Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub bootloader volledig met configuratie op de efi partitie.  (gelezen 780 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ik gebruik op deze laptop Linux Mint en Arch Linux. Grub is geinstalleerd vanuit Linux Mint. De configuratie bestanden en misschien een boot stage. Van de boot stage weet ik niet zeker.
Graag zou ik de bootloader onafhankelijk van mijn besturingssysteem hebben. Dus Grub volledig op de efi partitie. Dit wil ik graag zodat ik zonder problemen mint kan verwijderen. Enkel daarna de configuratie updaten.  Natuurlijk kan ik ook de bootloader opnieuw installeren in Arch of een nieuw geinstalleerde distributie, maar ik wil liever geen herinstallatie.
Is het mogelijk om de bootloader volledig op efi partitie te plaatsen?

Groeten Bart.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.


Offline bart85

  • Lid
Re: Grub bootloader volledig met configuratie op de efi partitie.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/24, 15:40:36 »
Word dit configuratie bestand /boot/grub/grub.cfg ook op deze efi partitie gezet?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grub bootloader volledig met configuratie op de efi partitie.
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/24, 16:26:51 »
Niet volgens het eerste antwoord dat geaccepteerd werd (hoewel de OP uitdrukkelijk vroeg GRUB op EFI te zetten). Zie vooral dit antwoord. De optie `--boot-directory` geeft de hoofddirectory van Grub aan. Wellicht moet de hoofddirectory van Grub wel een linux bestandsysteem zijn, zoals /boot/efi. Het is niet de bedoeling grub geheel op de kleine Fat32 geformatteerde EFI partitie te zetten. Op die EFI staat de bootloader, die verwijst dan door naar het eigenlijke Grub programma.

Offline bart85

  • Lid
Re: Grub bootloader volledig met configuratie op de efi partitie.
« Reactie #4 Gepost op: 2021/09/24, 16:55:54 »
Het volgende partitie schema is dat goed?
1. Efi partition
2. microsoft reserved
3. windows
4. Grub
5. /boot
6. linux root
7. /home
# vrij voor een andere distributie
9. windows recovery

Waarbij de 4de partitie nieuw is. Ik kan partitie 3. Windows inkorten met 50MB. Partitie 4 aanmaken en sorteren in gdisk. Daar grub op installeren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grub bootloader volledig met configuratie op de efi partitie.
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/24, 17:35:48 »
Als ik nog eens rondkijk, dan denk ik dat het niet evident is een Grub te hebben die onafhankelijk is van een linuxdistributie: https://askubuntu.com/questions/705063/how-to-keep-grub-independent-of-all-the-oses Misschien wil je het wel eenvoudiger houden, en telkens de grub van je laatste installatie laten zien wat er is. Als die distributie er weer uit gaat, dan herinstalleer je maar in de overige distributie, of in een andere distributie die deze vervangt.