Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie via USB pakt niet  (gelezen 3211 keer)

Offline Fred123

  • Lid
Installatie via USB pakt niet
« Gepost op: 2017/02/20, 10:54:56 »
Hallo,

Op verschillende manieren heb ik getracht via USB installatie te doen (Lubuntu), maar kreeg geen enkel contact via USB.

Volgende heb ik gebruikt :
LinuxLive USB Creator 2.9.4 (1).exe
unetbootin-windows-625.exe
Universal-USB-Installer-1.9.7.2.exe

Op mijn USB 2.0 zie ik het volgende staan:  Zie bijlage.

Zowel op mijn hele oude (win7) als redelijk oud (win10) lukt het me niet. Ik heb USB 2.0, misschien dat het daar aan ligt?

Gekeken in Bios (wind7), is dat een probleem?
1. USB HDD : N./A
2. USB CD : N/A
3. AHCI HDD  : samsung HM250HI
4. USB FDD : N/A
7. USB KEY : N/A

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Alvast bedankt
enz.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/20, 11:08:27 »
Mogelijk ziet je BIOS het USB-staafje als een tweede harde schijf. Kijk in het BIOS eens naar de opstartvolgorde binnen de categorie "harde schijven".

Offline Fred123

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/20, 11:31:12 »
Bedankt voor je reactie.
Hoe moet ik het zien?  Dit staat er:
1. USB HDD : N./A
2. USB CD : N/A
3. AHCI HDD  : samsung HM250HI
4. USB FDD : N/A
7. USB KEY : N/A

Ik zie bij 1. N/A staan.  Dat staat volgens mij not avaible

Offline nizi

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/20, 11:48:18 »
Ik gebruik in Windows het programma Rufus om een linux iso op een usbstick te zetten.

Nadat het is gedaan de usbstick in de pc laten zitten en herstarten. Bij de herstart de functietoets indrukken voor het bootmenu. Bij mij is dat escape maar kan bij jou anders zijn. Dan staat usbstick erbij. Dus niet stick eerst verwijderen en pas in doen bij het opstarten. Want ziet mijn computer de stick ook niet.
Dus start je pc op, doe de USB-stick erin en herstart met de stick er nog in. Bij mij werkt het zo wel.

Offline Fred123

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/20, 11:59:12 »
Hoi Nizi,
ik zie inderdaag een vermelding van USB stick tijdens opstarten in boot. Echter hierna krijg ik een melding : Remove disk or other media
press any key to start

Dus is mijn USB kennelijk niet goed geinstalleerd?
Ik ga Rufus uitproberen :-)
« Laatst bewerkt op: 2017/02/20, 13:25:20 door Fred123 »

Offline Fred123

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/20, 17:42:47 »
Via tip van Nizi uitgeprobeerd. Ik kreeg idd contact en heeft tot installeren gewerkt.
Daarna moet ik herstarten en dat duurt erg lang, klopt dat?

ik zie alleen eerste regel : /dev/sda1: clean, cijfers/cijfers files, cijfers/cijfers blocks.
hierna doet hij niks, zie alleen knipperen, dus lijkt wel of hij nog bezig is
Klopt dit?

Offline nizi

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/20, 18:49:33 »
Sinds versie 16.04 zie ik dit ook inderdaad. Was bij bij 14.04 anders. Bij mij start hij daarna wel Ubuntu op. Wat je ziet duurt bij mij ongeveer 20 seconden. En mijn pc is een desktop van 2009.

Offline nizi

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/20, 18:56:04 »
ps bij mij staat er in die regel sda5. Dat is partitie waar Ubuntu opstaat. Op sda1 staat bij mij windows. Als dat bij jou ook zo is en lubuntu niet verder opstart, is er blijkbaar iets niet goed gegaan.

Offline Fred123

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/21, 11:26:42 »
Oke, ik heb het anders gedaan. Eerst volledig verwijderen mbv Dban. Vervolgens opnieuw geinstalleerd met Lubuntu. Dat is niet gelukt, steeds foutmeldingen, en na installatie komt hij niet verder dan 1 regeltje, zoals hierboven beschreven.
Ik heb vervolgens een ander genomen : Xubuntu geinstalleerd. Nu doet hij het wel, en werkt zo te zien correct. Weliswaar langzaam, tenminste bij Firefox. Ik laat deze topic even open staan, kijken wat de reacties zijn, want zo te zien is Lubuntu een "probleem" geval.

Mijn comp. gegevens : (samsung laptop)
CPU type Atom (TM) N450
CPU Speed 1.66 Ghz
Total Memory 2040 MB

Intussen kijk ik welke explorer ik ga nemen, ik denk Chrome, effe zoeken of jullie dat ook hebben.

Tot zo

Offline Fred123

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/21, 16:55:04 »
Afgesloten, bedankt voor jullie hulp. Ik zie trouwens dat Chrome niet kan, ik heb dus 32  :)

Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/21, 20:27:15 »
Kijk eens wat de uitkomst is in de terminal van :
lscpuEn post die uitkomst hier eens tussen code tags (#)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/22, 00:13:21 »
ik zie alleen eerste regel : /dev/sda1: clean, cijfers/cijfers files, cijfers/cijfers blocks.

Dat is normaal.

Citaat
hierna doet hij niks, zie alleen knipperen, dus lijkt wel of hij nog bezig is
Klopt dit?

Naar mijn ervaring heb je dan een probleem met de grafische driver. Al is dat bij Lubuntu wel gek. Lubuntu is dan wel opgestart, alleen de GUI / grafische schil niet, dus je ziet niks.

Als je wel je muispijl ziet, kan je die naar het midden van het scherm bewegen, tot ie verandert in een cursor. Dan zit je boven het (onzichtbare) vakje waar je normaal je wachtwoord invult. Dat kan je dan alsnog doen, en mogelijk start Lubuntu dan alsnog op, maar met gebrekkige grafische omgeving.

Weet je wat voor grafische kaart je hebt? Overigens houdt mijn kennis hier op, maar er zijn genoeg mensen hier die je daar dan verder mee kunnen helpen.

Epiphany is trouwens een browser die lichter en sneller is dan Firefox, maar heeft denk ik zo zijn beperkingen, ik heb er nog niet veel mee gewerkt, dus weet niet precies. Er is ook nog Chromium, de Linux-versie van Chrome, die bestaat wel in 32 bit, als je dat bedoelde met '32'.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/22, 00:18:29 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Nero

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/24, 13:13:29 »
De Atom N450 kan wel degelijk 64-bit aan. Chrome is dus wel mogelijk.

Offline Fred123

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/15, 10:49:55 »
pederoco,  lscpu commando uitgevoerd:  Het gaat mij dus om of ik chrome kan nemen.

Architecture: i686
CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bit
Byte Order: Little Endian
CPU(s): 2
On-line CPU(s) list: 0,1
Thread(s) per core: 2
Core(s) per socket: 1
Socket(s): 1
Vendor ID: GenuineIntel
CPU family: 6
Model: 28
Model name: Intel(R) Atom(TM) CPU N450 @ 1.66GHz
Stepping: 10
CPU MHz: 1667.000
CPU max MHz: 1667,0000
CPU min MHz: 1000,0000
BogoMIPS: 3324.99
L1d cache: 24K
L1i cache: 32K
L2 cache: 512K
Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm movbe lahf_lm dtherm

Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/15, 13:16:42 »
CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bitHierop kun je dus een 64 bits installatie zetten.
Waardoor je dus ook Google Chrome kan gebruiken.
Ik zou dan wel voor Xubuntu gaan aangezien je maar 2GB geheugen hebt.
Succes!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline peer

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/15, 16:18:28 »
volgens mij klopt dit niet. Ik lees ergens anders op het internet het volgende:

"lscpu is telling you that your architecture is i686 (an Intel 32-bit CPU), and that your CPU supports both 32-bit and 64-bit operating modes. You won't be able to install x64 built applications since they're built specifically for x64 architectures."
het is dus een 32bit processor.

Ik heb een stokoude pc (uit 2002) met een AMD AThlon 64 X2 dual core processor en de output van lscpu is de eerste 8 regels exact gelijk. Op dit systeem draaien alleen 32-bit distributies (momenteel debian lxde minimal)
Dus als chrome 64 bit vraagt dan gaat het niet werken.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2017/04/15, 17:07:09 »
Eén van de CPU-flags is : "lm" en dat betekent voor zover mij bekend:  64-bits is mogelijk.
lm staat voor "long mode".

https://unix.stackexchange.com/questions/43539/what-do-the-flags-in-proc-cpuinfo-mean
« Laatst bewerkt op: 2017/04/15, 17:09:49 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

swake

  • Gast
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2017/04/15, 22:03:56 »
Citaat
(win10) lukt het me niet.

