Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]gebruikersnaam = groepsnaam  (gelezen 1923 keer)

[Opgelost]gebruikersnaam = groepsnaam
« Gepost op: 2010/06/29, 20:21:22 »
Bij de installatie van ubuntu krijg je prompt een groep die dezelfde naam heeft als je gebruikersnaam. Heeft er iemand daar meer info over.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/30, 19:37:24 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/29, 20:28:09 »
Dat klopt... Sterker nog, bij het aanmaken van een gebruiker is het zelfs zo dat er ook een groep wordt aangemaakt met dezelfde naam als de gebruiker, en dan deze gebruiker ook lid is van deze groep.
Vanwaar je nieuwsgierigheid? Wat wil je nog meer weten?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/29, 20:45:32 »
Graag meer informatie hierover ( linkje misschien) Ik ben bezig aan een website met wat algemene informatie voor de beginner en merkte dit op na het ls -l commando. Had het al veel eerder gezien (ook bij Suse) maar eigenlijk nooit bij de reden stilgestaan. Er zijn toch groepen genoeg om de user bij toe te voegen.
Goh, ik lijk precies een beginner  :lol:
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

  • Lid
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/29, 21:25:55 »
Don't worry, be happy. Wees vereerd dat Ubuntu voor jou als nieuwe gebruiker meteen ook een eigen groep aanmaakt.

Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/29, 22:20:14 »
« Laatst bewerkt op: 2010/06/30, 17:47:52 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline heir4c

  • Lid
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 22:29:35 »
Het is toch niet zo dat als je tot de zelfde groep behoord dat je dan dezelfde rechten hebt als de oorspronkelijke gebruiker. De gebruiker zelf kan bijvoorbeeld rwx hebben en de groep toch alleen maar r rechten.

Zie afb. in deze link: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ik-heb-opeens-geen-rechten-en-linux-start-helemaal-niet-meer/msg618923/#msg618923
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/29, 22:31:44 »
Het is toch niet zo dat als je tot de zelfde groep behoord dat je dan dezelfde rechten hebt als de oorspronkelijke gebruiker. De gebruiker zelf kan bijvoorbeeld rwx hebben en de groep toch alleen maar r rechten.

Zie afb. in deze link: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ik-heb-opeens-geen-rechten-en-linux-start-helemaal-niet-meer/msg618923/#msg618923

Inderdaad goed opgemerkt  :-[
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline heir4c

  • Lid
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/29, 22:45:35 »
Ik zie dat je beteuterd kijkt, maar geeft niets, wist dit zelf eerst ook niet, en ik leer elke dag bij. (via een oud boek (anno 2000) over linux.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/30, 00:30:57 »
Denk dat dit het meest duidelijk is met de gebruiker 'root' met de groep 'root'.
De gebruiker 'root' kan echt alles, waardoor ook gebruikers toegevoegd aan de groep 'root' ook alles kunnen.
Deze werkwijze is natuurlijk ongewenst binnen Ubuntu/linux om meer gebruikers toe te voegen tot de groep 'root', want hiermee ondermijn je natuurlijk de veiligheid van je systeem.....
Dit klopt niet en is een erg slecht voorbeeld. Tevens is in Ubuntu niemand lid van de groep root. Wel is je eerste gebruiker, die tijdens install wordt aangemaakt, lid van de groep 'admin'.

Zeg Topic Starter, ik wil best wel wat meer vertellen hierover, maar dan wil ik dat jij wat gerichtere vragen stelt. Je begint je topic met "gebruikersnaam = groepsnaam", maar ik heb het gevoel dat je een algemeen verhaaltje over gebruikers en groepen zoekt...
« Laatst bewerkt op: 2010/06/30, 18:31:12 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/30, 09:04:46 »
Een korte uitleg over een 'gebruiker' en 'groep'.

Stel je bent gebruiker 'abc', die ook een groep 'abc' krijgt.
De gebruiker 'abc' is ook de eigenaar van de groep 'abc'.
De groep 'abc' krijgt dezelfde rechten als de gebruiker 'abc'.

Dus als ik gebruiker 'def' in de groep 'abc' opneem, krijgt hij dus dezelfde rechten als gebruiker 'abc'.
Prima uitleg.
Zoals hierboven reeds gezegd, dit klopt dus niet. De rechten voor de groep "abc" worden per bestand ingesteld. Iemand van de groep "abc" heeft de rechten, toegekend aan groep abc. Dat zijn daarom niet dezelfde rechten als gebruiker abc.

Bijvoorbeeld, als gebruiker abc een bestand aanmaakt, dan worden standaard zijn permissies ingesteld als:

mijnbestand  - rw- r-- r-- abc abc

Het bestand "mijnbestand" behoort toe aan de eigenaar "abc", en aan groep "abc". De eigenaar abc kan lezen en schrijven (rw). Iedereen die tot de groep abc behoort, mag enkel lezen (r--). Ook "anderen" kunnen het bestand lezen (r--).

