Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op Jewel diamond 2100  (gelezen 1476 keer)

Gast

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Gepost op: 2006/06/30, 13:45:55 »
dus, ik zou graag ubuntu willen instaleren op mij laptop (diamond 2100 van jewel) kunnen jullie mij vertellen of alle hardware gaat werken? (pcmcia, wlan, firewire etc.)

alvast bedankt!

Sisco

cvcaelen

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/30, 13:55:57 »
De vlugste manier om dat te ontdekken is de life-cd proberen

Groetjes

Christiaan

Azalin

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/30, 14:00:19 »
Of het avontuur gewoon aangaan en het proberen. Een echte install zegt uiteraard nog meer dan een Live CD. Hoewel die een aardige indicatie geeft.
Wel zou ik even je WLAN in de gaten houden want dat zal niet meteen in een keer lukken. Een aantal mensen hebben het daar op laten afhangen en omdat het niet meteen werkte zijn ze gestopt. Maar met wat hulp op dit forum is dat vaak toch vrij eenvoudig voor mekaar. En als je eenmaal weet hoe het moet... :) Dus

Gast

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/30, 14:04:39 »
ik heb al een keer dualboot gehad en daar heb ik niet zon zin in (windows loopt de hele tijd te zeiken)
ik ga gewoon voor de instalatie, ik heb overal al backups van ;)

Gast

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/30, 14:09:30 »
en tja, hoe werkt dat eigenlijk? :p gewoon drivers downloaden net als in windows? :p

Azalin

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/30, 14:22:17 »
Citaat van: Sisco
en tja, hoe werkt dat eigenlijk? :p gewoon drivers downloaden net als in windows? :p
Uhm, hoe werkt wat precies? De meeste hardware wordt als het goed is al meteen door Ubuntu herkend en geinstalleerd. De enige dingen waar je waarschijnlijk drivers voor moet gaan zoeken zijn het geluid, je wireless lan en je beeldschermadapter. De beeldscherm adaptyer zal wel meteen werken maar niet optimaal en je wireless lan hangt er vanaf welke chipset er is gebruikt. Ik adviseer je als je de mogelijkheid hebt, om de laptop tijdelijk met een kabeltje uit te rusten tijdens het installeren van Ubuntu. Het gewone lan werkt namelijk bijna altijd meteen. Niet altijd maar wel bijna :)
En windows die loopt te zeuren omdat het een dual boot is? Vreemd...

Comp_Lex

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/30, 14:42:24 »
Windows hoort niet de hele tijd te zeiken als je dualboot hebt. Tenzij je je HD niet gedefragmenteert hebt voordat je Ubuntu ging installeren, want dan kan het zijn dat je Ubuntu over Windowssoftware heen hebt geinstalleerd.

Gast

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/30, 15:21:12 »
nou, ik ben onder de indruk sinds versie 5.1, waar de wireless niet werkte, geen geluid, de "fn" toets combinaties niet werkte. t werkt nu allemaal wel =D ik begrijp er alleen niks van maar dat komt wel :p

Azalin

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/30, 15:33:56 »
Maar het is een feit: Windows zeurt graag... :)

Gast

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/30, 16:22:58 »
oke, even 2 domme vraagjes:

ik heb ongeloofelijk slecht geluid, het kraakt als een gek moet ik andere drivers instaleren ofzo?
hoe kan ik zien welke drivers ik heb geinstaleerd voor mijn videokaart etc?

Azalin

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/30, 16:56:39 »
Je kan in elk geval even kijken hoe de hardware wordt herkend door een terminal te openen en
lspci
te tiepen en de output te bekijken. Dan krijg je alleen de pci hardware te zien. Voor usb is dat lsusb
Met lsmod kun je zien welke "drivers" (modules) er geladen zijn. Wat voor grafische kaart/chip zit er in die laptop? ATI, Nvidia of iets zoals Intel e.d.? De problemen met je geluid zou ik zo niet een twee drie weten. Wanneer hoor je dat gekraak? Ook wanneer je een CD probeert af te spelen? (CDDA)

Gast

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/30, 17:34:39 »
het geluid heb ik al voor mekaar, even met de equalizer spelen en het werkt perfect ;)
mijn videokaart is een ATI mobility 9700 pro ik ga even uitproberen wat je zij en daarna zal ik is kijken of ik het verder zelf uit kan pluizen ;)

Azalin

  • Gast
ubuntu op Jewel diamond 2100
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/01, 23:50:52 »
Kijk hier eens.. misschien dat dat helpt?
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI