor mijn werk mee moet werken. Gaat prima.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HWE64

  • Lid
Re: mozilla thunderbird
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/10, 19:12:00 »
Misschien als aanvulling Tb agenda (Lightning) werk ook heel goed met Google agenda op smartphone en andersom. Dus kan beide richtingen op.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: mozilla thunderbird
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/10, 19:12:18 »
volgens mij gaat het goed, of kan het zijn dat de webmail de berichten op de pc of op de telefoon bewaart ..dan is controle een beetje lastig ..

Met IMAP moet er standaard in de webmail/server/bijGmeel hetzelfde gebeuren als jij in TB doet. Gooi je in TB iets in de prullenbak dan moet dat bij gmail ook in de prullenbak gaan. Synchronisatie.
Wat ik hierboven uitlegde zijn opties en argumenten om dat soms anders te willen en in stellen. Uiteindelijk een persoonlijke keuze. Maar in beginsel is IMAP een prima systeem.

En forum principe ken ik wel, ben al heel lang lid, maar ben een tijd weg geweest om gezondheidsreden..ik probeerde in te loggen maar dat lukte niet, daarom maar een andere account aangemaakt...volgens mij staan er duizenden berichten op deze forum van mij waar ik mensen heb geholpen  =D

Mooi. Dan heb je mij waarschijnlijk ook al eens geholpen, en heb ik je nu terug geholpen.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rik123

  • Lid
Re: mozilla thunderbird
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/10, 20:24:37 »
HWE64, h2o en partyrabbit bedankt voor jullie informatie, ik ben weer iets wijzer  :D  Ik heb zelf nooit  Thunderbird gebruikt, ben tevreden met webmail, maar ik ben bezig met het inrichten van een pc voor iemand anders, Thunderbird werkt goed nu. 

Offline Rik123

  • Lid
Re: mozilla thunderbird
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/10, 20:33:38 »
[Mooi. Dan heb je mij waarschijnlijk ook al eens geholpen, en heb ik je nu terug geholpen.  =D
 
ik had even gekeken:  meer dan 3700 keer geholpen, dus grote kans dat jij er ook één van bent  ^-^ 

Re: mozilla thunderbird
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/10, 23:02:00 »
LOL :cheers: maat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore