Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freenas  (gelezen 4629 keer)

Offline am

  • Lid
Freenas
« Gepost op: 2023/01/12, 15:27:04 »
Hallo beste leden,

ik wil graag Freenas installeren op een lege pc waar ik dan mijn bestanden centraal kan bewaren. Waar kan ik Freenas downloaden en is het instellen erg moeilijk?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #1 Gepost op: 2023/01/12, 19:11:53 »
FreeNAS bestaat niet meer. Er zijn twee forks van verschenen: het commerciƫle TrueNAS en OpenMediaVault. Die laatste is gratis en kan ik aanbevelen: https://www.openmediavault.org/download.html

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #2 Gepost op: 2023/01/13, 10:19:43 »
FreeNAS bestaat niet meer. Er zijn twee forks van verschenen: het commerciƫle TrueNAS en OpenMediaVault. Die laatste is gratis en kan ik aanbevelen: https://www.openmediavault.org/download.html

Dank je wel, ga het downloaden en uitproberen, alvast bedankt voor de hulp

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #3 Gepost op: 2023/01/13, 12:12:26 »
hoe kom ik terecht in de control panel van Openmediavault?

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #4 Gepost op: 2023/01/13, 12:56:30 »
hoe kom ik terecht in de control panel van Openmediavault?
Ik heb ip addr ingetypt in de terminal, ik krijg geen ip adres te zien, wel dit link/ether 0c:60:56:31: en nog enzv weet niet wat ik hiermee aanmoet.


Offline bart85

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #5 Gepost op: 2023/01/13, 14:14:27 »
Kun je ipv ip adres localhost gebruiken. Dat moet kunnen als je tenminste wil configureren vanuit de server zelf en het geen remote is.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #6 Gepost op: 2023/01/13, 14:21:39 »
Kun je ipv ip adres localhost gebruiken. Dat moet kunnen als je tenminste wil configureren vanuit de server zelf en het geen remote is.

Ben er net achter gekomen dat wat ik hier liet zien een Mac adress is nadat ik "Ip adress"heb ingetypt in de terminal, helaas zie ik geen IP.
Wat is het ip dan van mijn localhost?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #7 Gepost op: 2023/01/13, 14:32:00 »
Het scherm van OpenMediaVault toont na de boot welk ip-adres hij heeft en wat je moet intypen om zijn webinterface voor het beheer op te roepen.

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #8 Gepost op: 2023/01/13, 15:14:16 »
Het scherm van OpenMediaVault toont na de boot welk ip-adres hij heeft en wat je moet intypen om zijn webinterface voor het beheer op te roepen.

Ik ga dit eens proberen, dank je.

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #9 Gepost op: 2023/01/13, 15:22:10 »
Het scherm van OpenMediaVault toont na de boot welk ip-adres hij heeft en wat je moet intypen om zijn webinterface voor het beheer op te roepen.

Ik ga dit eens proberen, dank je.

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #10 Gepost op: 2023/01/13, 15:22:42 »
Dit is wat ik zie als ik ip addr intypt

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #11 Gepost op: 2023/01/13, 15:26:45 »
Het scherm van OpenMediaVault toont na de boot welk ip-adres hij heeft en wat je moet intypen om zijn webinterface voor het beheer op te roepen.
Heb het gedaan maar zie niks alleen dus inloggen als root en de paswoord

Offline Bloom

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #12 Gepost op: 2023/01/13, 22:09:17 »
Zo te zien reikt je router alleen ipv6-adressen uit?
Het adres dat bij enp0s5 staat is het juiste: ik veronderstel dat je de NAS via een kabel aangesloten hebt?
Dan kun je https://ipv6-adres (vervang dat dus door het juiste) in je browservenster vanaf eender welke andere computer of notebook intikken en zou het webbeheer getoond moeten worden.

Offline am

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #13 Gepost op: 2023/01/13, 22:31:32 »
Zo te zien reikt je router alleen ipv6-adressen uit?
Het adres dat bij enp0s5 staat is het juiste: ik veronderstel dat je de NAS via een kabel aangesloten hebt?
Dan kun je https://ipv6-adres (vervang dat dus door het juiste) in je browservenster vanaf eender welke andere computer of notebook intikken en zou het webbeheer getoond moeten worden.

Dank je wel, alleen wat moet ik dan in de browser in typen, hoe ziet een ipv6 adres er dan uit.

Offline bart85

  • Lid
Re: Freenas
« Reactie #14 Gepost op: 2023/01/14, 12:14:00 »
Het adres achter link/ether is geen ipv6 adress, maar een Mac adres. Ook wel hardware adres.
Het systeem heeft een bekabelde mogelijkheid en een wifi. Nr 2 en 3 staan op de foto op DOWN. Voor verbinding moet hij op UP staan. Je hebt dus geen verbinding.
enp5s0 is voor bekabeld device. wlp4s0 voor de wifi.
lo is een loopback, niet voor een verbinding naar een andere computer.
« Laatst bewerkt op: 2023/01/14, 12:24:13 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.