Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?  (gelezen 35279 keer)

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/10/31, 21:57:39 »
Voor  €30,- heb je toch weer een koude regenachtige zondag opgevuld, toch beter dan naar het pretpark met de kinderen en veel meer plezier, wie wilt dat nou niet? 8-)
Elk product groeit zover er ruimte is, de tijd wijst wel uit wat groeit.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/31, 22:00:27 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/10/31, 22:48:55 »


Maar helaas, alle computer tijdschriften zijn alleen maar bezig met Microsoft (Windows en Office).

Ja hoor alsof dat het probleem is. Alle tijdschriften zijn ook alleen maar bezig met de iPhone maar Android heeft veel meer marktaandeel dan iOS dus hoe verklaar je dat dan?

Tevens dat ze er over schrijven komt omdat er een veel grotere markt voor is.

Over iOS word voornamelijk geschreven in bladen over Apple producten

Nee. Ook in niet-Apple-bladen gaat het heel vaak over iOS ondanks dat Android de grotere is. Dus bladen zeggen niks over hoe populair een OS is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/10/31, 23:18:48 »
Wie is hier toch degeen die steeds verkondigd vooral windows niet weg te doen maar lekker erbij te houden..
Zelfs als mensen 100% over willen gaan.
Appels en peren... allebei lekker, maar niet te vergelijken.  :)

Ik zie Windows meer als een soort noodzakelijk kwaad: helaas af en toe toch nog handig, om achter de hand te hebben. Daarom beter tweevoudige opstart maken, want anders kans op nodeloze frustraties (waardoor men wellicht Linux helemaal de rug toekeert).

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/10/31, 23:27:44 »
Precies Pjotr. En het verschil is dat Pjotr alleen Windows in dual-boot adviseert wanneer daar aanleiding toe is en niet ellelange posts schrijft om Windows koste wat kost te verdedigen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/10/31, 23:59:51 »
@Vistaus, Er moet wel interesse is zijn want anders schrijft men er niet over.
Jaren geleden waren er genoeg Linux bladen maar doordat er minder en minder lezers kwamen verdwenen ze.
Over Android word veel geschreven omdat er blijkbaar lezers voor zijn.
Dat zegt inderdaad niets over hoe populair een systeem is.
Bij Windows is het makkelijker aangezien er zoveel mensen Windows gebruiken en er dus meer mensen zijn in verhouding die het lezen.
10% van Windows is toch een hoop meer lezers dan 10% van Linux of OS X.
Daarbij speelt in Nederland mee dat hier het aantal inwoners niet zo groot is als in bijvoorbeeld Duitsland.
Dit zorgt er nog eens voor dat het aantal lezers kleiner is waardoor je een te weinig lezers hebt om een blad te kunnen uitgeven.

Nou speelt het internet ook een rol want veel nieuws vind men tegenwoordig ook op internet en daardoor leest men niet altijd de bladen meer.  Dat zorgde er dus ook voor dat de verkoop wat terug loopt.

Maar marketing is belangrijk wil je groeien.
Kijk naar hoe Apple hun mobiele producten op de markt hebben gezet en hoe ze daar toch erg succes vol zijn geworden. Is wel allemaal met een grote aankondiging en er voor gezorgd dat het overal in het nieuws was.
Daarbij een bepaald imago en de verkoop ging omhoog.
De Mac heeft er ook een beetje van geprofiteerd maar heeft ook niet die groei kunnen maken om echt een flink deel van de markt te nemen.
Maar dat betekend niet dat het niet onmogelijk is en vooral met de veranderende markt.
De tablet neemt in een deel van de gevallen de noodzaak van een nieuwe pc weg bijvoorbeeld.
Zo is de pc ook langzaam aan het veranderen en ook daar zou je dus een slag kunnen slaan.

Maar uiteindelijk komt het er wel op neer dat je een marketing machine nodig hebt wil je sneller en goed groeien. Niet dat je dan een zekerheid tot succes hebt maar de kans is wel groter.
Het kost alleen een hoop geld.

Nou hangt het wel eer af van het doel en de klant. Dit is de manier om het bij de particulier te doen.
Bij bedrijven werkt het toch weer anders en kan een bedrijf als Cononical zelf grote invloed op hebben door als ze een server leveren, ook te kijken wat ze op de desktop kunnen leveren.
Doen ze nu al en dat werkt goed.

@Pjotr, Ik zie Windows niet als kwaad wel als noodzaak in een aantal gevallen.
Daar zit het verschil. Als ik alles in Linux kon doen, dan was ik nu al lang 100% Linux gebruiker maar dat betekend niet dat ik iets tegen Windows heb. Beide vind ik prima systemen met beide hun voor en nadelen.

Maar ik wil niet weer een topic over dit hebben en gewoon terug naar het topic gaan.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #30 Gepost op: 2012/11/01, 00:21:07 »
"Kijk naar hoe Apple hun mobiele producten op de markt hebben gezet en hoe ze daar toch erg succes vol zijn geworden. Is wel allemaal met een grote aankondiging en er voor gezorgd dat het overal in het nieuws was.`'

Dat heeft er niet alles mee te maken. Toen HP de Touchpad aankondigde zei men zelfs "het had zo een Apple-event kunnen zijn" en hoe populair is de Touchpad uiteindelijk geworden (voor de firesale)? Niet.
Als de media al begint over dat een event op dat van Apple lijkt (wat zeer uitzonderlijk is) dan geeft dat al enorm veel aan. Als dan de verkopen tegenvallen gaat het ergens anders mis (en geen discussie graag, we weten waar het bij HP misging).

De werkelijke reden? Dat Apple zo goed draait is omdat iOS kinderlijk simpel is en de designs van in ieder geval de iPhone zo mooi mogelijk zijn om veel kopers aan te trekken. Prop daar wat leuke verkooppraatjes bij en wat iCentre-winkels en je hebt gegarandeerd een hit. En dat is wat MS nu ook aan het doen is met Win 8+nieuwe Microsoft Stores.
Mac OSX is niet het alternatief voor Windows voor een hoop mensen en dus blijft dat bij de bestaande groep hangen en een handjevol gebruikers die toch wel geïnteresseerd zijn. En vele handjes op elkaar zet zich uiteindelijk om in marktaandeel. Net als Ubuntu eigenlijk met het verschil dat Mac OSX in ieder geval naamsbekendheid heeft over heel de wereld i.t.t. Ubuntu dat sommige mensen waarvan je het niet verwacht het wel kennen maar een hoop mensen niet.

En tablets zijn IMHO niet de toekomst zolang je niet je eigen OS mag kiezen als op de desktop (ik bedoel dus niet perse voorgeinstalleerd, achteraf is ook prima wat mij betreft).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #31 Gepost op: 2012/11/01, 01:12:38 »
Apple heeft meer gedaan dan alleen een grote presentatie.
Ze hadden al een achterban maar die is groter geworden door een imago er aan te hangen.
Het is meer dan alleen root brengen.
Marketing omvat een hele hoop en Apple heeft dat bij de iPod goed gedaan en daarop voord geborduurd.
Zie hoe vaak Apple in het nieuws is met de tablet en de telefoon en vergelijk dat met andere en je ziet dat naast Apple, Samsung er ook veel te vinden is en dat zie je terug n het markt aandeel.
Het is niet voor niets dat MS Windows 8 nu vol in het nieuws douwt en de tv's vol reclame over Windows 8 waar je gek van word.

De tablet is nog in een begin fase en zal verder groeien.
Dat hangt niet vast aan of je wel of geen andere software er op kan zetten.
Er komen meer verschillende systemen bij dus je hebt straks meer keus daarin.

Offline chaos7

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #32 Gepost op: 2012/11/01, 07:03:12 »
Wie is hier toch degeen die steeds verkondigd vooral windows niet weg te doen maar lekker erbij te houden..
Zelfs als mensen 100% over willen gaan.
Appels en peren... allebei lekker, maar niet te vergelijken.  :)

Ik zie Windows meer als een soort noodzakelijk kwaad: helaas af en toe toch nog handig, om achter de hand te hebben. Daarom beter tweevoudige opstart maken, want anders kans op nodeloze frustraties (waardoor men wellicht Linux helemaal de rug toekeert).

Ook ik heb dus een dualboot.  Gewoon omdat je soms niet anders kan. maar mijn vriendin waarschuwt mij altijd en zit mij uit te lachen als ik de andere versie opstart. Voordat je er , dat mee kan doen wat je wilt, ben je minimaal een half uur verder. je moet eerst je virusdefinities downloaden. Dan een scan draaien, want je wilt hebben dat je goed kan beginnen en niet telkens door allerlei venstertjes gewaarschuwd wordt. etc etc. Ik vind dat ook nodeloze frustraties. Met andere woorden of je het nu wel of niet gebruikt, frustraties heb je toch
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #33 Gepost op: 2012/11/01, 07:31:22 »
En tablets zijn IMHO niet de toekomst zolang je niet je eigen OS mag kiezen als op de desktop (ik bedoel dus niet perse voorgeinstalleerd, achteraf is ook prima wat mij betreft).
http://webwereld.nl/nieuws/112272/canonical-port-ubuntu-12-10-naar-de-nexus-7.html

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #34 Gepost op: 2012/11/01, 10:11:11 »

Ook ik heb dus een dualboot.  Gewoon omdat je soms niet anders kan. maar mijn vriendin waarschuwt mij altijd en zit mij uit te lachen als ik de andere versie opstart. Voordat je er , dat mee kan doen wat je wilt, ben je minimaal een half uur verder. je moet eerst je virusdefinities downloaden. Dan een scan draaien, want je wilt hebben dat je goed kan beginnen en niet telkens door allerlei venstertjes gewaarschuwd wordt. etc etc. Ik vind dat ook nodeloze frustraties. Met andere woorden of je het nu wel of niet gebruikt, frustraties heb je toch

Ik had een dualboot totdat ik na een tijdje weer windows nodig had, booten hem in windows en hop kreeg de melding over een vermiste NTLDR en dus starten windows niet op.
Nu was ik er echt klaar mee, heb de benodigde data nog van de schijf afgehaald, en de HD ruimte bij Ubuntu betrokken, daarna windows in VB gezet.
Dat dualbooten was me toch al een grote ergenis......
Nadat ik alle tooltjes verzamelt had die ik gebruik en wat tooltjes voor de tomtom had verkregen (die in ubuntu werken) heb ik eigenlijk windows xp nooit meer opgestart.
Dus of je hebt windows nodig voor te gamen - OID , maar anders werkt windows in VB retegoed voor die ene keer dat je hem nodig hebt.
En het werkt een stuk relaxer dan een dualboot.

@Markba
Kijk dat zijn dingen waar iemand blij van word :)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #35 Gepost op: 2012/11/01, 10:39:50 »
Dat dualbooten was me toch al een grote ergenis......
Mee eens. Aanraden om altijd een dual-boot te doen 'omdat je er toch voor betaald hebt' (wat mij betreft een flut-argument want mensen willen gewoon een oplossing die werkt, bv Ubuntu, geld speelt dan eigenlijk geen rol), doe ik dus niet. Het aantal dual-booters is bij mij op een halve hand te tellen, gelukkig maar.

Gewone gebruikers kunnen er gewoon niet mee omgaan, die vinden dat grub-schermpje al (te) moeilijk, laat staan als ze toevallig een documentje hebben aangemaakt onder Windows  en zich dan afvragen waarom ze er met Ubuntu niet (op een handige manier) bij kunnen komen (kan ook omgekeerd). Ga ze dat maar uitleggen, mij niet gezien.

En het allerergste is wat chaos hierboven ook al aanhaalt: als je Windows een tijd niet meer gebruikt hebt, krijg je eerst alle updates, van Windows maar ook van Flash, Java, Quicktime, anti-virus, etc. voor je kiezen, gevolgd door diverse reboots en de onvermijdelijke virusscan waardoor je systeem onwerkbaar wordt. Na een half uur kun je eindelijk eens aan de slag, fijn hoor zo'n dual-boot.

Citaat
Dus of je hebt windows nodig voor te gamen - OID , maar anders werkt windows in VB retegoed voor die ene keer dat je hem nodig hebt.
Het is jammer dat iTunes onder VBox niet meer werkt, tenminste bij mij crasht die continu (start gewoon niet op). Maar verder is het een prima oplossing, dat VBox.

Offline Dave

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #36 Gepost op: 2012/11/01, 10:46:13 »

Ook ik heb dus een dualboot.  Gewoon omdat je soms niet anders kan. maar mijn vriendin waarschuwt mij altijd en zit mij uit te lachen als ik de andere versie opstart. Voordat je er , dat mee kan doen wat je wilt, ben je minimaal een half uur verder. je moet eerst je virusdefinities downloaden. Dan een scan draaien, want je wilt hebben dat je goed kan beginnen en niet telkens door allerlei venstertjes gewaarschuwd wordt. etc etc. Ik vind dat ook nodeloze frustraties. Met andere woorden of je het nu wel of niet gebruikt, frustraties heb je toch

daarom vind ik een (uitgeklede)versie in vb ook een stuk handiger. ook een copy kun je eenvoudig aanmaken. en tijdens het upgraden van je garmin oid kun je gewoon in ubuntu verder werken.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #37 Gepost op: 2012/11/01, 10:53:32 »
bij mij is een dualboot enkel voor in het geval dat; je kan met een simpel script (ook Windows kan dat) via kladblok de updatemodule gewoon uitschakelen. Een AVI heb je in wezen niet nodig bij occasioneel gebruik (Tomtom/ Office / ....) dus ik zie de nadelen niet echt van een dualboot.

Beter vind ik: gewoon aparte laptops hebben ; 1 of meer voor Linux en 1 voor pure Windowstoestanden. Ik doe het ook zo, en als je ziet wat je tegenwoordig voor amper 150€ kan kopen als laptop is de keuze snel gemaakt vind ik.
Mijn Windowslaptop staat al 1.5 jaar werkloos achter de zetel. Enkel voor mijn Tomtom ga ik hem terug even gebruiken, maar dingen als een AVI of andere troep staat er gewoon niet op. Natuurlijk heb je dan wel te kampen met die lullige meldingen dat je Windows niet veilig is. Maar zolang je weet wat je doet is er niets aan de hand eh ;) . Mailen en surfen doe je toch in Ubuntu.

Een dualboot opzetten zonder een aparte data-parititie (of liever -schijf) is natuurlijk niet erg doordacht (vooral officezaken zijn dan vanuit beide OS-en bereikbaar) met het opzetten van een dualboot.

Edit: en Dave heeft daar ook een goed punt: VB is uw vriend voor occasioneel Windowsgebruik. Maar dat heeft meer nadelen in het vlot gebruik van Officezaken en uitwisseling tussen 2 of meer OS-en.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/01, 10:58:02 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #38 Gepost op: 2012/11/01, 11:02:25 »
Een dualboot opzetten zonder een aparte data-parititie (of liever -schijf) is natuurlijk niet erg doordacht (vooral officezaken zijn dan vanuit beide OS-en bereikbaar) met het opzetten van een dualboot.
Geloof me, zelfs al zou je het zo opzetten, dan is het voor de meeste mensen niet te snappen. Niet voor techneuten zoals wij dat zijn nee, maar voor technofoben die amper de machine aan- en uit kunnen zetten.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #39 Gepost op: 2012/11/01, 11:15:00 »
En tablets zijn IMHO niet de toekomst zolang je niet je eigen OS mag kiezen als op de desktop (ik bedoel dus niet perse voorgeinstalleerd, achteraf is ook prima wat mij betreft).
http://webwereld.nl/nieuws/112272/canonical-port-ubuntu-12-10-naar-de-nexus-7.html

Dat weet ik al maar toch bedankt. En heb op mijn tablet (HP Touchpad) naast webOS ook een tijdje Ubuntu Unity 2D gehad en dat beviel prima. Maar zowel mijn tablet als de Nexus 7 hebben niet echt een vrije keus. Ubuntu en Arch hooguit en zelfs op de Nexus 7 niet de makkelijkste methode om te installeren... Niet dat de installatiemethode me boeit maar iets makkelijker zou wel mogen.
Maar zelfs dan heb ik alleen die keus maar iets anders fijns dan weer niet.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #40 Gepost op: 2012/11/01, 11:22:12 »
Een dualboot opzetten zonder een aparte data-parititie (of liever -schijf) is natuurlijk niet erg doordacht (vooral officezaken zijn dan vanuit beide OS-en bereikbaar) met het opzetten van een dualboot.
Geloof me, zelfs al zou je het zo opzetten, dan is het voor de meeste mensen niet te snappen. Niet voor techneuten zoals wij dat zijn nee, maar voor technofoben die amper de machine aan- en uit kunnen zetten.

De meeste, ik zeg wel de meeste (lol), Windowsgebruikers kennen wel al het nut van aparte partities en schijven hoor. Soms kom ik dat al tegen als ik Ubuntu bij iemand installeer dat er al 2 partities (niet de recovery) zijn aangemaakt door de fabrikant.
Voor een gewone gebruiker is dat best wel te snappen als je uitlegt waarvoor die partities (of liever schijven) eigenlijk dienen.
En iemand die Office ten gronde kent wéét dat het gebruik van aparte data-media gewoon een must is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #41 Gepost op: 2012/11/01, 11:26:00 »
Geloof me, zelfs al zou je het zo opzetten, dan is het voor de meeste mensen niet te snappen. Niet voor techneuten zoals wij dat zijn nee, maar voor technofoben die amper de machine aan- en uit kunnen zetten.

De meeste, ik zeg wel de meeste (lol), Windowsgebruikers kennen wel al het nut van aparte partities en schijven hoor. Soms kom ik dat al tegen als ik Ubuntu bij iemand installeer dat er al 2 partities (niet de recovery) zijn aangemaakt door de fabrikant.
Voor een gewone gebruiker is dat best wel te snappen als je uitlegt waarvoor die partities (of liever schijven) eigenlijk dienen.
Dan verschillen we hier van mening over, want mijn (praktijk-) ervaring is totaal anders. Blijkbaar zijn onze doelgroepen totaal verschillend, dus verder discussiëren hierover heeft geen zin.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #42 Gepost op: 2012/11/01, 11:51:27 »
Ik dacht dat neelie kroes ging/gaat over mededingingsrecht, of anti-trust. Zo was er toch een verplichting binnen Windowsproducten om meerdere webbrowsers "aan te bieden". Echter naast Apple, die overigens haar eigen hardware maakt, over gesloten gesproken (!), is geen andere grote speler op de besturings/OSmarkt. We hopen natuurlijk dat ooit Ubuntu dat wordt, maar we zijn nog niet bij de situatie dat je bij aankoop van een computer kunt kiezen uit een OS nietwaar?
De positie van microsoft op de markt is dus zeer dominant.
Verder zal het merendeel van gebruikers en instanties de computer zien als gebruiksvoorwerp dat out-of-the-box moet werken. Wanneer we een echte concurent naast microsoft willen positioneren, zal dat vanuit het basisonderwijs, of onderwijs in het algemeen een ingang moeten vinden.
Ubuntu maakt grote sprongen in haar ontwikkeling wat betreft het "out-of-the box" werken gedeelte. Geen gedoe, installeren en werken. Maar nogmaals we zullen aan de basis moeten beginnen, en een ingang vinden.
- opvoeden van jongelui met alternatieve besturingssystemen.
- "opvoeden" van hele generaties microsoft gebruikers, en hun een zeer volwaardige en vooral zeer veilig alternatief aanbieden. want security is hot. waarom? Omdat tegenwoordig zowat alles online plaatsvindt. Dat was vroeger echt anders. Wanneer malware fraude, met bijvoorbeeld internetbankieren, een enorme kostenpost gaat worden voor banken, gaan ze allicht eens verder kijken bij hun klanten. Al draaien ze op servergebied al BSD/linux waarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/01, 11:53:00 door leoquant »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #43 Gepost op: 2012/11/01, 12:08:38 »
- "opvoeden" van hele generaties microsoft gebruikers, en hun een zeer volwaardige en vooral zeer veilig alternatief aanbieden. want security is hot.
Veiligheid is ook voor mij het primaire 'verkoop-' argument: http://devrijepc.nl/ubuntu/5-ubuntu. Want ik snap werkelijk niet hoe het kan dat dezelfde mensen die keer op keer getroffen worden door een virus-infectie (herinstallaties, rare popups, trage PC's, etc.), toch doodleuk zitten te telebankieren. En als je daar dan iets van zegt (dat dat niet zo verstandig is), kijken ze je glazig aan. Totdat je met een veilig alternatief, Ubuntu, op de proppen komt....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #44 Gepost op: 2012/11/01, 12:24:28 »
we zijn nog niet bij de situatie dat je bij aankoop van een computer kunt kiezen uit een OS nietwaar?
Iedere leverancier moet een PC ook leveren zonder OS (die is dan duurder, want moet apart besteld worden :lol:)
Je kunt ook niet akkoord gaan met de voorwaarden, bij MS is er een regeling, dat je dan geld terug krijgt, maar die regeling is erg wazig en nergens omschreven (voor zover ik weet).
Het zou beter zijn, wanneer grote jongens, als DELL, Acer en ASUS, bij een aantal modellen de keuze aanbieden van het OS.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #45 Gepost op: 2012/11/01, 12:30:22 »
we zijn nog niet bij de situatie dat je bij aankoop van een computer kunt kiezen uit een OS nietwaar?
Iedere leverancier moet een PC ook leveren zonder OS (die is dan duurder, want moet apart besteld worden :lol:)
Je kunt ook niet akkoord gaan met de voorwaarden, bij MS is er een regeling, dat je dan geld terug krijgt, maar die regeling is erg wazig en nergens omschreven (voor zover ik weet).
Het zou beter zijn, wanneer grote jongens, als DELL, Acer en ASUS, bij een aantal modellen de keuze aanbieden van het OS.

Of dat Canonical partnerships aangaat met diverse merken, en zo kant en klare producten kan verkopen zoals Microsoft.
Maar ik droom dat weet ik lol ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #46 Gepost op: 2012/11/01, 12:38:10 »
Of dat Canonical partnerships aangaat met diverse merken, en zo kant en klare producten kan verkopen zoals Microsoft.
Maar ik droom dat weet ik lol ;)
Er is een bedrijf, die upgrade-PC's levert, ze kunnen/willen daar je oude Windows installatie overzetten, tegen kleine meerprijs.
Dat bedrijf heb ik benaderd met het idee, om aan te bieden, om er gratis Ubuntu op te zetten (dat wilde ik op een zaterdag best voorbereiden).
Het probleem is, dat hij (het bedrijf) dan ook verplicht is als leverancier, om ondersteuning te verlenen.
Het rekenen op een groep vrijwilligers, die ook niet altijd tijd hebben en niet alles weten, was voor hem een te groot risico.
Maar ja, voor niets gaat de zon op .............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yogiman

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #47 Gepost op: 2012/11/01, 12:58:06 »
Als aangever van dit topic wil ik ook nog wat zeggen. Ik werk nu een half jaar met ubuntu, en ben ontzettend tevreden, ook over het enthousiasme en hulpvaardigheid van de gebruikers hier. Ik ben overgestapt op ubuntu puur uit principe, en dacht dat het toch wel wat minder zou werken dan windows. Tot mijn grote verbazing was ubuntu met faciliteiten als hud, dash, 3D workspace switcher, layout verreweg superieur. Dat ik bijv. niet naar uitzending gemist kan kijken, of sommige cdroms niet kan gebruiken neem ik op de koop toe, en wijt ik niet aan ubuntu, maar aan de macht van de grote corporaties. Ik zal nooit meer van ubuntu afstappen.


Offline emiel1976

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #48 Gepost op: 2012/11/01, 16:43:28 »
- "opvoeden" van hele generaties microsoft gebruikers, en hun een zeer volwaardige en vooral zeer veilig alternatief aanbieden. want security is hot.
Veiligheid is ook voor mij het primaire 'verkoop-' argument: http://devrijepc.nl/ubuntu/5-ubuntu. Want ik snap werkelijk niet hoe het kan dat dezelfde mensen die keer op keer getroffen worden door een virus-infectie (herinstallaties, rare popups, trage PC's, etc.), toch doodleuk zitten te telebankieren. En als je daar dan iets van zegt (dat dat niet zo verstandig is), kijken ze je glazig aan. Totdat je met een veilig alternatief, Ubuntu, op de proppen komt....

Dat is pure onwetendheid en onkunde.
Die mensen help ik niet meer met Windows omdat je anders wekelijks er zit.
Adviseer ze allemaal Linux in dat soort gevallen aan en bij 1 heb ik het gewoon gedaan en het op XP laten lijken. Nooit meer iets van gehoord dat er problemen waren en een vriend van mij vertelde dat hij er nog mee werkt.
Hij heeft denk ik niet eens in de gaten dat het Xubuntu is waar de werkbalk onder staat en waar ik het thema wat van aangepast heb.

Het klopt wel dat mensen alleen kant en klare systemen ziet maar dat komt ook omdat hier amper ergens Linux systemen verkocht worden.
Als HP, Dell, Asus en Lenovo hun Ubuntu systemen ook hier zouden verkopen in de winkel en er reclame voor maken, dan zou dat zeker invloed hebben op het markt aandeel. Niet dat je gelijk 50% van de markt hebt maar het is dan wel een begin waar ze verder op kunnen bouwen.
Zorgt er tevens voor dat andere hardware en software fabrikanten ook voor Linux gaan maken en dan heb je geen dual boot meer nodig.
Tevens met een groter aanbod aan ondersteuning en software word de overstap voor meer en meer mensen makkelijker om te doen.

@Yogiman, Uitzending gemist bij instellingen op flash zetten en het werkt in Linux.
RTL gemist naar de mobiele site van hun gaan en dan werkt dat ook.

« Laatst bewerkt op: 2012/11/01, 16:45:23 door emiel1976 »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #49 Gepost op: 2012/11/01, 16:56:28 »
Citaat
Dat is pure onwetendheid en onkunde.

Nee, het is gemakzucht. Veel hoogopgeleide mensen, met een strakke/drukke baan, willen geen computer gedoe, of onzin.
De computer moet "het" doen. Doet ie iets niet meer: gooit men het apparaat weg.  Zie een onthutsend onderzoek in the UK, waar 60% van de computers, feitelijk technisch in orde, op straat wordt gezet als "iets" het niet doet. Ubuntu heeft wat gebruiksgemak geweldige sprongen vooruit gemaakt. Ik kan het weten, want ik ben vanaf zowat het begin bij de goede zaak betrokken. Maar zet het maar eens in de markt naast Microsoft. Dat is voor Canonical om een strategie te ontwikkelen, of grote hardware leveranciers te linken aan (ook) Ubuntu.
Met de support voor Ubuntu zit het wel snor. Hoop ik.