Is het UEFI BIOS , want dan moet je secureboot uitschakelen .

swake

  • Gast
Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2017/04/15, 22:10:20 »
Citaat
1. USB HDD : N./A

Ga eens naar je BIOS .
Ik kan verkeerd zijn , maar ik denk dat er in het BIOS > Advanced > USB configuration en kijk daar eens of USB Legacy soms niet op Disabled staat ingesteld .

Re: Installatie via USB pakt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2017/04/15, 23:08:48 »
Als je op UEFI ingesteld staat, dan moet je een entry aanmaken in je UEFI (opvolger BIOS) om aan te geven waar je UEFI entry op je USB stick staat.

Als voorbeeld moet je bijvoorbeeld zelf een entry maken die gewoon een naam krijgt zoals USB-UBUNTU en daarvoor de volgende waarde ingeven in de UEFI:
\EFI\BOOT\BOOTx64.EFI

of bijvoorbeeld
\EFI\BOOT\grubx64.efi

Maar bij andere systemen is het weer juist de / en de \ omgedraaid.
/EFI/BOOT/BOOTx64.EFI

en

/EFI/BOOT/grubx64.efi

Vooral zodra je dual boot gaat met Windows op UEFI is het beter Windows de UEFI partitie aan te laten maken, van het type FAT32

Maar toch moet je veelal handmatig zeker voor Ubuntu die nog wel secure boot officieel zou moeten ondersteunen (beter tijdelijk uitzetten) een speciale entry toevoegen in de UEFI terwijl je de USB met ubuntu erop gezet met o.a. Rufus of Lili.

Na een clear CMOS moest ik op mijn computer ook handmatig deze entry maar dan voor Windows toevoegen om uberhaupt zelfs Windows met UEFI te kunnen installeren vanaf USB.

Nogmaals je mag de boot opties in UEFI zelf een naampje geven, maar je moet de DVD/USB verkennen op zoek naar een folder genaamd UEFI, en exact het pad weten van waar de opstart optie in jouw UEFI naar moet verwijzen.

UEFI is nog echt niet standaard, op het ene systeempje werkt het soms opeens, maar dan weer niet en moet je alles handmatig als entry toevoegen. Op het andere systeempje tsja, de legacy BIOS is verleidelijk, het was toen zo eenvoudig, maar als het je lukt om te leren omgaan met UEFI zou ik het wel leren te doen.

De voorbeeld locaties die ik gaf waar een opstart optie naar moet verwijzen zijn voor Ubuntu Gnome 17.04, kijk eerst op je USB of DVD in de map EFI voor zowel Windows als Ubuntu derivaat.

Was echt een hel leren om te gaan met UEFI op verschillende systemen, maar er zit wel een patroon in en toch op ieder type systeem is het net iets anders.

En daarom deed ik eerst ook alles op BIOS legacy. Maar ik ga ervan uit dat je op BIOS legacy zit. Bij Windows 10 is BIOS legacy te herkennen aan het lelijke Windows logo tijdens het opstarten terwijl bij UEFI het logo van de fabrikant tijdens het booten in beeld is.

Dus ik weet natuurlijk niet of je BIOS of UEFI gebruikt, maar opstarten van USB in UEFI mode gaat niet lukken zonder entry in het UEFI (wat vroeger het BIOS heette). En zal je handmatig toe moeten voegen, dan kan je gewoon booten van de zelfgemaakte entry zoals:
/EFI/BOOT/BOOTx64.EFI
of
/EFI/BOOT/grubx64.efi
of
\EFI\BOOT\BOOTx64.EFI
of
\EFI\BOOT\grubx64.efi

Je zal dus wel degelijk een patroon herkennen in UEFI, maar ik voel me net informatie geven van de Microsoft helpdesk, feitelijk correct, maar totaal niet bruikbaar.  8-)
motion@home:~$ sudo apt-get install steam