In het kader van een samewerking zou de eigenaar de permissies kunnen aanpassen naar:

mijnbestand  - rw- rw- --- abc abc

zodat iedereen van de groep abc alles kan doen met het bestand, en anderen het zelfs niet kunnen inkijken.


Denk dat dit het meest duidelijk is met de gebruiker 'root' met de groep 'root'.
De gebruiker 'root' kan echt alles, waardoor ook gebruikers toegevoegd aan de groep 'root' ook alles kunnen.
Deze werkwijze is natuurlijk ongewenst binnen Ubuntu/linux om meer gebruikers toe te voegen tot de groep 'root', want hiermee ondermijn je natuurlijk de veiligheid van je systeem.....
Dit klopt niet en is een erg slecht voorbeeld. Tevens is in Ubuntu niemand lid van de groep root. Wel is je eerste gebruiker, die tijdens install wordt aangemaakt, lid van de groep 'admin'.
[/quote][/quote]
+1. In Ubuntu is het root account standaard niet geactiveerd.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/30, 11:49:13 »
donpedroII, volgens mij is het nu duidelijk dat er niet veel klopt van je uitleg. Zou je deze dan ook weg willen halen? Brengt alleen maar verwarring als je het mij vraagt. Die links die je gaf hebben wel toegevoegde waarde ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/30, 17:39:00 »
Citaat van: wazzzaaa
Zeg Topic Starter, ik wil best wel wat meer vertellen hierover, maar dan wil ik dat jij wat gerichtere vragen stelt. Je begint je topic met "gebruikersnaam = groepsnaam", maar ik heb het gevoel dat je een algemeen verhaaltje over gebruikers en groepen zoekt...
Neen, dat is niet waar, maar het lijkt mij eigenaardig dat je bij installatie een user creërt met administrator rechten en prompt een groep met dezelfde naam. Terwijl je bv. al lid bent van de groepen : "Ipadmin - ID 106" en "admin - ID 106" :)
Is dit in opensuse ook zo? Zou ik eens moeten nakijken op m'n test pc
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/30, 17:49:32 »
Heb mijn uitleg op verzoek verwijdert, maar de links voor info laten staan.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/30, 17:53:36 »
Iedere gebruiker is altijd lid van minimaal 1 groep, zijn "primaire groep".
In Ubuntu, Debian, Red Hat en nog wat distro's is dat dezelfde naam als de gebruiker heeft. (Zogenaamde "private group")

In Open Suse is het weer anders. Daar is iedere nieuwe gebruiker standaard lid van de "users" groep.

De andere groepen waar een gebruiker lid van kan zijn (lpadmin, admin, adm, enz.) zijn optioneel en zijn bedoeld om de rechten op bestanden en mappen beter te kunnen beheren.

Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.oreillynet.com/onlamp/blog/2006/09/using_user_private_groups.html

Offline tigger

  • Lid
Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/30, 17:55:52 »
Citaat van: wazzzaaa
Zeg Topic Starter, ik wil best wel wat meer vertellen hierover, maar dan wil ik dat jij wat gerichtere vragen stelt. Je begint je topic met "gebruikersnaam = groepsnaam", maar ik heb het gevoel dat je een algemeen verhaaltje over gebruikers en groepen zoekt...
Neen, dat is niet waar, maar het lijkt mij eigenaardig dat je bij installatie een user creërt met administrator rechten en prompt een groep met dezelfde naam. Terwijl je bv. al lid bent van de groepen : "Ipadmin - ID 106" en "admin - ID 106" :)
Is dit in opensuse ook zo? Zou ik eens moeten nakijken op m'n test pc

twee groepen met hetzelfde nummer is ook vragen om problemen net zoals een uid-nummer twee keer gebruiken.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Re: gebruikersnaam = groepsnaam
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/30, 18:24:02 »
Iedere gebruiker is altijd lid van minimaal 1 groep, zijn "primaire groep".
In Ubuntu, Debian, Red Hat en nog wat distro's is dat dezelfde naam als de gebruiker heeft. (Zogenaamde "private group")

In Open Suse is het weer anders. Daar is iedere nieuwe gebruiker standaard lid van de "users" groep.

De andere groepen waar een gebruiker lid van kan zijn (lpadmin, admin, adm, enz.) zijn optioneel en zijn bedoeld om de rechten op bestanden en mappen beter te kunnen beheren.

Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.oreillynet.com/onlamp/blog/2006/09/using_user_private_groups.html
Bedankt Johan, dat is zeer duidelijk (ook je link)
Uiteraard de anderen ook bedankt. Weer wat geleerd ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk